Miten päästä eteenpäin traumaattisen suhteen jälkeen?
Mies hyväksikäytti, petti ja valehteli päin naamaa minkä kerkesi. Itselle jäi niin pahat traumat suhteesta, että nukkuminenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Mies jo uuden naisen kanssa eikä varmasti paljoa paina mikään mitä on mulle tehnyt.
Suhteen jälkeen mies vielä sanoi, ettei pitänyt meidän suhdetta edes vakavana vaikka silloin toista väitti ja vannoi rakkauttaan. En tiedä sitten sanoiko tosissaan vai halusiko vain loukata, mutta pahalta tuntuu.
Päivästä toiseen se ajatus päässä miten minä en kelvannut ja onko nyt uuden naisen kanssa sitten kaikki täydellistä ja kohteleekin häntä hyvin. Tiedän, että typerää edes miettiä koko ihmistä mutten voi itselleni mitään.
Tein kaikkeni, että hän olisi onnellinen ja lopputulos tämä, että itse olen rikkinäisempi kuin koskaan.
Kommentit (86)
Miehet puhuu mitä sattuu. Liero exäni julistaa facebookissa, kuinka uusi suhde on paras ja kuinka koskaan ei ole ollut niin kivoja hetkiä kuin hänen kanssaan. Totuus on se, että vonkasi minua pitkään heidän jo tapaillessa. En ottanut pettävää, manipuloivaa, valehtelevaa lurjusta takaisin. Harmi vain, että jotkut uskovat exän katkeruudesta kumpuavat tarinat.
Jälkeenpäin mietittynä, oliko alussa varoitusmerkkejä tai rakkauspommitusta miehen taholta? Mietin, miten tällaista voisi välttää?
On kyllä kamalaa, kun kuvittelee kaikissa ihmisissä olevan jotain hyvää, ja paljastuu ettei olekaan
Hyväksikäyttö miehen puolelta tapahtuu niin huomaamattomasti. Se saattaa alkaa sillä, että käyt useammin kaupassa ja lopulta käyt kaupassa kokoajan. Mies kiittää sinua katsoen rakas kiitos, kukaan ei ole koskaan kohdellut minua näin.
On kamalaa kun yrität pyristellä pettävästä ilkeästä narsistista eroon ja samassa talossa asuu yhteiset lapset. (Asunto on minun) Kyllä on vaikeaa pitää oma pää kasassa ja jaksaa.
Minäitsemunamies kun ei ole muuttamassa mihinkään, eihän hän taaskaan mitään ole tehnyt, kuvittelet vaan hullu akka.
Samalla mies kuitenkin pettää sinua selkäsi takana kylmästi, haukkuen sinua muille naisille, kuinka rasittava olet. Sinulle hän lässyttää rakkaudesta. Kun epäilet jotakin ristiriitaisuutta, hän kiihtyy nollasta sataan tiukasti ja aloittaa sinun syyllistämisen oletko mustasukkainen?.
Edelleen kiinnostaa, onko suhteen alussa mitään varoitusmerkkejä tällaisesta minäitsemunamiehestä?
Se vie aikaa. Itseäni on auttanut eteenpäin hyvien ystävien antama tuki ja kuunteleminen, keskittyminen työhön ja opiskeluun, liikunta, luonnossa oleminen ja psykoterapia. On tärkeää, että löydät terveitä selviytymiskeinoja etkä esimerkiksi sorru turruttamaan pahaa oloa päihteisiin. Ole myötätuntoinen itsellesi, et ole ansainnut mitään mitä olet joutunut kokemaan. Nukahtamiseen voisi auttaa säännölliset elintavat, rentoutusharjoitukset ja myös lääkitys, jos muusta ei ole apua. Koita rajata päivästäsi ne hetket, kun annat itsesi ajatella ja käsitellä vahingollista suhdetta. Muina hetkinä valitse tietoisesti, että keskityt johonkin muuhun.
