Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyökeskustelu

Vierailija
23.01.2025 |

Kirjoitin vastausta kun joku kysyi mitä pikkujuttuja etätyöläinen muka pyytää tekemään työpaikalla olevilta henkilöiltä.

Suorittavissa työpaikoissa toiminta tapahtuu paikan päällä. Tehtaat, laitokset yms. Esimerkkinä voisi käyttää projektia jossa etänä työskentelevä projektisuunnittelija pyytää tarkistamaan miten joku asia on paikan päällä tehty tai katsomaan vanhasta paperista speksejä. Se että hän ei ole työpaikalla tarkoitta sitä, että jonkun muun täytyy keskeyttää työnsä ja mennä katsomaan pyydettyä asiaa. Tämän tyyppisiä esimerkkejä riittää.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jos tämä nyt etätöissä oleva ihminen olisi paikan päällä töissä ja hänen pitäisi tulla tarkistamaan ja kysymään jokin tietty asia siellä työpaikalla niin keskeytyyhän se työ silloinkin? Harvoin kuitenkin etätyöläisellä on tuollaista tilannetta. Yleensä hänellä on speksit selvillä siellä missä hän tekee työtään.

Hänen ei tarvitse tulla kysymään, koska hän voi hoitaa asian itse eikä pyytää muuta katsomaan. Suunnittelutyössä, varsinkin alkuvaiheessa, speksit eivät ole koskaan 100% selvillä. Varsinkin vanhoissa tehtaissa papereita on mapeissa joita on mentävä tutkimaan paikan päälle.

Näinkin se voi mennä. Sanotaan vaikka jos henkilö tekee sähkösuunnittelua etänä vanhaan tehtaaseen niin usein piirustukset ovat mapeissa ja sen lisäksi ne eivät edes aina pidä paikkaansa vaan on käytävä paikalla varmistamassa ettei joku ole lisäillyt omasta päästään jotain jonka piirustukset ovat kadonneet. Uusien rakennusten suunnittelussa pääsee helpommalla ja yhteydenotot tulevat yleensä työmaalta suunnittelijalle.

Mutta etätöitä on todellakin niin erilaisia ettei niihin ole mitään yhtenäistä vastausta.

Vierailija
22/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jos tämä nyt etätöissä oleva ihminen olisi paikan päällä töissä ja hänen pitäisi tulla tarkistamaan ja kysymään jokin tietty asia siellä työpaikalla niin keskeytyyhän se työ silloinkin? Harvoin kuitenkin etätyöläisellä on tuollaista tilannetta. Yleensä hänellä on speksit selvillä siellä missä hän tekee työtään.

Näinpä. Etätyö sopii usein oikein hyvin rutiinityöhön, jossa ei juuri tarvita vuorovaikutusta muiden kanssa, mutta tehokkuus on tosi tärkeää. Ja koska työt ovat erilaisia, ei kannattaisi kinata täällä siitä missä niitä on paras tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi edellinen keskustelu poistettiin?

En tiedä. Se vain hävisi.

Vierailija
24/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Voitko sä käydä mun työpöydän lluona ja katsoa onko siellä kaapissa/laatikossa sitätaitätä"

"Printtasin viisi 100 sivuista henkilökohtaista juttua, viitsitkö kävästä printterillä ja heittää mun pöydälle (ennen kuin pomo näkee ne). Ai ehdit jo parkkikselle/pysäkille? Muthei, äkkiähän sä kipaset takas kun oot siinä vieressä." Juu älä unta näe, en tasan mene takaisin työpaikalle kun sieltä olen ulos päässyt.

"Mulle tulee huomenna/ensi viikolla asiakas, viitsitkö katsoa meille neukkarin." Varauskalenteri oven vieressä.

Näitä on vaikka miten paljon. Tiettyjen ihmisten puheluihin lakkasin vastaamasta koska asia oli aina jotain mitä eivät itse viitsineet tehdä. Eikä liittynyt millään lailla mun työtehtäviin. Miksei näistä voi keskustella?

Teillä voi oll

Siirtymäkauden pikkumurheita.

On eri asia työskennellä 5 vuotta sitten perustetussa konsulttiyrityksessä kuin 60vuotta vanhassa laitoksessa.

Vierailija
25/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä ei voi käydä kenenkään työpisteellä tai laatikolla katsomassa mitåän, kun ei ole omia työpisteitä eikä laatikoita.

joten juuei, tämmösiä ei meillä tule eikä monessa muussakaan paikassa

Teillä voi olla, mutta on paikkoja joissa näin ei ole.

sitte ei varmaan etätöitä voida tehdä jos ei tommoset perusasiat ole kunnossa

Vierailija
26/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat siirtymäkaudella?

Varmaan sitä että firmassa siirrytään pikkuhiljaa tälle vuosituhannelle.

Vierailija
27/27 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja meillä ei voi käydä kenenkään työpisteellä tai laatikolla katsomassa mitåän, kun ei ole omia työpisteitä eikä laatikoita.

joten juuei, tämmösiä ei meillä tule eikä monessa muussakaan paikassa

Teillä voi olla, mutta on paikkoja joissa näin ei ole.

sitte ei varmaan etätöitä voida tehdä jos ei tommoset perusasiat ole kunnossa

Nyt päästiin ongelman ytimeen. Kun niitä etätöitä tehdään siitä huolimatta. Monessa paikassa vaikkei etätyö soveltuisi näihin paikkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi