Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin tuetulla lomalla ja muut osallistujat haukkuivat hotellin ruokaa

Vierailija
24.01.2025 |

Olin viime viikolla tuetulla lomalla eräässä kylpylähotellissa. Tuettu loma tarkoittaa siis sitä, että lomajärjestöt myöntävät 5vrk täysihoitolomia kylpylöihin sosiaalisin, taloudellisi ja terveydellisin perustein. Eli sinne pääsee lähinnä vähävaraiset. Loma sisältää aamiaisen, lounasbuffan ja päivällisbuffan ja koko loman hinta 125€ ja se sisältää kaiken. Jotekin itseäni huvitti, kun siellä moni osallistuja moitti hotellin ravintolan ruokaa sanoen, että "se on ala-arvoista" ja että "ABC:llakin saa parempaa ruokaa". Luulisi, että vähävaraiset olisivat tyytyväisiä kun pääsevät nauttimaan valmiista pöydästä, kun nykypäivänä moni tiukilla ja joutuu säästämään ruuastakin, kun ruoka on niin hiton kallista nykypäivänä. Minun mielestäni siellä oli ihan hyvä kotiruoka ja itse olin tyytyväinen.

Sittenminua myös huvitti, kun siellä oli eräs 5-kymppinen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva nainen, joka kertoi kuuluvansa Vasemmistoliittoon ja olevansa sosialisti, niin hän ravasi yhtenään röökillä. Sitten kyhtenä iltana vietettiin aikaa porukassa, niin hän osti 50€:lla alkoholijuomia. Ei hän edes keskituloisella ihmisellä ole varaa käyttää yhdessä illassa 50€ alkoholiin, niin miten sitten pienituloisella on varaa röökiin ja alkoholiin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin satuin tuettujen lomalaisten kanssa samaan aikaan erääseen hotelliin kaakkois-Suomessa, ihan joulun alla.

Ihmettelin oikein miten hyvinkäyttäytyviä lapsia ja nuorehkoja vanhempia, jotka puhuivat lapsilleen niin kärsivällisesti ja ystävällisesti. Ja romaniperheitä, jotka niin ikään kohteliaita eikä mitään kovaäänisiä öykkäreitä.

Joistain ulkoisista merkeistä päättelisin, etteivät vieraat edustaneet koulutetuinta tai parhaiten toimeentulevaa kansanosaa, mutta käytöstavat oli kyllä minun paikalla ollessa esimerkilliset kaikilla!

Vierailija
2/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuettu loma voidaan myöntää myös terveydellisistä tai sosiaalisista syistä, ei ainoastaan taloudellisista syistä. Kukaan ei voi tietää toisen tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuettu loma voidaan myöntää myös terveydellisistä tai sosiaalisista syistä, ei ainoastaan taloudellisista syistä. Kukaan ei voi tietää toisen tilannetta.

Itse olin terveydellisistä, tk eläkkeellä.  Ja kyllä, mullakin olisi ollut varaa ryypätä siellä ravintolassa.  Porukka oli yhtenäistä ympäri Suomea.  Otin suosiolla yhden hengen huoneen +100€ silloin, nyt näkyy olevan enemmän joka paikassa.  Viikko vierähti nopeasti. 

Vierailija
4/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä perusteella sait sen? Ja kyllä siinä tulee muitakin kuluja. Esim matkakulut maksetaan itse. Ja omavastuuosuus riippuu paikasta. Ja joissain paikoissa on hyvä ruoka ,joissain huono. Olen tehnyt kolmessa  lomapaikassa hommia. Ruuan laatu riippuu kokista. Ja joskus oli keittiögenkilö, jota ei kiinnostanut. Ruuat oli silloin huonoja. Ne ruuat on yleensä koriruokia, niitä on vaikea verrata ABCn ruokiin. Ovat niin eri tyyppisiä. Ja yhdessä paikassa lomaryhmille oli eri ruuat, kuin muille asiakkaille. 

Vierailija
5/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan käsittämätöntä edes ajatus "tuetuista lomista". En ole lomaillut useampaan vuoteen, ei ole varaa. Ei tulisi MIELEENIKÄÄN, että kenenkään muun pitäisi kustantaa minulle lomailua tai minkäänlaista tuettua lomaa. Käsittämätön ajatuskin.

Vierailija
6/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessani tasan yksi ryhmä löysi ruoasta aina jotain vikaa: kehitysmaalaiset vaihto-opiskelijat. Omassa maassaan eivät olisi saaneet verovaroin tuettuna edes puuroa, nyt närppivät pihvejä ja huokailivat mausteiden puuttumista. 

Viime vuonna katsoin erään afrikkalaisen tytön tekemän videon ekasta koulupäivästään Suomessa, siihen kuului ruokailu. Lautanen täyteen ruokaa- ja lähes kaikki roskiin, salaatteja myöten! Laitoin kiukkuisen kommentin että eikö itse nälänhätää kärsivästä valtiosta tullut ymmärrä kunnioittaa ruokaa? Vastaus oli "Whoops lol".

7/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin satuin tuettujen lomalaisten kanssa samaan aikaan erääseen hotelliin kaakkois-Suomessa, ihan joulun alla.

