Uniapnea
Kommentit (37)
Nukahtelin töissä istualleni puhelinpalavereissa, varsinkin ruokiksen jälkeen. Ja varsinkin palavereissa, jossa ei tarvinnut itse osallistua vaan vain kuunnella. Nukahtelin telkkaria katsellessi istualleni. Väsytti aina. Autolla yksi 400 km:n mökkimatkaa ajaessani oli ihan pakko pysähtyä välillä ja nukkua 15 minuuttia - puoli tuntia. Tuolla matkalla vähintään kahdesti ja lisäksi ainakin kaksi kahvitaukoa
Aloitin cpap-laitteen käytön niin ensimmäisenä aamuna herätessäni ja käytettyäni laitetta yön olo oli tosi epätodellinen ja uskomattoman virkeä. Silloin vasta oikeasti tajusi, kuinka väsynyt oli aiemmin koko ajan.
Olen käyttänyt laitetta yli 20 vuotta jo. Ensimmäiset laitteet olivat vähän epämukavia ja vaativat totuttelua. Nykyiset ovat kevytrakenteisia, helppokäyttöisiä ja uskoisin että tehokkaampiakin. En pärjäisi ilman
12v vuotta cpap kone käytössä ja ilman en pärjäis. Jaksaminen ihan eri luokkaa kuin ennen konetta. Rattiin meinasin pari kertaa nukahtaa.
Jatkuva väsymys varmaankin on se päällimmäinen oire itselle, ja kova kuorsaus häirinnee eniten läheisiä. Lisäksi mitä nyt olen hoidon aloituksen jälkeen huomannut, niin oireisiin kuului myös yöllinen kusella ramppaaminen ja lihominen.
Yleistä vaikuttaa olevan. Laihduttaminen auttanee?
Jos yhtään epäilyttää, niin kyllä asia kannattaa selvittää ja hankkia se cpap laite. Miehellä on uniapnea, meinasi usein nukahtaa ihan autoa ajaessaankin. Nykyään on pirteä, jaksaa käydä lenkeillä ja on laihtunut sen ansiosta
Yöllä saan itsekin paremmin nukuttua, kun kuorsaaminen ja kuorsaamista seuraavat hengityskatkokset eivät häiritse. Koko perhe voi paremmin
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään epäilyttää, niin kyllä asia kannattaa selvittää ja hankkia se cpap laite. Miehellä on uniapnea, meinasi usein nukahtaa ihan autoa ajaessaankin. Nykyään on pirteä, jaksaa käydä lenkeillä ja on laihtunut sen ansiosta
Yöllä saan itsekin paremmin nukuttua, kun kuorsaaminen ja kuorsaamista seuraavat hengityskatkokset eivät häiritse. Koko perhe voi paremmin
Lievä uniapnea todettu. Laitetta ei ole. Pitääkö itse laite kustantaa?
Minulla on hiljattain todettu vaikea uniaonea, CPAP-laitetta en ole vielä saanut käyttööni. Todella väsynyt olen ja päänsärkyä on lähes aina, mutta voivat ne johtua jostain muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin tapauksissa kyllä. Mutta se on harhakuvitelmaa, että uniapnea olisi vain ylipainoisten ongelma. Kaikilla ylipainoisilla ei ole apneaa, mutta toisaalta hoikillakin esiintyy paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä jos sille on tarve.
Minä olin ns. laihaläski. Tai siis ainakin täysin normaalipainoinen, mutta rasvaa oli kertynyt lihaksia enemmän. Olin ihan koko ajan väsynyt ja mies valitti, että kuorsaan usein oudosti öisin. Iltaisin oli pakko mennä nukkumaan yhdeksän aikaan, että jaksoi aamulla herätä kuudelta. Nukahdin sekunneissa, vaikka olisin nukkunut päiväuniakin.
Aloinpa sitten pyöräillä työmatkat, ja vaikka en varsinaisesti ole laihtunut, kehon koostumus on alkanut muuttua, pömppövatsa on hävinnyt, lihakset kasvaneet ainakin jaloissa ja rasva vähentynyt. No, mies ei enää valita kuorsaamisesta ja olen todella paljon virkeämpi. Menen nykyään nukkumaan yhdentoista aikaan, eli nukun ajallisesti pari tuntia vähemmän. Olen myös alkanut taas nähdä unia, mitä ei vuosiin tapahtunut juuri lainkaan.
Kokemukseni perusteella en voi kuin erittäin lämpimästi suositella liikunnan lisäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva väsymys varmaankin on se päällimmäinen oire itselle, ja kova kuorsaus häirinnee eniten läheisiä. Lisäksi mitä nyt olen hoidon aloituksen jälkeen huomannut, niin oireisiin kuului myös yöllinen kusella ramppaaminen ja lihominen.
Mä liitän noi oireet ikääntymiseen :) M54
Vierailija kirjoitti:
Auttaa joillakin mutta yllättävän moni normaalipainoinen sairastaa uniapneaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hiljattain todettu vaikea uniaonea, CPAP-laitetta en ole vielä saanut käyttööni. Todella väsynyt olen ja päänsärkyä on lähes aina, mutta voivat ne johtua jostain muustakin.
Uskon että oireesi johtuu nimenomaan vaikeasta uniapneasta, laitehoito avaa sulle ihan uuden elämän. Yli 10v kokemuksella voin sanoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin tapauksissa kyllä. Mutta se on harhakuvitelmaa, että uniapnea olisi vain ylipainoisten ongelma. Kaikilla ylipainoisilla ei ole apneaa, mutta toisaalta hoikillakin esiintyy paljonkin.
Jep. Mieheni suvussa leuka tai kaula on rakentunut miehillä jotenkin niin, että monella on uniapnea vaikka ovat tosi hoikkia ja hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitteesta varmaan maksetaan joku pieni aloitusmaksu
Jos sulla on todettu se, niin miksi et ole kysynyt?
Vierailija kirjoitti:
Ai auttaa normaalipainoista? Tiedätkö sä edes kaikkia syitä mikä aiheuttaa uniapnean?
Viitisen vuotta sitten todettiin uniapnea ja sain laitteen jonka kanssa tulin tutuksi.
Noin vuosi sitten tuttava ehdotti uniapnea kiskoa ja se on osoittautunut mainioksi vaihtoehdoksi.
Liikunnan lisääminen vaan on aika haastavaa jos on niin väsynyt että nukahtelee pitkin päivää. Minulla kyllä lähti se painokin laskemaan ikään kuin itsestään, kun vaan hoidon myötä sain nukuttua paremmin, ja siitä innostuneena ryhdyin sitten rukkaamaan syömistäkin paremmaksi. Paino on nyt tullut toistakymmentä kiloa alas.
Uniapnealla ja lihomisella on sellainen ikävä yhteys, että lihominen pahentaa uniapneaa ja uniapnea altistaa lihomiselle, ehkä vähän alitajuisestikin niin, että rättiväsyneenä syö huonoa ruokaa eikä jaksa juuri liikkua. Joo ja disclaimeri, kuten joku jo mainitsikin, uniapnea ei ole pelkästään lihavien sairaus, vaikka monilla se liittyykin ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitteesta varmaan maksetaan joku pieni aloitusmaksu
Jos sulla on todettu se, niin miksi et ole kysynyt?
Kummallista terveyshuolto nykyään, että testattu on, mutta siihen se sitten on jäänyt. Laitetta ei ainakaan kysymättä ole saatu. Nämä on just niitä kummallisia tilanteita, että laite saatiin tuota uniapnea testiä varten, sitten "odotellaan tuloksia". Todettu lievä uniapnea, mutta sitten ei mitään jatkohoitoa, että "suositellaan cpap-laitetta" tms.
Kannattaa pestä kasvot aamulla ja illalla jos on aknea.