Mitä tapahtuu jos neuvolassa kieltäytyy kaikesta muusta kun suoraan lapsen terveyteen liityvistä asioista?
Eli jättää vastaamatta kaiken maailman audit-kyselyihin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Jätin käymättä sokerirasitustestissä. Neuvolantäti oli harmissaan mut ei siitä muuta tullut.
"Neuvolan täti" suositteli sitä sinulle, ja kun kieltäydyin, niin koitti vielä houkutella/perustella. Mutta ei ollut harmissaan. Teki työtään. Ei harmissaan eikä tyytyväisenä mistään päätöksestäsi. Sen jälkeen lähti kotiin elämään omaa elämäänsä ja unohti koko jutun. Naurattaa, kun aina näissä joku kuvittelee, että työtään tekevä hoitaja olisi harmissaan, joskus on väitetty jopa suuttuneen, yms.
Onko nyt vaikea vaan rastita niihin kyselyihin tätiä miellyttävät vaihtoehdot? Helpoimmalla pääsee niin, ei oo vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Useamman lapsen kohdalla olen täytellyt vaikka ja mitä. Nykyään vetoan siihen, ja sanon että tukiverkostot ja mt-asiat on kunnossa ja en täyttele samoja lappuja 700 kertaa :D
Jos joku ihmettelee niin tämä on syy miksi ap ei halua tehdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kahdessa viimeisessä raskaudessa jättänyt sokerirasituksen väliin, minulla on 7lasta yhteensä ja kaikilla paino n.3,5kg. Yhdessä raskaudessa kävin rasituksen ja oksensin niin paljon ettei sitä saatu tehtyä. Neuvolassa on sitä suositeltu, mutta pakollinen se ei ole. Täti myös sanoi että saan kotiin sokerimittarin jos tulee olo, että haluan tarkastaa sokerit. En myöskään täytä mitään audit/voimavarakyselyitä, tämmöisellä lapsimäärällä niitä on tullut täytettyä urakalla ja olen sanonut, että kerron jos tilanne muuttuu. Lasua ei ole tullut ja täti aina loppuun kyselee ja painottaa et voin kertoa jos jotain on. Olen perus järkevä perheen äiti ja uskon, että se olemus ja lasten olemus jo kertoo heille ettei huolta ole, isä käyttää myös välillä lapsia neuvolassa joten heillä on semmoinen kokonaiskuva perheestä.
Toivottavasti elätät perheesi työllä etkä nosta sitten mitään rahatukia.
Vierailija kirjoitti:
Lasua ei ole tullut ja täti aina loppuun kyselee ja painottaa et voin kertoa jos jotain on.
Sitä virhettä ei pidä tehdä, että kertoo kaikki asiansa lasuviranomaiselle jollainen neuvolakin on. Yksikään perhe ei ole niin täydellinen, että mitään huolia ei löytyisi jos kaikki leväytetään julkiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kahdessa viimeisessä raskaudessa jättänyt sokerirasituksen väliin, minulla on 7lasta yhteensä ja kaikilla paino n.3,5kg. Yhdessä raskaudessa kävin rasituksen ja oksensin niin paljon ettei sitä saatu tehtyä. Neuvolassa on sitä suositeltu, mutta pakollinen se ei ole. Täti myös sanoi että saan kotiin sokerimittarin jos tulee olo, että haluan tarkastaa sokerit. En myöskään täytä mitään audit/voimavarakyselyitä, tämmöisellä lapsimäärällä niitä on tullut täytettyä urakalla ja olen sanonut, että kerron jos tilanne muuttuu. Lasua ei ole tullut ja täti aina loppuun kyselee ja painottaa et voin kertoa jos jotain on. Olen perus järkevä perheen äiti ja uskon, että se olemus ja lasten olemus jo kertoo heille ettei huolta ole, isä käyttää myös välillä lapsia neuvolassa joten heillä on semmoinen kokonaiskuva perheestä.
Toivottavasti elätät perheesi työllä etkä
Mikä järjenjättiläinen sinäkin olet? :D Tietenkin 7 lapsen äiti saa "rahatukia" ja hyvä että saa. Eihän viimeisillään raskaana tai vauvan kanssa minnekään töihin pääse. Ja luultavasti monilapsisessa perheessä on enemmän kuin järkevää että ollaan kotihoidontuella sinne asti kunnes nuorimmainen 3v.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vastaat niihin kyselyihin kun poliisi on vieressä turvaamassa sosiaalityöntekijää. Oletko persu kun et tätä tiedä?
Mistä sulle taas persu tuli mieleen? Onko persu ajatuksissasi koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt vaikea vaan rastita niihin kyselyihin tätiä miellyttävät vaihtoehdot? Helpoimmalla pääsee niin, ei oo vakavaa.
Miksi niin pitäisi tehdä? Miksi aikuiset ihmiset haluavat olla noin voimakkaasti jonkun neuvolatädin vaikutuksen alaisena?
Hyvä, että neuvolassa kysytään myös muusta kuin fyysisestä hyvinvoinnista. Mutta kyllä se menee joskus myös överiksi. Meiltä kyseltiin seksielämästä ja jostain menneistä parisuhteista. En minä halua alkaa seksiasioita avaamaan vieraalle ihmiselle, ne ovat minun ja mieheni välisiä. Ja jos ongelmia olisi, hakeutuisimme niin halutessamme puhumaan niistä johonkin. Entisistä parisuhteista kyselyä ihmettelin myös, että mitä niistä nyt halutaan tietää. Lopulta selvisi, että terkkaria kiinnosti olenko kokenut fyysistä väkivaltaa aiemmissa parisuhteissa. No tämänkin voisi kysyä suoraan ja myös perustella, miksi tämä halutaan tietää. En ollut, joten se keskustelu jäi siihen.
