YT-neuvottelukokemuksia?
Kertokaa kuinka asiat ovat menneet, millainen ilmapiiri työpaikalla valitsi, ketkä lähtivät, ketkä jäivät jne, jne,........
Meillä alkamassa yt:t ja ilmapiiri on hiljainen, odottava ja vakava.
Samaan aikaan on alkanut armoton pomojen per***n nuolenta. Itse en tähän ole ikinä lähtenyt enkä lähde nytkään. Joten olenko ensimmäisten joukossa lähdössä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Joka vuotinen perinne ollut jo viime vuosikymmeneltä. Lähtijät on ollut ihan etukäteen päätettyjä, perseen nuoleminen ei tuossa kohtaa enää auta. Helpoiten ohjattattavissa olevat ovat saaneet jäädä, eli ne hiljaiset ja tunnolliset jotka eivät niin itsestään ääntä pidä.
- osakas
Höpöhöpö, päinvastoin,
hiljainen ja tunnollinen kärsinyt eniten!
Potkujen tulon voi arvata etukäteen.
- esimies välttelee, ei tervehdi
- sinua ei kutsuta palavereihin
- sinut siirretään toisarvoisiin hommiin
- olet informaatiopimennossa
Meillä vedetty neljät kahteen vuoteen. Ihmiset on tosi, tosi väsyneitä ja joku jo lähtenytkin muualle. Ilmapiiri työntekijöiden kesken hyvä ja puhutaan paljon tilanteesta.
Neuvotteluissa, joissa olen ollut edustamassa TT, työnantaja valehdellut ja antanut vääriä oletuksia, vaikka yrityksen taloustilantenne esitetty kuten kuuluukin. TA on esim. Kertonut, että lomautuksille tarve vasta parin kuukauden päästä ja sitten onkin jo jaeltu ilmoituksia. Näin saa toki toimia, mutta ei se luottamusta ja avoimuutta tue.
Myös lomautuksesta tai ylipäätään muutosneuvotteluista on kielletty puhumasta, mikä ei ole laillista. En enää ikinä istu samaan pöytään sen käärmeen kanssa, onneksi ei ole pakko.
Pomon suosikki jäi, raskaana olleet ja sairastelleet saivat potkut. Yritys oli ilmeisesti ennen yt-neuvotteluita jo päättänyt ketkä lähtevät, koska prosessin aikana ei kerrottu mitään ja mistään ei neuvoteltu. Esimies ei ollut läsnä tiimilleen vaan piilotteli, eikä hän osallistunut irtisanomistilanteisiin. Ennen yt-neuvotteluita oli paljon pahan puhumista selän takana mikä vaikutti irtisanomisiin eli ne tehtiin juorujen perusteella, ei yrityksen hyödyn tai henkilöiden osaamisen perusteella.
No ainakaan ei kannata ajatella, että kyseessä olisivat jonkinlaiset neuvottelut :D :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä vedetty neljät kahteen vuoteen. Ihmiset on tosi, tosi väsyneitä ja joku jo lähtenytkin muualle. Ilmapiiri työntekijöiden kesken hyvä ja puhutaan paljon tilanteesta.
Neuvotteluissa, joissa olen ollut edustamassa TT, työnantaja valehdellut ja antanut vääriä oletuksia, vaikka yrityksen taloustilantenne esitetty kuten kuuluukin. TA on esim. Kertonut, että lomautuksille tarve vasta parin kuukauden päästä ja sitten onkin jo jaeltu ilmoituksia. Näin saa toki toimia, mutta ei se luottamusta ja avoimuutta tue.
Myös lomautuksesta tai ylipäätään muutosneuvotteluista on kielletty puhumasta, mikä ei ole laillista. En enää ikinä istu samaan pöytään sen käärmeen kanssa, onneksi ei ole pakko.
Onko tosiaan laitonta puhua muutosneuvotteluista? Myös minua kiellettiin puhumasta, se on hirveää, etenkin kun tilanne hoidettiin kaikin puolin moraalittomasti.
