Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyötä tekevät

Vierailija
23.01.2025 |

Pääosin etätöitä tekevät: onko työpaikallanne sovittu siitä, millaisella varoajalla työnantaja voi vaatia saapumaan lähipäiville? Lähtökohtaisesti kai työnjohto-oikeudella voi miten tahansa mielivaltaisesti vaatia, mutta onko yleistä, että tästä on joku hyvä tapa sovittu? Omalla työpaikalla tästä ei ole mitään mainintaa ja esimies käyttää tuota mielestäni vähän väärin kutsuessaan esim päivän-parin varoajalla konttorille, kun yleisesti on melko vapaa etätyökäytäntö Ongelma tässä siis työmatka joka itsellä ottaa noin tunnin/suunta ja lähipäivät oleellisesti vaikuttavat mm. siviilielämän aikataulujen suunnitteluun

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juuri velvoitetta, lähes kaikkeen järjestetään tarvittaessa myös etäyhteys. Ja jos on jotain ihan välttämätöntä, niin kysytään, sopiiko ja  järjestetään ajankohta niin, että sopii kaikille.

Vierailija
2/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiimi asuu ympäri Suomea, ja myös esihenkilö itse asuu kaukana konttorilta, joten tapaamiset sovitaan hyvissä ajoin etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pääsekään kesken työpäivän lähtemään mökille tai asioille tekosyyllä kyllä mut tavoittaa puhelimesta???

Vierailija
4/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sovitaan kuukausi etukäteen. Kerran kuussa on yhteinen palaveri toimistolla ja kaikilla toimistopäivä.

Vierailija
5/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tarkkaa sovittu. Kyllä itse ajattelisin, että ihan vähintään parin päivän varoajalla tapaaminen pitäisi onnistua.

Ehkä sitten esihenkilöltä pitäisi löytyä ymmärrystä, jos iltapäivällä sanotaan, että seuraavana aamuna pitäisi olla toimistolla. 

Vierailija
6/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö pääsekään kesken työpäivän lähtemään mökille tai asioille tekosyyllä kyllä mut tavoittaa puhelimesta???

En ole ap, mutta kylllähän se vaikuttaa ilta-aikatauluihin, jos on tunnin työmatka. 

Vierailija
7/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi päiväksi pitää meillä olla valmis menemään. Harvemmin pyydetään ja sittenkin todennäköisesti sovittavissa, jos olisi oikea syy.

Vierailija
8/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kylllähän se vaikuttaa ilta-aikatauluihin, jos on tunnin työmatka. 

Ja myös vaikka lapsen hakemiseen päiväkodista, nekin ajat pitää ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
9/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilö/työnantaja voi vaatia saapumaan seuraavaksi päiväksi. Periaatteessa voisi kai vaatia saapumaan saman päivänkin aikana.

Ensisijaisesti tuosta pitäisi keskustella esihenkilön kanssa, ja jos se ei toimi, henkilöstöhallinnon kanssa.

Jos koko yrityksellä on sama linja, kannattaa virkistää CV ja alkaa katsomaan uutta paikkaa.

Vierailija
10/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi vaadi mitenkään. Esihenkilö asuu Ruotsissa joten olettaisin hänenkin sitten matkustavan Suomeen. 

Vierailija
11/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sovitaan kuukausi etukäteen. Kerran kuussa on yhteinen palaveri toimistolla ja kaikilla toimistopäivä.

Näin meilläkin. Tosin hr-tädit ovat nyt keksineet ryhmäytymisen ja houkuttelevat perjantaiksi konttorille pullalla ja kahvilla. Onkohan niillä yksinäistä siellä?

Vierailija
12/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten? Silläkö sinä perustelet sitä, että teetät työsi muilla?

Vierailija
13/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös vaikka lapsen hakemiseen päiväkodista, nekin ajat pitää ilmoittaa etukäteen.

Te järjestätte aikataulunne sen mukaan kuin olisitte työpaikalla. Miksi teillä pitäisi olla erikoisetuja?

Vierailija
14/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani on Helsingissä ja asun Tampereella. Tulen töihin, jos pyydetään. Tavallisesti pitää käydä 1 kerran kuussa, mutta joskus on pitänyt käydä 5 päivänä putkeen. Työnantaja ei korvaa matkoja Helsinkiin. Välillä minua tarvitaan myös Tampereen-konttorilla, sinne ei helsinkiläiset kollegat viitsi tulla "kun on liian kaukana". Myöskään matkoja Tampereen-konttorille ei makseta.

Työ on työ ja olen iloinen siitä, että pääsääntöisesti saan istua kotona. Todella monet valittaa siitä, että pitää käydä toimistolla, mikä on sääli. Toki monessa työssä suoriutuminen ei vaadi läsnäoloa lainkaan, mutta silti vaaditaan tulemaan toimistolle jostain mitättömästä syystä (esim. että tulee naamat tutuksi).

Vierailija
15/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi näitä "minä kyllä laiskottelisin jos saisin tehdä etätöitä".

Vierailija
16/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tiimiläiset pääsevät yleensä, jos edellisenä päivänä sovitaan. Jos joku ei pääse, järjestetään hänelle etäyhteys. 

Samana päivänä ei kyllä onnistu. Itse tykkään monesti lounaan jälkeen ottaa pari kaljaa tai vaikka puolikkaan viinipullon, niin eihän sitä olisi ajokunnossakaan. 

Vierailija
17/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet kun muut joutuvat tekemään sinun työsi kun sinä etäilet? Puhelin soi jatkuvasti. Viitisittekö tehdä tämän ja tämän pikkuasian kun mä oon etänä? Katsoisitteko miten toi asia on kun mä oon etänä? Sitten ei saa kiinni. Mä oon nyt palaverissa, Soitatko myöhemmin? Hommat seisoo kun yksi on ajamassa mökille eikä saa kiinni kun ei kuule puhelinta tai ei viitsi vastata.

Vierailija
18/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin, että mitä nämä laiskottelijat tekevät työkseen? Minä olen ollut etätöissä jo vuosikymmenen. Tosin tapaan asiakkaita melkein joka päivä, vaikka kirjoitan raportit kotonani. Lisäksi saan urakkapalkkaa laskutuksen mukaan. Siitä kyllä näkee vahtimattakin, olenko tehnyt töitä vai laiskotellut.

Vierailija
19/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole konttoria mihin mennä, pääkonttori on Kanadassa. Asiakkaatkin pitkin maailmaa. 

Jos työnantaja sanoisi että pakko olla huomenna konttorilla niin ihmettelisin kovasti.

Vierailija
20/33 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä jossain henkilöstökäsikirjassa (jota kukaan ei lue), lukee että töihin on tultava vaikka päivän varoajalla. Tuota ei kuitenkaan sovelleta käytännössä missään tiimissä, ja livekokoontumiset varmistellaan kaikilta hyvissä ajoin. Vähintään edeltävällä viikolla, yleensä aikaisemminkin. Tuntuisi olevan joku teidän pomon oma tapa.. Jos olet isossa firmassa, voit kyseenalaistaa työpaikan pelisäännöt. Ainakin meillä asiasta nousisi varmasti haloo, juuri siitäkin syystä minkä itse mainitsit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi