Milloin aika vaihtaa "marketti-lasit" oikeisiin laseihin? Mitä oireita rasittuneet silmät on teille aiheuttanut?
Minulla on selkeästi huonontunut näkö ja olen vaihtanut markettilaseja vahvempiin. Lisäksi on taatusti kuivat silmät ja päätetyöskentelystä rasittuneet. On aika mennä silmälääkäriin.
Mitä oireita teille ovat kuivat ja rasittuneet silmät aiheuttaneet ja mistä huomasitte, että oli aika vaihtaa marketti-lasit kunnon linsseihin?
Kommentit (5)
Minä hankin optikolta halvat tarjouslasit siinä vaiheessa, kun huomasin tarvitsevani ne markettilasit. Kyllä ne hakkaavat mennen tullen markettilasit, kun ovat omien mittojen mukaan tehdyt linssit. Jo se pelkkä markettilasien käyttö rasittaa silmiä.
Jos teet päätetyötä, niin silloin on mahdollista saada työnantajan maksamat näyttöpäätelasit, jos optikon tai silmälääkärin lausunnon mukaan tavalliset lasit eivät ole työhön sopivat. Ne on optimoitu siten, että paras tarkkuus tulee näyttöpäätteelle eli ne katsotaan erikoistyölaseiksi. Tavallisten lukulasien paras tarkkuusalue on huomattavasti lähempänä eli kädessä olevaasi kirjan mitoilla.
Heti optikolle jos tarve laseille. Perus lukulasit ei ole kalliit.
Kävin siis silmälääkärillä noin 4v sitten, joka sanoi silloin, että pärjään hyvin markettilaseilla. Niin olen pärjännytkin, mutta nyt taitaa olla aika taas silmälääkärin...
Mielenkiinnosta vain kysyn, että mistä te olette huomanneet, että aika vaihtaa "kunnon" laseihin tai ihan vaan kiinnostaa asiana erikseen eli mitä oireita rasittuneet/väsyneet silmät ovat teille tehneet, koska sehän ei nyt välttämättä korjaannu edes laseilla.
En ole ikinä käyttänyt markettilaseja, mutta rillit on ollut vuodesta 1989 lähtien. Ja olen osannut hakeutua optikolle aina siinä vaiheessa, kun en enää näe kunnolla tai jos alkaa olla iltaisin työpäivän jälkeen säännöllisesti pää kipeä ja silmät väsyneet. Tuota näön heikkenemistä ei välttämättä itse havaitse, jos kyse ei ole lähinäöstä, enemmän se on kiinni noista muista oireista.