Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyys remontista parisuhteessa. Miten ratkaista?

Vierailija
24.01.2025 |

Eli, sain perinnöksi talon, jossa ei ole kaikkia mukavuuksia. On ulkohuussi, ulkosauna ja kantovesi, vesipiste on talon nurkalla.

On nyt keskusteltu miehen kanssa talon remontista. Minä haluaisin edullisemman laajennuksen johon tulisi yksi huone ja sisävessa, kompostoiva tai sähköllä toimiva. Mielestäni nykyinen tiilikatto on hyvä, ja tiiliä olisi myös laajennusosaan jo valmiina.

Mies taas on ehdottomasti sitä mieltä että jos laajennus tehdään, tehdään kunnolla. Eli huoneen lisäksi vesiwc ja suihku. Ja uusi peltikatto koko taloon.

Mutta jälkimmäisessähän hinta olisi moninkertainen. Pitäisi tehdä kunnon vesi- ja viemärijärjestelmät ym, plus kattoremontti ei ole halpaa. Miehen mielestä voidaan ottaa isokin yhteinen laina, kokee ettei asiassa ole ongelmaa.

Minua vain kuiten kaihertaa. Talo on minun. Mitä jos jäänkin yksin? Koko laina on minun niskassani, ikää on jo 54 ja työn pysyvyydestä ei ole varmuutta. Sairauksia on. Hirvittää ison lainan ottaminen ja minulle jo joku 50 000 on tässä kohtaa iso, enkä tiedä riittäisikö se edes. 

Meillä on kyllä hyvin pitkä parisuhde eikä nyt siltäkään vaikuta että mies ottaisi ja lähtisi. Mutta elämästä ei koskaan tiedä. Ei varsinkaan kuolemasta.

Mikä nyt olisi järkevää? Olen jo ajatellut että ehkei remontoida lainkaan.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oleellista olisi se, että miehellä on henkivakuutus, joka kattaisi ainakin koko lainan.

Vierailija
22/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mielestäni kamalasti upottaa rahaa ei halutulla alueella sijaitsevaan loma-asuntoon. Eikä remontoida sellaiseksi, että pitää olla lämmöt ympöri vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on kunnossa ja kattokaan ei vuoda, niin en ottaisi lainaa remppaan.

Sen sijaan ottaisin säästötilin, jonne säästät yhteen parannukseen kerrallaan. Älä tee katolle nyt mitään. Ei maksa vaivaa vaihtaa, kun nykyisessä ei ole mitään vikaa.

Vierailija
24/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei peltikattoa, jos nykyiselle osalle talon kattoa ei tarvitse tehdä mitään. Tiilikatto on hiljaisempi. Sisäwc+suihku on ehdoton siinä vaiheessa, kun itselle tulee ikää, jos siis aiotte asua pysyvästi tuolla. Myydessä, vaikka menisi vapaa-ajanasunnoksi, niin on se riski, että kauppa käy todella huonosti, jos ei ole sisäwc:tä+suihkua.

Sähköinen tai komposti WC ja suihkukaappi.  Näin tein itselleni, sain mahtumaan ullakko portaiden alle ilman elintasosiipeä, riitti mökkikaivo ja viemäröinti oli helppo suihkulle ja keittiölle kun alla kellaritila. Ulkosauna jatkuvassa käytössä.

Mikä ihme on sähköinen tai komposti WC? Tiedätkö mitä WC tarkoittaa?

Vierailija
25/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedoksi vaan, että se syrjäinen sijainti alkaa potuttaa viimeistään eläkemummona.

Vierailija
26/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei peltikattoa, jos nykyiselle osalle talon kattoa ei tarvitse tehdä mitään. Tiilikatto on hiljaisempi. Sisäwc+suihku on ehdoton siinä vaiheessa, kun itselle tulee ikää, jos siis aiotte asua pysyvästi tuolla. Myydessä, vaikka menisi vapaa-ajanasunnoksi, niin on se riski, että kauppa käy todella huonosti, jos ei ole sisäwc:tä+suihkua.

Sähköinen tai komposti WC ja suihkukaappi.  Näin tein itselleni, sain mahtumaan ullakko portaiden alle ilman elintasosiipeä, riitti mökkikaivo ja viemäröinti oli helppo suihkulle ja keittiölle kun alla kellaritila. Ulkosauna jatkuvassa käytössä.

Mikä ihme on sähköinen tai komposti WC? Tiedätkö mitä WC tarkoittaa?

Besserwisser aktivoitui.

