Köyhien tuttujen auttaminen (ruoka)
Tunnetko köyhiä ihmisiä? Yritätkö hienovaraisesti auttaa, kuinka?
Olen itsekin pienituloinen ja joutunut joskus olemaan hyvin pienellä syömisellä, oelännyt että sähkö ja puhelin katkaistaan ennen kuin saan laskun rahat haalittua kokoon yms. Tuntuu kamalalta, että kaikilla ei nyt ole ruokaa. Tiedän omasta kokemuksesta, että siitä on hyvin vaikea puhua. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (40)
Me ollaan saatu ruoka-apua. Pitäs olla tosi kiitollinen niistä ja olenkin tietysti.
Mutta, kun olisi edes kysytty mitä syödään.
Perheessäni useampi erityislapsi, joilla aistiyliherkkyyksiä. Eivät vaan pysty syömään joistakin isoista kaurahiutaleista tehtyä puuroa, pitkistä tummista riisistä tehtyä ruokaa mm.
Lahjakortti paikalliseen ruokakauppaan paras minusta tai otat perhestä jonku mukaan valitsemaan mitä ruokia he syövät
Jos olet 100 % varma siitä, että tykkää, niin sitten. Erikoista tosin miten joku voi tietää niin tarkkaan minkä merkkistä tomaattimurskaa tai pastaa joku käyttää. Käyt kaapeilla tutkimassa?
Ei tuollainen ihminen ole oikeasti köyhä!!!
Siskolleni vien aina välillä. Tai ostan häneltä jotain askartelujaan. Eurokin on hänelle rahaa. Elää pienellä työeläkkeellä ja tietäähän sen, että loppukuusta on eurot vähissä.
En ymmärrä mitä se nyt on keneltäkään pois, jos toiset auttavat jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 100 % varma siitä, että tykkää, niin sitten. Erikoista tosin miten joku voi tietää niin tarkkaan minkä merkkistä tomaattimurskaa tai pastaa joku käyttää. Käyt kaapeilla tutkimassa?
Juuri tätä tarkoitin. Köyhän pitäisi mielestäsi kelpuuttaa kaikki se minkä sinä suuressa armossasi hänelle annat. Itse ei saa päättää tai vaatia liian hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitin. Köyhän pitäisi mielestäsi kelpuuttaa kaikki se minkä sinä suuressa armossasi hänelle annat. Itse ei saa päättää tai vaatia liian hyvää.
Hei mikä on sun ongelma? Sä saat aivan vapaasti kieltäytyä jos joku tuo sulle jotain. Mä en ole köyhä mutta tuttujen kesken on tapana viedä puolin ja toisin välillä jotain keksipakettia, teetä, kahvia tai mitä ikinä. Syön jos syön tai annan eteenpäin, mulle on aivan sama mitä tuovat enkä kehtaisi valittaa!
"En ota vastuulleni heidän koko ruokahuoltoa. Väitinkö niin? Tiedän esimerkiksi erittäin hyvin että äitini juo Juhlamokkaa ja saatan viedä 5 pakettia kun käyn. Ja muuta vastaavaa. Miten tämä voi sua ärsyttää noin?"
Ärsyttää siksi, että olen itse joutunut tällaisen auttamisen kohteeksi. Tuodaan kysymättä jotain juhla mokkaa ja hernekeittoa (en käytä kumpaakaan) ja näistä pitää sitten olla kiitollinen. Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin, niin on ihan ok viedä jos olet täysin varma siitä, että vastaanottaja niistä tykkää.
Jos ruokaa haluaa lahjoittaa, lahjakortti ruokakauppaan on parempi vaihtoehto kuin hernekeittopurkki.
Mä en anna mihinkään keräyksiin tai hyväntekeväisyyteen yhtään mitään vaan autan nimenomaan henkilökohtaisesti tuntemaani erittäin vähävaraista viemällä hänelle silloin tällöin muutaman kassillisen ruoka-, siivous- ja hygieniatarpeita. Tilanne on win-win, hän saa tarvitsemansa avun suoraan ilman välikäsiä ja minä tiedän mihin käyttämäsi rahasumma menee.
Vierailija kirjoitti:
Ap menet leipäjonoon hakemaan ruokakasseja ja viet niitä köyhille. Tuolla juuri joku kyseli voisko Woltista tilata leipäjonon ruokakassin kun ei viitsi mennä itse jonottamaan. Köyhät pysyvät köyhinä koska eivät osaa budjetoida tukiaan vaan tuet kun tulevat ostetaan mitä sattuu ja sitten kk lopussa vingutaan ja valitetaan, että rahat ovat loppu.
