Uniapnea
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan lisääminen vaan on aika haastavaa jos on niin väsynyt että nukahtelee pitkin päivää. Minulla kyllä lähti se painokin laskemaan ikään kuin itsestään, kun vaan hoidon myötä sain nukuttua paremmin, ja siitä innostuneena ryhdyin sitten rukkaamaan syömistäkin paremmaksi. Paino on nyt tullut toistakymmentä kiloa alas.
Uniapnealla ja lihomisella on sellainen ikävä yhteys, että lihominen pahentaa uniapneaa ja uniapnea altistaa lihomiselle, ehkä vähän alitajuisestikin niin, että rättiväsyneenä syö huonoa ruokaa eikä jaksa juuri liikkua. Joo ja disclaimeri, kuten joku jo mainitsikin, uniapnea ei ole pelkästään lihavien sairaus, vaikka monilla se liittyykin ylipainoon.
Ahdas nielu, ahtaat poskiontelot, ahtaat ilmatiet eli rakenteellinen asia monilla aiheuttaa uniapneaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan lisääminen vaan on aika haastavaa jos on niin väsynyt että nukahtelee pitkin päivää. Minulla kyllä lähti se painokin laskemaan ikään kuin itsestään, kun vaan hoidon myötä sain nukuttua paremmin, ja siitä innostuneena ryhdyin sitten rukkaamaan syömistäkin paremmaksi. Paino on nyt tullut toistakymmentä kiloa alas.
Uniapnealla ja lihomisella on sellainen ikävä yhteys, että lihominen pahentaa uniapneaa ja uniapnea altistaa lihomiselle, ehkä vähän alitajuisestikin niin, että rättiväsyneenä syö huonoa ruokaa eikä jaksa juuri liikkua. Joo ja disclaimeri, kuten joku jo mainitsikin, uniapnea ei ole pelkästään lihavien sairaus, vaikka monilla se liittyykin ylipainoon.
Juu, ei väsyneenä ole kiva liikkua. Siksi itse lisäsinkin nimenomaan hyötyliikuntaa, eli esim. tuon työmatkapyöräilyrutiinin. Matkoihin menee sama aika kuin julkkareillakin, mutta tulen energisempänä töihin.
T. Ent. laihaläski
Vierailija kirjoitti:
Isäni on ehkä kamalin kuorsaaja, mihin olen törmännyt. Hänellä ei kuitenkaan ole uniapneaa. Sitten taas ystävälläni, joka on hoikka, terve, hyväkuntoinen, eikä kuorsaa, on todettu uniapnea.
Kuorsaus on merkki, että henki ei kulje. Uniapneaa tai ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään epäilyttää, niin kyllä asia kannattaa selvittää ja hankkia se cpap laite. Miehellä on uniapnea, meinasi usein nukahtaa ihan autoa ajaessaankin. Nykyään on pirteä, jaksaa käydä lenkeillä ja on laihtunut sen ansiosta
Yöllä saan itsekin paremmin nukuttua, kun kuorsaaminen ja kuorsaamista seuraavat hengityskatkokset eivät häiritse. Koko perhe voi paremmin
Lievä uniapnea todettu. Laitetta ei ole. Pitääkö itse laite kustantaa?
Laitteesta varmaan maksetaan joku pieni aloitusmaksu
Jos sulla on todettu se, niin miksi et ole kysynyt?
Kummallista terveyshuolto nykyään, että testattu on, mutta siihen se sitten on jäänyt. Laitetta ei ainakaan kysym
Et saa cpap konetta jos on lievä uniapnea. Eli tutkimuksen mukaan sulla on hengityskatkoksia (ahi) liian vähän.
Siitä se johtuu.
Mä olen 36v aktiiviurheilija ja mies. Ei ole rasvaa liikaa kropassa, lihasta löytyy ja kunto on hyvä. Keskivaikea uniapnea todettu ja sitä on meidän suvussa vähän joka toisella. Ihan geeniperämästä aiheutuvaa siis. Cpap-laitteen avulla oireet hävinneet täysin ja olo on virkeä. Käytän sitä joka ikinen yö, enkä enää edes osaa nukkua ilman sitä. Suurin kynnys laitteen käyttöönotolle oli se, että se jotenkin nolotti. En tiedä miksi. Mutta typerää se oli. Nyt laitteen kanssa elämänlaatu on jotain aivan toista kuin ennen. Jos uniapneaa yhtään epäilee, niin lääkärin luo vaan juttelemaan. Ne tekee unipolygrafian ja yhden yön jälkeen se kyllä kertoo onko tautia ja jos on, niin millä vakavuusasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on ehkä kamalin kuorsaaja, mihin olen törmännyt. Hänellä ei kuitenkaan ole uniapneaa. Sitten taas ystävälläni, joka on hoikka, terve, hyväkuntoinen, eikä kuorsaa, on todettu uniapnea.