Itseäni on vienyt eteenpäin korjaava kokemus eli turvallinen parisuhde kiltin ja hyvän ihmisen kanssa. Havahduin juuri tänään kuunnellessani Psykopodiaa-podcastin jaksoa lähisuhdeväkivallasta, että minulla ei ole enää edellisen suhteen aiheuttamia oireita: nukun yöni hyvin enkä enää käytä päihteitä pakonomaisesti (valitettavasti olen tähän sortunut itse, mikä on tietenkin vain pahentanut olotilaani). En enää myöskään epäile ja räjähtele kumppanilleni, joka onnekseni on ollut niin pitkäpinnainen ja myötätuntoinen, että on sijaiskärsijän roolistaan huolimatta kestänyt rinnallani. Saan olla siitä todella kiitollinen. Kun on itselleen hyvä, osaa myös valita lähipiirinsä ihmisiä, jotka kohtelevat hyvin ja kunnioittavasti.
Kovasti voimia sinulle paranemiseen. <3
Mies saattaa pitää myös naista varalla siihen asti kun löytää paremman ja jos ei löydä niin sitten pitää naisen ja pettää, manipuloi ja valehtelee.
Suhteen alussa varoitusmerkit on yliampuva hurmaaminen ja nopeasti eteneminen. Itse astuin miinaan ja siksi nuo lapsetkin valitettavasti tuollaisen kanssa tein. Paljasti karvansa kun olin täydellisesti lieassa.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksikäyttö miehen puolelta tapahtuu niin huomaamattomasti. Se saattaa alkaa sillä, että käyt useammin kaupassa ja lopulta käyt kaupassa kokoajan. Mies kiittää sinua katsoen rakas kiitos, kukaan ei ole koskaan kohdellut minua näin.
Sitten manipuloiva narsisti tms. toksinen tyyppi vielä kertoo, miten onnellinen on, kun hänen eksänsä ei olisi koskaan tehnyt näin jne jne.
Hän kertoo, miten onnellinen on, että löysi elämäänsä tällaisen enkelin.
Menee pari kuukautta niin alkaakin kehua eksäänsä, jota on haukkunut siihen asti todella rankasti.
Seksistä puhuessa huokailee, miten ihana olet ja vartalosi kaikki kurvit paikallaan ja miten hän haluaa sinua, mutta sitten oikeasti vain panee mekaanisesti ja kun on saanut, se oli siinä.
Itse en ole onnistunut koskaan vielä löytämään parisuhdetta, jossa saisi korjaavan kokemuksen. En ilmeisesti ole kiinnostava. Tai jotain.
Ainakin jotain varoitusmerkkejä minäitsemunamiehestä:
- Alussa mies alkaa puhumaan, kuinka samanlaisia te olette ja kuinka uskomatonta se on. Hän ei ole koskaan tavannut ketään kaltaistasi.
- Kehuu sinua maasta tavaisiin, olet kauneinta mitä maa päällään kantaa.
- Tekee tekoja ja palveluksia vuoksesi, olet niin erityinen, että ansaitset sen.
- Puhuu pahaa existään ja sinä olet erilainen verrattuna heihin. Pelastit hänen elämän.
- Hän sitouttaa sinut nopeasti parisuhteeseen kanssasi. Puhuu heti lapsista ja naimisiinmenosta.
- Hän lupaa sinulle kuun taivaalta, mitä tulee lahjoihin, matkoihin ja illallisiin.
Kun aikaa kuluu, huomaat ettei mikään toteudu. Kun mainitsit asiasta, olet vaativa ja itsekäs. Miehellä on oikeus kohdella sinua huonosti nyt kun edes kehtasit vaatia tällaista? Etkö näe, että nyt on todella huono tilanne? Raivokohtaukset alkavat yhtäkkiä kun mietit mikset saa enää suudelmia, mies sanoo, että hän on stressaantunut. Epäilet, onko hänellä toinen, jolloin hän huutaa kuinka mustasukkainen sekopää olet. Oikeasti olet aivan oikeassa.