Minä maksan vuokran ja laskut ensin, elämiseen ei sitten montaa kymppiä jää!! En osta mitä sattuu!! Enkä vingu. Typerä rikkaan luulo sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä on sun ongelma? Sä saat aivan vapaasti kieltäytyä jos joku tuo sulle jotain. Mä en ole köyhä mutta tuttujen kesken on tapana viedä puolin ja toisin välillä jotain keksipakettia, teetä, kahvia tai mitä ikinä. Syön jos syön tai annan eteenpäin, mulle on aivan sama mitä tuovat enkä kehtaisi valittaa!
Tämä on ongelma: Mulle on aivan sama mitä tuovat enkä kehtaisi valittaa!
Mikä idea on antaa jollekin täysin tarpeetonta tavaraa? Onko päätarkoituksena kuitenkin saada itselleen hyvä mieli ja puhdas omatunto "auttamalla" köyhää raukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en anna mihinkään keräyksiin tai hyväntekeväisyyteen yhtään mitään vaan autan nimenomaan henkilökohtaisesti tuntemaani erittäin vähävaraista viemällä hänelle silloin tällöin muutaman kassillisen ruoka-, siivous- ja hygieniatarpeita. Tilanne on win-win, hän saa tarvitsemansa avun suoraan ilman välikäsiä ja minä tiedän mihin käyttämäsi rahasumma menee.
Valitsetko nämä tuotteet oman mielesi mukaan?
Kutsut kahville, teet jonkun piiraan ja pakkaat loput mukaan kun itselläsi menisi vain huonoksi kun syöt kuitenkin lounaan töissä?
Ymmärrän allergiat ja erityislapset mutta että aikuiset ihmiset alkavat nirsoilemaan. Olkoot sitten nälässä. Muutenkin nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että jo valmiiksi persaukiset tehtailee lapsia ja sitten itketään kun lapsilla ei ole sitä ja tätä. Itse aiheutettuja tilanteita usein ja oletetaan että varakkaammat pelastaa kuukaudesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsetko nämä tuotteet oman mielesi mukaan?
Tunnen ja tiedän hänen mieltymyksensä ja ns. suosikkituotteensa joten hankinnat teen niiden mukaisesti.
Minä laitan heikommin toimeentuleville läheisilleni rahaa. Eim 50-100e ruokaan.Ostavat itse mitä haluavat. Eri asia jos olisivat esim.liikuntarajoitteisia tai hyvin iäkkäitä etteivät itse pääsisi kauppaan. Autan tarvittaessa, itse pyytävät milloin tarvitsevat rahaa ruokaan tmv välttämättömään.
Ja toki ovat sukulaisiani. Mielestäni on ensisijaisesti lähiomaisten velvollisuus auttaa, ei tuntemattomien!
Olen auttanut omia (köyhiä) sukulaisia taloudellisesti. Mm.. antanut lahjaksi rahaa tai lahjakortin.
Joskus voi myös viedä tuliaisia..
Jos ollaan niin ronkeleita, ettei lahjoitettu ruoka kelpaa, olkoot nälässä sitten!
jos ei omin varoin pysty edes ruokiaan ostamaan, niin silloin kelpaa mitä lahjoitetaan, ellei ole allergiaa tmv syytä. Vai vielä herkkuruokia pitäisi toisten ostaa!! Muutoinkin ovat suurin osa varattomista liian lihavia!
En ajatellut nyt sukulaisia vaan ennemminkin työttömäksi jääneitä etäisempiä kavereita. He voi loukkaantua jostain lahjakortin käteen tyrkkäämisestä.
On hyvä idea pyytää jotain apua (esim. sen perheen teiniltä) ja maksaa käteisellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen vienyt vaan ruokakassin pyytämättä ja yllättäen.
Asiasta ei ole keskusteltu koskaan. Ei mitään hienoa itselläkään ole varaa, eikä tarvitse mistään olla kiitollisuuden velassa.
Jätän kassin kuistilleen.
jumalan kiitos,mua itkettää -onko moisia ihmisiä olemassa, hiljattain kuulij,että oli syöty vessaparia kun ei enää mitään muuta. muista sen minkä teet nyt, löydät jalokivinä edestäsi. olet siunattu ja saat jollain tapaa ... olet hieno ihminen
Minkä hintaista ruokaa? Jotkut laskevat pelkät herkut "ruoaksi" eikä sellaista kannata rahoittaa.