Vierailija
27/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole takeita että nostaa tönön arvoa ja ikää on sekä sulla että tönöllä niin kannattaa kyllä hyvin tarkkaan miettiä tuoko remontti niin paljon lisää elämään iloa että kannattaa tehdä ollenkaan. Pahoin pelkään ettei tuo 50000e riitä mihinkään. Kaikki on niin kallista nykyään.

Vierailija
28/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattoremontin tarve kannattaa kartoittaa ihan ammattilaisen kautta. Mitä taas laajennukseen tulee, olen miehen kanssa samaa mieltä. Talon asumismukavuus sekä tulevaisuuden myyntipotentiaali kasvaa ihan exponentaalisesti kun talo on ns. asuttavassa kunnossa. Ainoa poikkeus olisi että ette aio asua talossa vakituisesti vaan käyttää sitä vapaa-ajan asuntona.

Ei ole ihan noin yksinkertaista. Mörskiä on Suomi pullollaan eikä kaikki ole paraatipaikoilla. On täysin mahdollista laittaa 20 000 mökkiin 100 000 ilman että kiinnostus ostajilla nousee lainkaan.

Vierailija
29/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se remppa tekemättä. Tuo syrjäseutu ei kyllä ole se sijainti, jonne kannattaa satsata.

Ikäisesi voi olla innostunut paikasta. Sitten kun tarttee palveluja lähellä, niin ääni muuttuu kellossa.

Minulla on ääni muuttunut kymmenessä vuodessa. Onneksi ei olla ostettu remppoja tänne. Mieli halajaa lähemmäs palveluita.

Kauppareissun tehdäkseni joudun ajamaan sata kilometriä kaikkiaan.

Vierailija
30/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sun lapset on ihastuneet paikkaan, niin tulisiko kysymykseen myydä Tölli heille siten, että sinulla olisi asumisoikeus niin kauan kuin haluat?

Nehän vois tehdä rempat jos tykkäävät.

Vierailija
31/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sieltä on matkaa ruokakauppaan, lääkäriin jne?

Vierailija
32/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko julkista liikennöintiä?

Vierailija
33/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on aavistuksia jo, että et selviä lainasta. Siinä saattaisi mennä koko talo, jos jää laina maksamatta.

Myönnetäänköhän lainaa edes?

Vierailija
34/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelitko huonetta yläkertaan?

Vierailija
35/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on toimiva tiilikatto ja tiiliä laajennykseen, mies maksakoon itse ulkonäkösyistä haluamansa peltikaton. Jos edes annat luvan katon vaihtoon. Sateenropinaa on kiva kuunnella kesäiltana, syysmyrskyssä ennen aamuherätystä se vain vituttaa.

Vierailija
36/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on toimiva tiilikatto ja tiiliä laajennykseen, mies maksakoon itse ulkonäkösyistä haluamansa peltikaton. Jos edes annat luvan katon vaihtoon. Sateenropinaa on kiva kuunnella kesäiltana, syysmyrskyssä ennen aamuherätystä se vain vituttaa.

Eikös se peltikatto ala vuotamaan kun siellä kävelee. Noin sano naapuri, jolla on peltikatto, että vuotaa.

Vierailija
37/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tönö on siis sinun omistuksessasi ja pysyykin sinun nimissäsi? Silloin tasan tarkkaan sinä päätät, paljonko siihen laitetaan rahaa ja mitä rahalla tehdään.

Vierailija
38/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tönö on siis sinun omistuksessasi ja pysyykin sinun nimissäsi? Silloin tasan tarkkaan sinä päätät, paljonko siihen laitetaan rahaa ja mitä rahalla tehdään.

Just noin. Ei saa olla sinisilmäinen.

Vierailija
39/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltikatto ei kestä myrskyjä. Onko aakeella laakeella?

Asuin rivarissa, jossa pelti irtosi myrskyssä. Puukin kaatui siinä nurkilla.

Vierailija
40/131 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt siis haluaisinkin vain sellaisen rempan jolla asumismukavuus vähän kasvaisi. Pienin mitä voi tehdä nyt kun kaikki muu on jo kunnossa. Eli pieni huone ja sisävessa (ei vesivessaa). En halua vaihtaa kattoa koska ei tarvitse. En halua vesivessaa koska ei tarvitse. En halua ylimääräistä.

Myyntiä ei ole tulossa, joten arvonnousua tms ei tarvitse ajatella. Vain se että on itselle mukava ja lapsille sitten joskus. 

Kauppaan ei ole montaa kilometriä, lääkäriajan voi saada myös kylältä mutta todennäköisemmin 30 km päästä pikkukaupungista. Että ei ole kaukana tärkeistä palveluista kuitenkaan vaikka isompiin kaupunkeihin on matkaa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi