Listasimme 11 asiaa, jotka ovat suomalaisille arkipäivää, mutta muualla maailmassa todellista luksusta
Kommentit (98)
4. en olisi missään määrin ylpeä.
Suomessa ei ole kyllä yleisesti mitään ilmastointeja - täällä on kesällä kuuma asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on myös asioita jotka muualla ovat arkipäivää ja meillä luksusta.
Runsas kasvistarjonta ympäri vuoden. Erilaiset mausteet.
Suku joka pitää yhtä.
2. Ilmaiset julkiset vessat
Ei kyllä löydy täältä päin? Missä tuollaisia mahtaa olla?
Vierailija kirjoitti:
2.kohdan kanssa olen eri mieltä. Julkisia vessoja on ensinnäkin aivan liian vähän tarjolla Suomen kaupungeissa ja eivät ne suinkaan ole aina edes ilmaisia. Matkailen paljon ja esim.Bangkokissa julkisia vessoja löytyy paljon kaupungin monien ostoskeskuksien yhteydessä.
Itse olen tottunut Stockan ilmasiin vessoihiin ja järkytyin vähän, kun olivat maksullisia Tallinnan Kaubamajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6, 9 ja 11 olen eri mieltä.
6 on tietenkin makuasia mutta itse rakastan luontoa esim Italiassa, löytyy kaikkea Alpeista upeisiin hiekkarantoihin, metsiä, maalaismaisemaa, upeita järviä, upeat 4 vuodenaikaa. Oven ulkopuolella tuo kaikki kauneus ja plussana upea ilmasto
9 julkinen liikenne toimii hyvin muuallakin Euroopassa ja on edullista.
11. Mitä merkitystä on ruokakauppojen laajalla valikoimalla jos laatu on kuraa ja hinnat pilvissä!? Syön paljon paremmin Suomen ulkopuolella
Onhan juu oven ulkopuolella siellä Italiassa, mutta etpä sä siellä voi missä tahansa tepastella. Ja jos olet niin tehnyt ja kukaan ei ole mitään sanonut niin olet onnekas. Siellä on meinaa aika paljon yksitysomistuksessa maata ja jokamiehenoikeuksia ei ole samassa laajuudessa.
Julkinen liikenne ei toimi hyvin muuallakin Euroopassa. Olet ilmeisesti esimerkiksi Italias
Käytämme paljon junia Italiassa/Italiasta Raskaan ja ihan ajallaan kulkevat ja edullisesti. Milanosta Roomaankin pääsee nykyään jo alle 3h. Paikallisjuna suhaa kylien väliä
Bussikin lähtee lähikaupunkeihin 400m kotoa 5x päivässä, riittävä kulkutiheys meille. Flixbussilla pääsee vaikka mihin
Täällä ollaan sopuisia, viiniharjuilla on polkuja joilla saa kävellä, vuorilla saa vaeltaa vapaasti. Omistusoikeudestamme huolimatta postiauto ajaa meidän pihaamme kun on viemässä postia naapuriin jne.
Ei Suomessakaan mennä toisen ikkunan alta poimimaan kanttarelleja tai hedelmiä pihan puista jmo:sta huolimatta
Ilmastointi ja ruokakauppojen valikoima on paskaa. Puolassa on kaupoissa parempi valikoima ja ilmastointi on suomalaisissa kerrostaloissa äärimmäisen harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon on myös asioita jotka muualla ovat arkipäivää ja meillä luksusta.
Runsas kasvistarjonta ympäri vuoden. Erilaiset mausteet.
Suku joka pitää yhtä.
Matkusta joskus Italiaan ja puhu sitten kasvustarjonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,4,8,11 valetta
Totta muuten, toimittaja ei ymmärrä ilmanvaihdon ja ilmastoinnin eroa!!
Suomessa taloissa ja asunnoissa on ilmanvaihto pakollisena. Okt monet laittavat ilpin jolloin voivat tarvittaessa viilentää taloa. Kerrostaloihin ei näitä laitteita asenneta
Kerrostaloihin saa kyllä ilmalämpöpumpun. Ehkä joihinkin vanhimpiin ei, mutta esim. 70-luvun neukkukuutioihinkin jo saa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon hyvää tälläkin listalla.
Ilmaiset vessat, hah! Helsingissä niitä ei juuri pysty käyttämään. Kävin ns Euroopan kehitysmaassa, maksulliset vessat, mutta puhtaat. 20 senttiä ja pystyi käymään. Kusen mieluummin kadulle naisena kun käytän näitä Helsingin verisiä ja ulosteisia ilmaisia vessoja.
Uudet asunnot rakennetaan kertakäyttömateriaaleista halvalla ja ne ovat talvella kylmiä ja kesällä paahtuu.Muutin pois upouudesta asunnosta näistä syistä.
Muistan aina kun olimme 15v sitten Juan-Les-Pinsissä uimarannalla. Sen rannan vessa oli niin siisti että olisi voinut lattialta syödä! Silläaikaa kun olit kopissa asioilla hiekkaiset jalanjäljet oli jo puunattu pois! Maksoi kai 50cnt
Suomessa en ikinä mene julkisiin vessoihin, yök! Ravintoloissa ja kauppakeskuksissa juuri ja juuri voi käydä.
Vaihdan ruokakaupan valikoiman koska tahansa laatuun ja sopuhintoihin. Suomen kaupoissa on 15 eri tomaattisäilykettä ja 300 kaljamerkkiä, mutta kalat ovat Norjan lohi ja kanadalainen savustettu siika.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole kyllä yleisesti mitään ilmastointeja - täällä on kesällä kuuma asunnoissa.
Asukasmäärään nähden ilmalämpöpumppuja alkaa olla paljon. Ehkä vielä myös niiden käyttö opitaan joskus, eikä pidetä ihan liian kylmällä kesäisin.
Vertailukohteina mm. Bulgaria, Nigeria ja Kenia.
Ehkä tuolla jutulla yritetään nostaa suomalaisten mielialaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,4,8,11 valetta
Suomessa taloissa ja asunnoissa on ilmanvaihto pakollisena. Okt monet laittavat ilpin jolloin voivat tarvittaessa viilentää taloa. Kerrostaloihin ei näitä laitteita asenneta
Kerrostaloihin saa kyllä ilmalämpöpumpun. Ehkä joihinkin vanhimpiin ei, mutta esim. 70-luvun neukkukuutioihinkin jo saa
Niin saa kaikkialla maailmassa jos taloyhtiö sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,4,8,11 valetta
Aika moni yhtiö kieltää sellasiin tarvittavat ikkunoiden muutokset ym kun ei ole parveketta.
Vierailija kirjoitti:
2. Ilmaiset julkiset vessat
Ei kyllä löydy täältä päin? Missä tuollaisia mahtaa olla?
Ainakin kauppakeskuksissa ja teiden varsilla huoltoasemilla.
Tällaiselle köyhälle kuin minä, joka ei shoppaile putiikeissa, eikä etsi gourmeekahviloita reissun päällä, on aina ilmaiset vessat lähettyvillä.
Kauppojen valikoimaa verrataan Keniaan ja tuo ei muka ole kirjoitettu kieli poskessa??
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan ruokakaupan valikoiman koska tahansa laatuun ja sopuhintoihin. Suomen kaupoissa on 15 eri tomaattisäilykettä ja 300 kaljamerkkiä, mutta kalat ovat Norjan lohi ja kanadalainen savustettu siika.
Vaihda kauppaa, jos näin on. Siinä missä minä käyn on noiden tomaattien ja kaljojen lisäksi myös erinomainen kalatiski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6, 9 ja 11 olen eri mieltä.
6 on tietenkin makuasia mutta itse rakastan luontoa esim Italiassa, löytyy kaikkea Alpeista upeisiin hiekkarantoihin, metsiä, maalaismaisemaa, upeita järviä, upeat 4 vuodenaikaa. Oven ulkopuolella tuo kaikki kauneus ja plussana upea ilmasto
9 julkinen liikenne toimii hyvin muuallakin Euroopassa ja on edullista.
11. Mitä merkitystä on ruokakauppojen laajalla valikoimalla jos laatu on kuraa ja hinnat pilvissä!? Syön paljon paremmin Suomen ulkopuolella
Onhan juu oven ulkopuolella siellä Italiassa, mutta etpä sä siellä voi missä tahansa tepastella. Ja jos olet niin tehnyt ja kukaan ei ole mitään sanonut niin olet onnekas. Siellä on meinaa aika paljon yksitysomistuksessa maata ja jokamiehenoikeuksia ei ole samassa laajuudessa.
Julkinen liikenne ei toimi hyvin muuall
Silloin, kun eivät ole lakossa ( tämä on toki enempi Ranskan ongelma).
Ja Suomen hyvien asioiden kehuminen ei millään tavoin poista Italian hyviä asioita. On ihan hyvä, että mediasta löytyy välillä positiivisia juttuja
2.kohdan kanssa olen eri mieltä. Julkisia vessoja on ensinnäkin aivan liian vähän tarjolla Suomen kaupungeissa ja eivät ne suinkaan ole aina edes ilmaisia. Matkailen paljon ja esim.Bangkokissa julkisia vessoja löytyy paljon kaupungin monien ostoskeskuksien yhteydessä.