Mitä tapahtuu jos neuvolassa kieltäytyy kaikesta muusta kun suoraan lapsen terveyteen liityvistä asioista?
Eli jättää vastaamatta kaiken maailman audit-kyselyihin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien hyvinvointi liittyy suoraan lapsen hyvinvointiin
Ylipäätään kasvatusolosuhteet vaikuttavat paljon enemmän lasten hyvinvointiin kuin mitä vaikkapa joku pituus ja paino. Siksi neuvolan toiminnassa on yhä enemmän siirrytty sen varmistamiseen, että lapsen kotiolot mahdollisimman hyvin vastaavat suosituksia. Jos kotioloista syntyy huoli, niin terveydenhoitajat on ohjeistettu mahdollisimman matalalla kynnyksellä tekemään lasuja näissä tilanteissa.
Niin ja mitä lasulla on tehtävissä niihin kotioloihin? Jos vanhemmalla ei ole päihdeongelmia tai vakavia mielenterveysongelmia vaan esimerkiksi vähävaraisuutta, väsymystä ja turvaverkkojen puutetta, niin aika kortilla on se apu, mitä yhteiskunnalta luvassa. Todennäköisesti saa kyttäystä, kartoitusta ja voivottelua, ja sen jälkeen eioota sen avun suhteen.
Mulla ei ole muuta kuin turvaverkkojen puute ja tarjosivat useasti kotiapua, että saan levätä. En ottanut vastaan, eikä siitä kukaan pahastunut.
Sukulaisen perheessä on ikävä kyllä puutetta lapsen perustarpeiden ymmärryksessä ja heillä muun muassa kävi siivooja, vaikka rouva vaan selasi päivät pitkät puhelinta kotona. Nukkui myös puoleen päivään, vaikka taaperot heräsivät aikasin aamulla. Lapset olivat likaisia ja usein talvellakin vaan vaipat päällä, vaikka vanhemmilla oli lämpimästi vaatetta. Pihalle pääsivät kun äiti kävi tupakilla. Tämä minun sukulainen kävi töissä ja hoiti ruoanlaiton. Harmittaa kyllä lasten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt vaikea vaan rastita niihin kyselyihin tätiä miellyttävät vaihtoehdot? Helpoimmalla pääsee niin, ei oo vakavaa.
Mistä sen tietää, mikä tätiä miellyttää? Kinky vai kuusysi? Kimppakiva vai käsiraudat? Dildo vai omakäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kuka jättää viemättä lapsen sokerirasituskokeeseen jos sitä suositellaan . SE on lasun paikka.
Tarkotti varmaankin raskaana olevan äitin sokerirasituskoetta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta neuvolan kyselyt ei suoraan liity vanhempien hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Onko nyt vaikea vaan rastita niihin kyselyihin tätiä miellyttävät vaihtoehdot? Helpoimmalla pääsee niin, ei oo vakavaa.
Mistä sen tietää, mikä tätiä miellyttää? Kinky vai kuusysi? Kimppakiva vai käsiraudat? Dildo vai omakäsi?
Voiko tuossa kutsua sossutädin naimaan tuoretta isää oikein XL-kokoisella strapparilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne liittyvät lapsen kasvuolosuhteiden kartoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kolme lasta, enkä ole käynyt neuvolassa vauva-ajan jälkeen, vaan olen passittanut lapset sinne isän kanssa. Ei kiinnosta olla minkään kyttäyksen kohteena.
Tämän ymmärsin itse vasta kahden viimeisimmän kohdalla. Isille ei turhia urputeta ja käynnit on lyhyitä ja ytimekkäitä. Säästyy itse paljolta syyllistämiseltä ja syyllistymiseltä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kasvatusolosuhteet vaikuttavat paljon enemmän lasten hyvinvointiin kuin mitä vaikkapa joku pituus ja paino. Siksi neuvolan toiminnassa on yhä enemmän siirrytty sen varmistamiseen, että lapsen kotiolot mahdollisimman hyvin vastaavat suosituksia. Jos kotioloista syntyy huoli, niin terveydenhoitajat on ohjeistettu mahdollisimman matalalla kynnyksellä tekemään lasuja näissä tilanteissa.