Minusta neuvolan ei pidä alkaa holhoamaan aikuisten ihmisten koko elämää. Aikuiset ihmiset, joille on vielä lapsi tulossa osaavat kyllä itsekin hakea apua jos tarvii. Jos eivät osaa, on hyvä kartoittaa pääpiirteittäin asioita mutta tuommoinen "montakos kertaa seksiä teillä on viikossa" on minusta asiatonta. Terkkari voi kertoa tahoista mistä apua saa ja tarjoutua kuuntelemaan (onko siihen oikeasti resursseja?), jos jollain on halu puhua mutta siihen se saisi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että neuvolassa kysytään myös muusta kuin fyysisestä hyvinvoinnista. Mutta kyllä se menee joskus myös överiksi. Meiltä kyseltiin seksielämästä ja jostain menneistä parisuhteista. En minä halua alkaa seksiasioita avaamaan vieraalle ihmiselle, ne ovat minun ja mieheni välisiä. Ja jos ongelmia olisi, hakeutuisimme niin halutessamme puhumaan niistä johonkin. Entisistä parisuhteista kyselyä ihmettelin myös, että mitä niistä nyt halutaan tietää. Lopulta selvisi, että terkkaria kiinnosti olenko kokenut fyysistä väkivaltaa aiemmissa parisuhteissa. No tämänkin voisi kysyä suoraan ja myös perustella, miksi tämä halutaan tietää. En ollut, joten se keskustelu jäi siihen.
Minusta neuvolan ei pidä alkaa holhoamaan aikuisten ihmisten koko elämää. Aikuiset ihmiset, joille on vielä lapsi tulossa osaavat kyllä itsekin hakea apua jos tarvii. Jos eivät osaa, on hyvä kartoittaa pääpiirteittäin asioita mutta tuommoinen "montakos kertaa seks
Mitä noilla tiedoilla oikeasti tehdään? Mihin ne kirjataan ja ketkä ne näkevät? Mitä niistä päätellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin pitäisi tehdä? Miksi aikuiset ihmiset haluavat olla noin voimakkaasti jonkun neuvolatädin vaikutuksen alaisena?
Siksi koska satuilemalla välttää vaikeudet kuten lasut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi tehdä lasua sen perusteella jos jättää vastaamatta kyselylomakkeisiin. Haloo.
Miten kenenkään seksielämä kuuluu jollekin viranomaiselle?!
Mua ahdistaa nykyään neuvolassa käyminen. Ymmärrän että lapsen hyvinvoinnin takia siellä käydään mutta aina utelevat vähän liikaa kaikkea, kyselevät parisuhteesta jne. Minusta omat henkilökohtaiset asiani ei kuulu ulkopuolisille. Kaikki kirjataan sanasta sanaan johonkin järjestelmään, mistä kuka tahansa periaatteessa voisi käydä niitä tietoja urkkimassa. Mitä jos järjestelmä haxataan ja tiedot lähtee leviämään, case Vastaamo tyylisesti? Niinkin on käynyt, että jotain sanomisiani on kirjattu täysin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi tehdä lasua sen perusteella jos jättää vastaamatta kyselylomakkeisiin. Haloo.
Lasun voi tehdä käytännössä ihan millä perusteella vaan. Ei se vaadi sitä, että perhe olisi rikkonut jotain lakipykälää.
MInä myös kieltäydyn sokerirasitustestistä. En halunnut juoda sokeriliuosta, en vaikka miten testillä pyrittiin saamaan selville onko normaalit arvot. Onneksi neuvolan täti ymmärsi pointtini ja kysyi onko ok, jos hän kyselee lääkäriltä voiko asiaa selvittää jotenkin muuten (ymmärsi ihan oikein minut, että ilman muuta haluan, että minun terveyteni tämän asian osalta selvitetään, mutta en vainhalua juoda sokeriliuoksia). Sisätautilääkäriltä tuli ohjeet toisentyyppiseen sokerirasitustestiin, joka tehtiin ja kaikki oli ok. Olin aidosti kiitollinen, että sain tuollaista erikoiskohtelua ja hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasun voi tehdä käytännössä ihan millä perusteella vaan. Ei se vaadi sitä, että perhe olisi rikkonut jotain lakipykälää.
Ei ole laissa määritelty, että neuvolan lomakkeita olisi pakko täyttää. Eli voi kieltäytyä hyvällä omalla tunnolla. Jos neuvolantäti haluaa tehdä lasun, siihen tarvitaan paljon muitakin huolenaiheita kuin joku lomakkeen täyttämättä jättäminen.
Olet siis päihdeongelmainen kuspää jolla ei pitäisi olla lapsia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
MInä myös kieltäydyn sokerirasitustestistä. En halunnut juoda sokeriliuosta, en vaikka miten testillä pyrittiin saamaan selville onko normaalit arvot. Onneksi neuvolan täti ymmärsi pointtini ja kysyi onko ok, jos hän kyselee lääkäriltä voiko asiaa selvittää jotenkin muuten (ymmärsi ihan oikein minut, että ilman muuta haluan, että minun terveyteni tämän asian osalta selvitetään, mutta en vainhalua juoda sokeriliuoksia). Sisätautilääkäriltä tuli ohjeet toisentyyppiseen sokerirasitustestiin, joka tehtiin ja kaikki oli ok. Olin aidosti kiitollinen, että sain tuollaista erikoiskohtelua ja hyvää palvelua.
Mitäköhän tuokin erityiskohtelu maksoi? Vain siksi että olet laihiksella etkä halua juoda sokerilientä?