Alat epäillä itseäsi, jolloin pyydät anteeksi mieheltä. Mies aloittaa mykkäkoulun ja sanoo kuinka kaikki on pilalla takiasi. Alat syyttämään itseäsi ja tekemään kaikkesi sen eteen, että kaikki olisi kuten ennen saat mieheltä taas vähän rakkautta ja kaikki on hyvin. Sinähän se hullu olet vain, mustasukkainen turhaan. Mies palkitsee sinut itsesi epäilemisestä rakkaudentunnustuksilla. Olet limbossa.
Selkäsi takana mies pettää kuitenkin sinua jatkuvasti. Hän on täysin empatiakykyä vailla, joka käyttää laskelmoiden sinua hyväkseen. Kun mies on vienyt sinulta kaikki mehut, olet aivan loppu ja syytät itseäsi. Mies lähtee jo uuden valmiiksi pedatun uhrin matkaan.
Et koskaan itse uskoisi miehestä tällaista, hän on niin kiltti ja katsoo rakastavilla silmillään. Hän pitää eläimistäkin. - Tämä kaikki on valitettavasti vain teatteria miehelle ja kuoren alla on vain pahuus ja kylmyys. Kukaan nainen, vaikka kuvittelisi pelastavan tällaisen personaallisuushäiriöisen henkilön, ei siihen pysty.
Unohtui lisätä vielä eksät eivät koskaan tehneet näin keskusteluja, he olivat ihan kamalia sekopäitä. Exäni (nainen) löi minua. Kunnes paljastuu, että itse teki näitä asioita.
Kuukausien päästä alkaa sinun vertaaminen eksiin. Minä rakastin todella häntä.
Hämmennyt ja kysyt, etkös vihannut häntä.
- OLET MUSTASUKKAINEN!? TAIDAT ITSE RAKASTAA EKSIÄSI VIELÄKIN
Korjaa ensin itsesi, rakasta itseäsi ja anna anteeksi itsellesi. Siten löydät rakkauden, kun rakastat itseäsi.
Tällainen on valitettavan yleistä. Monelle ystävälle ja itselleni myös käynyt näin. Tsemppiä Ap, selviät kyllä
Vierailija kirjoitti:
On kamalaa kun yrität pyristellä pettävästä ilkeästä narsistista eroon ja samassa talossa asuu yhteiset lapset. (Asunto on minun) Kyllä on vaikeaa pitää oma pää kasassa ja jaksaa.
Minäitsemunamies kun ei ole muuttamassa mihinkään, eihän hän taaskaan mitään ole tehnyt, kuvittelet vaan hullu akka.
Tosi raskas tilanne. Tsemmppiä.
Muutu mahdollisimman epäkiinnostavaksi. Mikä parempi, muutu tarvitsevaksi niin hän pakenee kyllä. Vaikka joku vakavan sairauden uhka tms., missä hän joutuisi huolehtimaan sinusta ja asioista. Lopeta palvelut. Lopeta seksi.
Hyi tunnistan tällaisen tyypin. Kun panee mekaanisesti sinua, suuttuu vielä kun et tule seksissä. MUN EXÄT AINA TULI. Ja alat ajattelemaan, että sussa on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin mietittynä, oliko alussa varoitusmerkkejä tai rakkauspommitusta miehen taholta? Mietin, miten tällaista voisi välttää?
Mulla oli vahva rakkauspommitus. Kai se hullu uskoi itsekin olevansa rakastunut, en tiedä.
Etenee suhteessa liian nopeasti. Alkaa liian nopeasti käyttää hellittelyilmauksia. Tekee erityisiä juttuja, tyypistä riippuen kukat, kynttilät, ylistävät sanat, rakkausviestejä suhteessa paljon muuhun sisältöön.
Välillä tulee itselle outo olo, mutta ei saa ihan kiinni miksi.
Älä unohda vaan käsittele asia terapiassa. Maton alle lakaistuna jää aina kummittelemaan taustalla.
Kyse ei ole siitä, ettei kelpaa. Hän haki leikkikalua ja sinä suostuit. Seuraavassa suhteessa varmista, ettet haksahda samaan.