Niin ja mitä lasulla on tehtävissä niihin kotioloihin? Jos vanhemmalla ei ole päihdeongelmia tai vakavia mielenterveysongelmia vaan esimerkiksi vähävaraisuutta, väsymystä ja turvaverkkojen puutetta, niin aika kortilla on se apu, mitä yhteiskunnalta luvassa. Todennäköisesti saa kyttäystä, kartoitusta ja voi
No sinä voit laittaa oman kohtusi tulille ja tuottaa parempia lapsia. Se että tuijottelee toisten lapsia on todella häiriintynyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne liittyvät lapsen kasvuolosuhteiden kartoittamiseen.
🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin käymättä sokerirasitustestissä. Neuvolantäti oli harmissaan mut ei siitä muuta tullut.
Mielenkiinnosta, miksi jätit käymättä?
En tiedä tämän kirjoittajasta, mutta itse en olisi pystynyt pahan raskauspahoinvoinnin takia. Se jatkui raskauden loppupuolelle asti enkä olisi millään pystynyt olemaan oksentamatta sitä sokerijuomaa, kun kaiken muunkin sisällä pysyminen oli epävarmaa. Onneksi minulla se ei ollut tarpeenkaan. Mutta siis voi olla jollain tällaisiakin syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kolme lasta, enkä ole käynyt neuvolassa vauva-ajan jälkeen, vaan olen passittanut lapset sinne isän kanssa. Ei kiinnosta olla minkään kyttäyksen kohteena.
Tämän ymmärsin itse vasta kahden viimeisimmän kohdalla. Isille ei turhia urputeta ja käynnit on lyhyitä ja ytimekkäitä. Säästyy itse paljolta syyllistämiseltä ja syyllistymiseltä myös.
Neuvolantäti ei kehtaa kysyä isiltä, kuinka usein teillä harrastetaan seksihommia. Sen voisi tulkita iskuyrityksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kahdessa viimeisessä raskaudessa jättänyt sokerirasituksen väliin, minulla on 7lasta yhteensä ja kaikilla paino n.3,5kg. Yhdessä raskaudessa kävin rasituksen ja oksensin niin paljon ettei sitä saatu tehtyä. Neuvolassa on sitä suositeltu, mutta pakollinen se ei ole. Täti myös sanoi että saan kotiin sokerimittarin jos tulee olo, että haluan tarkastaa sokerit. En myöskään täytä mitään audit/voimavarakyselyitä, tämmöisellä lapsimäärällä niitä on tullut täytettyä urakalla ja olen sanonut, että kerron jos tilanne muuttuu. Lasua ei ole tullut ja täti aina loppuun kyselee ja painottaa et voin kertoa jos jotain on. Olen perus järkevä perheen äiti ja uskon, että se olemus ja lasten olemus jo kertoo heille ettei huolta ole, isä käyttää myös välillä lapsia neuvolassa joten heillä on semmoinen kokonaiskuva perheestä.
Toivottavasti elätät perheesi työllä etkä
Toivottavasti ymmärrät olla kiitollinen, että joku jaksaa vääntää noinkin monta lasta tähän sukupuuttoon kuolevaan kansaan, että saadaan tuollaistenkin pällipäidenkin eläkkeet maksettua. Eri
Ettekö te enää ajattele lapsenne parasta? Neuvolatoiminta meillä on ollut hieno asia vuosikymmeniä, nyt joku rotu haluaa senkin alasajaa. Hoitakaa lapsilaumanne kuinka haluatte, älkää rääkykö yhteiskuntaa apuun kun hätä tulee.
Neuvolakortti on arvokas vielä 30-vuoden kuluttuakin, se sininen.
Värikin taidettiin vaatia paskan harmaaksi, koska tänään ollaan sitä ja tätä huomenna jotain muuta. Järkyttävää menoa :(
Muuten hajusta ja olemuksesta voi päätellä paljon, vaikka ei suuta avattaisi lainkaan.
Vierailija kirjoitti: Entä jos neuvolassa käykin isä?
Neuvolantäti kyselee seksielämästä ja jos se on puutteellista, antaa apua varhaisen puuttumisen mallin mukaan. Ensi toimena on suihinotto, joka kirjataan neuvolan järjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Entä jos neuvolassa käykin isä?Neuvolantäti kyselee seksielämästä ja jos se on puutteellista, antaa apua varhaisen puuttumisen mallin mukaan. Ensi toimena on suihinotto, joka kirjataan neuvolan järjestelmään.
Entä jos isukilla on mukanaan strappari mutta on unohtanut liukkarin? Onko neuvolassa jotain vauvaöljyä tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt vaikea vaan rastita niihin kyselyihin tätiä miellyttävät vaihtoehdot? Helpoimmalla pääsee niin, ei oo vakavaa.
Miksi niin pitäisi tehdä? Miksi aikuiset ihmiset haluavat olla noin voimakkaasti jonkun neuvolatädin vaikutuksen alaisena?
Siksi koska satuilemalla välttää vaikeudet kuten lasut.
Kukaan ei voi tehdä lasua sen perusteella jos jättää vastaamatta kyselylomakkeisiin. Haloo.
Lasun voi tehdä käytännössä ihan millä perusteella vaan. Ei se vaadi sitä, että perhe olisi rikkonut jotain lakipykälää.
Ei ole laissa määritelty, että neuvolan lomakkeita olisi pakko t
Esim. Audit kyselyn täyttämättä jättämisestä kuuluu tehdä lasu. Samoin perhesuhteet, ravitsemus ym. Mitä aikaisemmin lapselle saadaan apua sitä vähemmän vanhempien persuus ehtii tarttua. Ei ne kyselyt huvin vuoksi ole vaikka perspummit niin väittää vaan lapsen terveyden ja turvallisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te enää ajattele lapsenne parasta? Neuvolatoiminta meillä on ollut hieno asia vuosikymmeniä, nyt joku rotu haluaa senkin alasajaa. Hoitakaa lapsilaumanne kuinka haluatte, älkää rääkykö yhteiskuntaa apuun kun hätä tulee.
Neuvolakortti on arvokas vielä 30-vuoden kuluttuakin, se sininen.
Värikin taidettiin vaatia paskan harmaaksi, koska tänään ollaan sitä ja tätä huomenna jotain muuta. Järkyttävää menoa :(
Muuten hajusta ja olemuksesta voi päätellä paljon, vaikka ei suuta avattaisi lainkaan.
Mitä arvoa on neuvolakortilla 30 vuoden kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdistaa nykyään neuvolassa käyminen. Ymmärrän että lapsen hyvinvoinnin takia siellä käydään mutta aina utelevat vähän liikaa kaikkea, kyselevät parisuhteesta jne. Minusta omat henkilökohtaiset asiani ei kuulu ulkopuolisille. Kaikki kirjataan sanasta sanaan johonkin järjestelmään, mistä kuka tahansa periaatteessa voisi käydä niitä tietoja urkkimassa. Mitä jos järjestelmä haxataan ja tiedot lähtee leviämään, case Vastaamo tyylisesti? Niinkin on käynyt, että jotain sanomisiani on kirjattu täysin väärin.
Ja näitä urkkimisiahan tapahtuu.. Ihan vaan kummin kaiman tutulle saattaa tulla mieleen uteliaisuuttaan tsekata "Mitä sinulle kuuluu". Niin vihaan tällaisia kollegoita. Pyytäkää parin vuoden välein ne tiedot katsottavaksi..
Entä jos on pölyä jalkalistojen päällä?