Oliko Imatran kylpylä?

Vierailija
8/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan käsittämätöntä edes ajatus "tuetuista lomista". En ole lomaillut useampaan vuoteen, ei ole varaa. Ei tulisi MIELEENIKÄÄN, että kenenkään muun pitäisi kustantaa minulle lomailua tai minkäänlaista tuettua lomaa. Käsittämätön ajatuskin.

Loma tukee hyvinvointia ja voi ehkäistä ongelmia. Ilomielin suon esim lapsiperheille ja omaishoitajille nämä lomat. 

Vierailija
9/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö jostain missä ja milloin noita tuettuja lomia on niin osaa itse varata eri ajankohtaan?

Vierailija
10/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin täytyy sanoa, että olimme tuetulla lomalla ja mukana oli pari romaniperhettä ketkä olivat todella kohteliaita ja lapset käyttäytyi hyvin. On niin tottunut ihan muuhun käytöksen heillä tässä normielämässä niin kiva nähdä, että kyllä heistä löytyy ihan mukavia ja asiallisia perheitä. Ja ruoka on sitä perus buffet ruokaa, ihan hyvin kelpasi enkä odottanutkaan mitään luxusta. 

Vierailija
11/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpa kerran aamiaisella ja viereisessä pöydässä oli äiti lastensa kanssa.

Voi sitä mäskäämistä! Äiti ilmoitti isoon ääneen että hakekaa lapset lisää ruokaa, kaikkea ei kuitenkaan tarvitse syödä. Ruokaa meni hukkaan.

Kyllä hävetti! Ei pöytätapoja ja se isoon ääneen huutaminen.

Vierailija
12/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa. Pummiloma, hyi.

No miksi sitten tulit lukemaan!

Et voi tietää ihmisten tilanteita!

Mulle tuli ero, ukko jätti maksamatta kaiken, ulosoton kautta sai tinkiä...uuvuin totaalisesti, hain lomaa ja sain!

EN ole mikään pummi.

MAksoin liiton maksuja ja niistä on tuetut lomat.

Katoppa nyt itseäsi peiliin!

Ilkeydestä pääsee eroon kun pyytää itseltään anteeksi!

Vierailija
13/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pummit lomalla...

Vierailija
14/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nariset, sulla on OIKEUS niihin lomiin, kuten muillakin!

JOS maksat liiton maksuja, niistä osa ohjataan lomiin, jne maatalous jutuistakin menee osa...Käytätä jotain palvelua, niistäkin...Saat omia rahojasi takaisin!

Onko kuntoutuslomatkin sitte pannassa, niihinkin saa, ja sopeutumisvalmennuksiin kanssa.

Otappa ja sivistä itseäsi!

Vierailija
15/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri sai miesystävänsä kanssa tuetun loman Yyteriin johonkin kylpylään. Sitten h-hetkellä ei huvittanutkaan lähteä, joten loma jäi käyttämättä. Ärsyttää, kun meillä kolmen lapsen perheellä ei ole koskaan varaa matkustaa mihinkään ja sitten tuollaiset tukien kanssa keplottelijat saa ilmaisia lomia, joita eivät sitten viitsi edes käyttää.

Vierailija
17/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinpa kerran aamiaisella ja viereisessä pöydässä oli äiti lastensa kanssa.

Voi sitä mäskäämistä! Äiti ilmoitti isoon ääneen että hakekaa lapset lisää ruokaa, kaikkea ei kuitenkaan tarvitse syödä. Ruokaa meni hukkaan.

Kyllä hävetti! Ei pöytätapoja ja se isoon ääneen huutaminen.

Mitä ihmeellistä tuossa on! Joka hotellissa niin tapahtuu! Oisit antanut keittiöön palautetta!

Just viime kesänä oltiin yhdessä hyvässä hotellissa ja siellä oli mainittu asiasta!

Vierailija
18/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pummit lomalla...

Mitäs muuta vikaa sussa on kuin ilkeily!

Itse ainakin olin pienipalkkaisessa työssä. Loma oli ihan vireyteen ja hoitoon, paha astma.

En ole pummi, käyn töissa ja maksan veroja.

Ainii, hae itsekin niin ei käy kateeksi! Hakea saa!

Vierailija
19/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuettu loma voidaan myöntää. Kerran olen eläkeläisenä ollut viikon ja siellä oli oikein hyvin toimeen tulevia, esim eläkkeellä olevia opettajia, paperitehtaalla työskennelleitä.  Ja siis itse tehnyt työt kaupassa. Joten ei ole mitenkään sosiaaliperusteinen.  Pari kertaa olen hakenut uudelleen mutta ei ole kutsua tullut. Nykyisin mahdollisuus  joka kolmas vuosi. Ja ruuat oli silloin oikein hyviä .

Vierailija
20/34 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin tietenkin on, koska teillä hyväosaisilla suvussa 3-5 kesämökkiä, miehen oma, miehen vanhempien, miehen isovanhempien, äidin oma, isän oma, ukin oma, isoenon oma...

Osattomilla ei ole eikä tule, eikä edes lapsuudessa ole ollut. Helppohan se on vähän aikaa leikkiä köyhää. Tosi köyhälle kyllä kelpaa.