Meistä tulee tukiperhe, mua jännittää!
Me emme saa toista lasta ja silti olisi niin kovasti hellyyttä ja huomiota myös yhdelle lisälapselle. Mies ei halua ruveta ainakaan vielä sijaisperheeksi joten ryhdymme nyt tukiperheeksi. Lapsi on jo katsottu, menemme tutustumaan huomenna. Olen ihan hermona. Entäs jos lapset ei tule toimeen? Jos ei se lapsi voi sietää mua? Ja miljoona muuta asiaa... Tykästyn liikaa lapseen? No, katsotaan miten tässä käy!
Kommentit (31)
että te olette niin hienolla asialla, että tsemppejä kovasti ja onnellisia ja tunnerikkaita hetkiä :-)) Varmasti pystyt antamaan lapselle paljon, kun olet ihan oma itsesi vaan!
PELAltako otit selvää, vai mistä sait idean tai kulit asiasta alunperin?
Kaikki tulee sujumaan omalla painollaan. Omaa lasta kannattaa kuunnella tarkkaan, etenkin jos vanhempi lapsi teille tulossa (näistä olen kuullut huonoja kokemuksia)
Onko teille minkä ikäinen lapsi tulossa? Minkä ikäinen oma on?
Meillä on pelkästään hyviä kokemuksia tukiperheenä olosta. Yksi lapsi on käynyt vauvasta lähtien ja todella hyvin on sujunut sekä lapsen että vanhempien kanssa. Ja heti kiinnyimme häneen ja hän meihin, ihania viikonloppuja ovat olleet (pari-kolme kertaa kuussa)
Voin lämpimästi suositella!
Eivätkö omat vanhemmat pysty hoitamaan niin 100%:sti vai mistä syistä lapsi tarvitsee tukiperhettä?
t. Ullalla, mutta utelias..
Onnea tukiperheenä olemiseen.
T: ex tukiäippä jolla omia jo niinpaljon ettei taloon enään vieraita mahdu mutta jahka tästä isompi talo rakennetaan niin sitten taas.
Tukiperhelasten omat vanhemmat voivat olla esim. alkoholisoituneita, masentuneita, väsyneitä, yksinäisiä jne. eli siis ihan laidasta laitaan.
t. 5
lapsen isä ei ota lasta koskaan. tapaamiset ovat 1-2 tunnin mittaisia. minulla on 2 muutakin lasta, joiden isä onneksi ottaa heitä säännöllisesti. ilman tukiperhettäni, minulla ei olisi koskaan vapaata. mummolaa ei ole.
Lapset tarvitsevat tukiperheitä esim. vanhempien väsymyksen, masennuksen, työttömyyden, köyhyyden tms. vuoksi. Voi olla avioeroja, yksinhuoltajia, läheisten kuolemia, omaa sairautta tms. Joillain myös päihdeongelmia ja syrjäytymistä, eli kokeillaan avohuollon tukitoimia ennen huostaanottoa ja sijoitusta.
on 1-2 tunnin mittaisia. tukiperhe ottaa hänet 1 kerran kuukaudessa viikonlopuksi. ihanaa!
Eli olivat meidän lasten kavereita. Sinäänsä siis helppo juttu. Ja heitä oli 3. Kesti noin vuoden kun yksinhuoltaja äidin työ vaati välillä viikonloppuja töissä eikä isää siloin vielä lapset oikein kiinostaneet.. Mutta oneksi sitten isäkin rupesi hoitamaan velvollisuutensa.. Ja ei siinä mitään Rumbaa ollut tiesin etukäteen millon lapset tuli yleensä jokatoinen viikonloppu perjantaista sunnuntaihin ja laitetiin vaan pedit paikoillen jne.. En siis tehnyt koskaan siitä mitään stressiä tai haloota. Olivat osa meidän perhettä siloin ja tekivät osansa siinä missä omatkin jne.. Mutta eipä tuokaan ongelma ollut kun siihen vaan tottui. Äidin kanssa ystävystyttiinkin oikein kunnolla ja Hän on nykyisin nuorimmaiseni kummi jne..
tässä ketjussa on muutama vastaus, joka rajaa tukiperheen käytön sellaisiin tapauksiin, jolloin vanhempi ei jaksa/ pysty olemaan 100% vanhempi tai että perheessä on ongelmia ja siten tukiperheen käyttö on tukitoimi ennen huostaanottoa (tai yritys sen välttämiseen).
Näinhän se usein on, mutta ei aina!
Hyvänä esimerkkinä on yh, jonka lasten isä ei tapaa lapsia. Perhe voi olla täysin tavallinen, vanhempi työssäkäyvä ja hyvin jaksava, normaali ihminen. Tällaisissa tapauksissa tukiperhettä käytetään ns ennalta ehkäisevänä " toimenpiteenä" .
Tämä tarkennus siksi, että on vaarallista leimata ja rajata tietty asia liian ahtaasti.
terveisin yh (jolla on hyvä sosiaalinen verkosto eikä tarvetta tukiperheeseen - itseasiassa toimin itse tukiperheenä =) )
Aina välillä tuntuu että porukalta tämä puoli unohtuu kun halutaan lapsille hyvä hoitopaikka viikonlopuksi. (en halua yleistää)
Eli tukiperhe toiminta on osa lastensuojelun avohuoltoa eli perhe tulee samalla lastensuojelun asiakkaaksi!
Ei mikään kunta kustanna kalliita lastensuojelutoimia " ihan tavallisen vanhemman lapselle perheeseen, jolla on hyvät sosiaaliset verkostot"
Me ollaan ihan kunnollisia. Lapsella vain on aspergerin oireyhtymä ja joskus olisi muun perheen kannalta hyvä elää päivä normaalisti, ilman että joku raivoaa kun valot pannaa päälle väärässä järjestyksessä, että voitais syödä jotain muuta kuin paloiteltuja kasviksia, että voitais käydä jossain missä noihmisiä niin että yksi perheenjäsen ei olisi ihan paniikissa koko ajan. Me ollaan siis lastenpsykiatrian lausunnon mukaan motivoituneita ja meillä on lämpimät perhesuhteet, mutta siitä huolimata todellisuudessa voimat ei riitä. PItäiskö ryhtyä ryyppäämään ja viekö ne sitten koko lapsen pois? Kun en haluaisi hänestä luopua, vaan joskus päivän jolloin ei tarvitse pelätä...
tiedän äidin jolla samanlainen lapsi oli tukipeheessä ja sittemmin sijoitettiin, tosin äidillä alko-ongelma.
Tietenkin voitte saada tukiperheen. Hae sossusta ja perustele juuri noin kuin perustelit.
Meiillä käy nelja tukilasta kolmesta eri perheestä. Kehitysvammaisia/ -viiveisiä. Omia lapsia on kolme.
Terv. Tukiperhetoiminnasta Kiinnostunut :)