Kuorsaus on merkki, että henki ei kulje. Uniapneaa tai ei...
Kuorsaus on merkki, että henki kulkee. Apnea tarkoittaa hengityskatkosta, silloin henki ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään epäilyttää, niin kyllä asia kannattaa selvittää ja hankkia se cpap laite. Miehellä on uniapnea, meinasi usein nukahtaa ihan autoa ajaessaankin. Nykyään on pirteä, jaksaa käydä lenkeillä ja on laihtunut sen ansiosta
Yöllä saan itsekin paremmin nukuttua, kun kuorsaaminen ja kuorsaamista seuraavat hengityskatkokset eivät häiritse. Koko perhe voi paremmin
Julkisella ei lievästä laitetta käsittääkseni anneta. Missä apneasi on todettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva väsymys varmaankin on se päällimmäinen oire itselle, ja kova kuorsaus häirinnee eniten läheisiä. Lisäksi mitä nyt olen hoidon aloituksen jälkeen huomannut, niin oireisiin kuului myös yöllinen kusella ramppaaminen ja lihominen.
Mä liitän noi oireet ikääntymiseen :) M54
Joo, kyllä minäkin vähän yllätyin, kun cpap hoidon aloituksen jälkeen ei ole tarvinnut kertaakaan nousta yökuselle, vaikka sitä ennen siellä oli joka yö pari-kolme kertaa käytävä. Etukäteen jo vähän harmittelin, että pitää perhana tuota maskiakin olla riisumassa ja pukemassa moneen kertaan, että pääsee vessaan.
Ja joo, muitakin syitä voi olla noille vaivoille, ei pelkästään uniapnea, mutta minulla se oli se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ei lievästä laitetta käsittääkseni anneta. Missä apneasi on todettu?
Julkisella
Kannattaa teettää testi jos epäilee uniapneaa. Testissä minulla todettiin vaikea uniapnea ja heti cpap-laite käyttöön. Jos on lievä uniapnea eikä saa laitetta julkiselta puolelta ilmaiseksi, voi sen ostaa itsekin jos kokee että tarvitsee. Google haulla löytyy samoja laitteita myynnissä yksityisesti mitä julkinen puoli jakelee.
Vierailija kirjoitti:
Yleistä vaikuttaa olevan. Laihduttaminen auttanee?
Kaikki uniapneaa sairastavat eivät ole ylipainoisia. Tietty ylipaino on riski, mutta tiedän useamman, jotka normaalipainoisia tai hoikkia ja heillä samalla tavoin uniapnea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitteesta varmaan maksetaan joku pieni aloitusmaksu
Jos sulla on todettu se, niin miksi et ole kysynyt?
Sairaanhoitopiirin apuvälinelainaamosta sain itse käyttöön. Ei siitä muita maksuja mene kuin tietty normaalit poliklinikkamaksut kun kerran vuodessa kontrollissa käy. Ja uusi laite vaiihdetaan muutaman vuoden välein. Uusi letku tulee kerran vuodessa, maski myös muistaakseni puolen vuoden välein aina uusi. Automaattisesti valmistajalta postipakettina kotiin, ei maksa mitään
Eri hyvinvointialueilla näköjään erilaiset käytännöt. Täällä saa maskin ja letkun kerran vuodessa, uuden koneen saa muistaakseni 20.000 käyttötunnin jälkeen. Itsellä ollut nyt käytössä 5 vuotta, ei ole konetta vaihdettu. Eikä noita letkujakaan ensin automaattisesti lähetetty. Tutulta kuulin, että näin tehdään, otin yhteyttä unipoliklinikkaan, niin sitten vasta lähetettiin.
Ja tosiaan tietyt kriteerit pitää täyttää, että sen laitteen saa, lievä tuskin siihen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Eri hyvinvointialueilla näköjään erilaiset käytännöt. Täällä saa maskin ja letkun kerran vuodessa, uuden koneen saa muistaakseni 20.000 käyttötunnin jälkeen. Itsellä ollut nyt käytössä 5 vuotta, ei ole konetta vaihdettu. Eikä noita letkujakaan ensin automaattisesti lähetetty. Tutulta kuulin, että näin tehdään, otin yhteyttä unipoliklinikkaan, niin sitten vasta lähetettiin.
Ja tosiaan tietyt kriteerit pitää täyttää, että sen laitteen saa, lievä tuskin siihen riittää.
Ja vielä: ei tällä alueella mitään kontrollikäyntejä ole. Parina ekana vuonna oli joku puhelinkontrolli, sen jälkeen ei mitään.
En kuorsaa mutta ajoittain herään tukehtumisen tunteeseen
Ylipaino, kuorsaus, yöllinen kusella käyminen. PANNGS!! Ihan satavarmasti löytyy uniapnea, jos käy tutkimuksessa.