Meillä ei todellakaan lähtenyt mitkään Top10-saikuttajat. Eräskin joka on kuukausi 2-3 krt pois ja aina poissaolo ma tai pe ja sai jatkaa.
Yleensä ne saa lähteä, jotka ovat uskaltautuneet suunsa avaamaan eli antaneet asiallista ja rakentavaa kritiikkiä, mutta työnantajat enemmän arvostaa heitä, jotka eivät koskaan puutu epäkohtiin ja ovat hiljaa. Itsekin saanut lähteä yt-neuvotteluissa ja arvasin sen jo etukäteen, koska puolustin usein asiakkaita. Firma tavallaan yritti mm. "huijata" asiakkaita eli markkinointi- ja myyntitapa oli todella kyseenalainen ja kun tästä useamman kerran huomautin, niin huomasin, että minusta tuli ei-pidetty henkilö johdon silmissä.
Minusta ylipäänsä työpaikoilla arvostetaan ihan liian vähän heitä, jotka auttaa muita, ovat mukavia ja ajattelevat asiakkaiden parasta.
Muutenkin jäänyt tosi paska maku suuhun työelämästä. Itsekin käynyt tunnollisesti töissä, 15 vuoden aikana ollut 2 x 3 päivän sairauspoissaoloa eli yhteensä 6 päivää 15 vuodessa, auttanut aina muita, suostunut usein kaikkeen ylimääräiseen jne. ja lopulta olet vain joku luku jossain ja saat lähteä, vaikka usein todellinen säästökohde olisi johtoporras. Tuntuu, että harvoin johto kantaa vastuuta tuloksen heikentymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ehtinyt lähteä uppoavasta laivasta jo vähän ennen kuin yt:t alkoi, mutta entisten työkavereiden kautta kuullut aika tiiviisti miten prosessi meni. Lopulta sai jäädä nuorimmat ja vähimmän kokeneet, niillä pitkään yrityksellä olleilla kun oli liian kova palkka. Ilmapiiri oli huono ja jäljelle jääneille kasattiin järjetön määrä töitä, useimmat taisi tehdä tupla- tai triplaroolia. Lopulta suurin osa tuntui ajattelevan että pahempi rangaistus on se jos sai jäädä firmaan odottelemaan seuraavaa yt-kierrosta.
Hölmöintä on lähteä vähän ennen neuvotteluja.
Mä olin jo vakavasti harkinnut lähteväni kunnes sitten viimein ne yyteet tuli meidän osastolle ja lähdin vapaaehtoisesti, hyvän "kädenpuristuksen" kanssa. Eli onneks en lähtenyt ennen aikojani...
Tuo onnistuu vain jos työpaikalla on iso pooli työntekijöitä jotka tekevät kaikki samaa työtä ja irtisanottavat valitaan heistä. Minun kokemissani YT:ssä lähtijät on aina valikoituneet työtehtävien mukaan, eikä vapaaehtoisesti lähteminen ole mahdollista. Usein lähtee myös tosi hyviä tyyppejä, jos vaan sattuvat olemaan väärään aikaan väärässä hommassa. Saikuttamisella tai perseennuolennalla ei näissä ole ollut mitään merkitystä.
Ihan järkyttävä kokemus, ei ikinä enää. Kaikenlainen kyräily alkoi saman tien. Koin itse vääryyttä siinä että minut suostuteltiin opintovapaalle ja tehtäväni annettiin toiselle. Tietysti se toinen sai sitten jäädä. Aiemmin se opintovapaa ei järjestynyt millään ja sitten heti ykskaks yt:n jälkeen, pim! Ei olisi tietystikään pitänyt suostua. Taloon jäi vanhat sekä pomojen kaverit, kaikki nuoret lähti joko yt:ssä tai pian sen jälkeen.
En tiedä miten meillä valittiin jäävät ja lähtijät.Osa sellaisia jotka ei tee ja osaa mitään sai jäädä ja tosi kovia osaajia pisteettiin pihalle...Eli ei mitään logiikkaa.Nyt sitten ihmetellään mistä osaavia käsipareja...
