Ulkomaille muuttaminen työn perässä. Kokemuksia?
Kommentit (6)
Olin ulkomailla lähes 3 vuotta hyvän palkan takia. Tienasin ulkomailla 12 kertaa enemmän kuukaudessa mitä suomessa. Sen taka sain ostettua velattoman ok talon suomesta. En minä ulkomaille halunnut pysyvästi muuttaa.
Me emme palanneet, kaikki on paremmin omalla kohdallamme ulkomailla. Palkka, asuminen, ympäristö, ilmasto, keskellä kaikkea = suuri kansainvälinen lentokenttä, josta pääsee helposti joka kolkkaan maailmassa.
T: kohta 30 v. muualla.
Vierailija kirjoitti:
Olin ulkomailla lähes 3 vuotta hyvän palkan takia. Tienasin ulkomailla 12 kertaa enemmän kuukaudessa mitä suomessa. Sen taka sain ostettua velattoman ok talon suomesta. En minä ulkomaille halunnut pysyvästi muuttaa.
Eli Suomessa olisit saanut esimerkiksi 1000€ kuukaudessa ja toisessa maassa sait 12 000 euroa kuukaudessa. Aika hurja ero. Mikähän siinä on, että jossain toisessa maassa alasi kokonaispalkka niin paljon enemmän kuin Suomessa?
Asun Ruotsissa ja näin insinöörinä aika usein kuuntelen kateellisena suomalaisten kollegoiden vuosipalkkaa. Saavat noin 1000 euroa enemmän kuussa kuin itse samasta hommasta ja lisäksi heidän veroprosenttinsa on alhaisempi kuin itselläni. Monta kertaa olen miettinyt, että pitäisikö tulla Suomeen töihin ja saada suurempi palkka ja elää pienemmillä kokonaiskustannuksilla. Mietin vain sitä kokonaissäästöastetta, mikä olisi mahdollista saada. Valitettavasti tykkään Ruotsin kulttuurista ja yhteiskunnasta sen verran paljon enemmän, että se painaa vielä vaakakupissa enemmän kuin raha.
Usassa on hyvät palkat. Toki siellä on kalliimpaa asuakkin. Serkkuni on norjassa hoitajana ja saa suomeen verrattuna 3 kertaista palkkaa.
Kaltaisesi vasemmistolainen luuserityyppi ei siellä pärjää. Pitää tehdä työtä, ymmärrätkö?
Kaikki riippuu kaikesta, ja varsinkin sinun itsesi tilanteesta: Ikä, ammatti, mahdollinen työpaikka Suomessa, eläkkeen kertyminen ulkomailla, puoliso, hänen ammattinsa, ikänsä, mahdollinen työpaikka Suomessa, hänen eläkkeensä kertyminen, lapset, koulut, suomentaito, harrastukset, asunto-olot (vuokrat, asuntojen koko ja laatu, asuntolainat), terveysvakuutus, auto, apu sukulaisilta.
Ota selville! Tee listaa!
Terv. 42 vuotta ulkomailla ja mieluusti tänne jään