Anteeksi nyt mutta mitä hyödyttää pomoja mielistellä enää siinä vaiheessa kun YT t jo alkaneet.
Siinä vaiheessa pois lähtijät on jo valittu ja päätetty. Ei missään yrityksessä lähtijöitä päätetä enää YT:den aikana.
YTt ovat pelkkä muodollisuus.
Olen ollut yrityksessä ja mukana tilanteessa missä työntekijöitä arvotettiin ja lokeroitiin hyvissä ajoin ennen YT n alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuotinen perinne ollut jo viime vuosikymmeneltä. Lähtijät on ollut ihan etukäteen päätettyjä, perseen nuoleminen ei tuossa kohtaa enää auta. Helpoiten ohjattattavissa olevat ovat saaneet jäädä, eli ne hiljaiset ja tunnolliset jotka eivät niin itsestään ääntä pidä.
- osakas
Höpöhöpö, päinvastoin,
hiljainen ja tunnollinen kärsinyt eniten!
Pomojen nuoleskelijat jäävät. Osaavat siinä sivussa mustamaalata muita, koska pelkäävät oman paikkansa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvävelikerholaiset saavat jäädä
Kyllä. Saikuttajat, hankalat ja lähellä eläkeikää saavat lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Potkujen tulon voi arvata etukäteen.
- esimies välttelee, ei tervehdi
- sinua ei kutsuta palavereihin
- sinut siirretään toisarvoisiin hommiin
- olet informaatiopimennossa
Tiimipalaveriin on pakko kutsua ja huomasin pomon suhtautuvan minuun jotenkin välinpitämättömästi. Mainitsin asiasta työparille. Hän ei muka huomannut mitään. No seuraavalla viikolla tulikin lähtö.
Niinkuin joku jo sanoi niin hankalat tyypit, vanhat yli 60v. ja ne, joilla on ollut eniten sairaslomia, lähtevät. Usein ajatellaan niin päin, että ketä ei voi irtisanoa.
Perseennuolijat jäi, onneksi pääsin pois kauheasta työilmapiiristä.
Meillä YT:ssä kenkää saaneet valittiin aivan sattumanvaraisesti. Näin ainakin jälkeenpäin tuntuu, koska todella päteviä pitkäaikaisia työntekijöitä sai kenkää ja päinvastaisia jäi.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ilmoitetaan yt neuvotteluiden aloittamisesta, niin lähtijät on jo johtoportaan toimesta päätetty. Eli perseeen nuolenta tässävaiheessa on jo myöhäistä.
Sen takia on niin ärsyttävää odotella sitten se neljä tai kuusi viikkoa niitä neuvotteluja kun lopputulos on jo päätetty. Jotenkin armollisempaa jos kerrottaisiin samantien, niin kuin monessa muussa maassa tehdään ilman teatterineuvotteluja.
"Tuo onnistuu vain jos työpaikalla on iso pooli työntekijöitä jotka tekevät kaikki samaa työtä ja irtisanottavat valitaan heistä. Minun kokemissani YT:ssä lähtijät on aina valikoituneet työtehtävien mukaan, eikä vapaaehtoisesti lähteminen ole mahdollista. Usein lähtee myös tosi hyviä tyyppejä, jos vaan sattuvat olemaan väärään aikaan väärässä hommassa. Saikuttamisella tai perseennuolennalla ei näissä ole ollut mitään merkitystä."
Väärään aikaan väärässä hommassa - on meinaan aika p*ska paikka - ensin olet 10 vuotta firman kultakimpale, mutta sillä ei ole mitään väliä, jos päädyt yt:eiden alla jonkun muun huonosti valmistelemaan ja päin prinkkalaa johtamaan projektiin sekä projektointiaste pääsee vähäksi aikaa dippaamaan, kun projektit eivät ala sähläyksen vuoski ajoissa. Ei niissä neuvotteluissa toisaan vanhoja muistella vaan viimeisintä tulostusta erpistä...
6viikon ja yhden vuoden lomautukset kokenut edellisessä elämässäni.
Ahdistavaa.
Pomot mällää.