Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noudatko Mooseksen lain kymmentä käskyä?

Vierailija
23.01.2025 |

Miten on?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me KD:n puolesta voimme sanoa, että Pasolini on kuvannut kristittyjä paremmin kuin kukaan muu; kaikki on pelkkää sumutusta: jumalaa ei ole olemassa.Toki saat pelätä niin paljon kuin haluat.

Sä olet hauska. Et näköjään tiedä, että Raamatussa sanotaan 365 kertaa "älä pelkää". Eli ei kristittyjen pidä pelätä! 

Vierailija
22/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooseksen laissa on 613 käskyä joten ainakin kymmentä noudatan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, kun en muista, mitkä olivat Mooseksen käskyt.

Ne oli niitä, missä kielletään kuvien kaivertaminen ja muistutetaan sapattipäivästä.

Vierailija
24/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä versiota aloittaja tarkoittaa? Eri kirkoilla kun on eri käskyt kymmenen joukossa.

Miten niin? Ainakin ortodokseilla, katolilaisilla ja luterilaisilla on samat käskyt. Numerointi vain hieman vaihtelee. Esim ortodoksi.net sivuilla kohdassa 10 käskyä on esitelty ne numerointien erot. Korostan, että itse käskyt ovat kyllä samat.

Vierailija
25/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli niitä, missä kielletään kuvien kaivertaminen ja muistutetaan sapattipäivästä.

Ei kuvien kaivertamista sinänsä kielletä, vaan kulttikuvan tai epäjumalan palvontakuvan tekemistä. Kuninkaiden kirjassa on jopa ohjeet , millaisia kaiverruksia sinne piti toteuttaa.

Vierailija
26/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan kyllä. En tavoittele lähimmäiseni vaimoja, mutta kaikkin muiden kyllä.

Vierailija
27/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen käskyä oli osa Jumalan ja  juutalaisten kanssa tekemään liittoa. Mooseksen laki sisälsi kymmenen käskyn lisäksi yli kuusisataa muuta määräystä ja käskyä. Mookseksen laki ja siihen sisältyä kymmenen käskyä ei ole koskaan koskenut Suomen  kansaa, vaan Mooseksen lain käskyt olvat voimassa muinasen Israelin rajojen sisäpuolella. Luterilainen kirkko johdattaa harhaan opettaessaan kymmentä käskyä.

Vierailija
28/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lait perustuu 10 käskyyn.  Ihmisen omatunto soimaa jos jotakin noista rikkoo.

"Älä tee itsellesi Jumalankuvaa" rikkoo suuri osa seurakunnista jo ihan törkkäämällä krusifiksin Jeesushahmoineen esille.

Palkkansa on oleva helvetin tuli.

Vierailija
29/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kaatuu jo ensimmäiseen käskyyn noudattaminen, kun pidän muita jumalia. Esimerkiksi Freijaa ja Odinia on tullut rukoiltua ja metsän haltijoita. Mutta käskyjä 6.-10. tulee aika hyvin noudatettua.

Vierailija
30/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä versiota aloittaja tarkoittaa? Eri kirkoilla kun on eri käskyt kymmenen joukossa.

Miten niin? Ainakin ortodokseilla, katolilaisilla ja luterilaisilla on samat käskyt. Numerointi vain hieman vaihtelee. Esim ortodoksi.net sivuilla kohdassa 10 käskyä on esitelty ne numerointien erot. Korostan, että itse käskyt ovat kyllä samat.

"Älä tee itsellesi Jumalankuvaa", käsky nro. 2 on luterilaisilla missä?

Vierailija
31/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne pitäisi noutaa? Pakettiautomaatista ei ole tullut mitään ilmoitusta.

Vierailija
32/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soimaako omatuntosi sinua, jos et noudata lepopäiväkäskyä? Sapattikäsky kuuluu Mooseksen sanoin: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

Vierailija
33/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän noudattaa nykyisin, mutta katumusta on sillä tavoin, että aiemmin olen rikkonut kaikkia muita käskyjä vastaan paitsi "Älä tapa" - käskyä. Tai ehkä olen sanallisesti satuttanut niin, että se vastaa tappamista?

Olen tunnoltani herkkä nykyisin! 

Vierailija
34/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soimaako omatuntosi sinua, jos et noudata lepopäiväkäskyä? Sapattikäsky kuuluu Mooseksen sanoin: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

Hehee, nykyäänhän suurin osa ei tee viikossa kuutta päivää töitä yhdellä lepopäivällä.

Vierailija
35/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokaisesta luterilaisesta kirkosta löytyy auringonjumalan symboleja, piispoilla on dagon-jumalan kalanpäähatut virkapukuina, papit sonnnustautuvat baal-papien kauhtanoihin. Jopa luterilaisen tunnustukirjan kantta koristaa saamelainen noitarummun kuvio.

Vierailija
36/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä tee itsellesi Jumalankuvaa", käsky nro. 2 on luterilaisilla missä?

Se on niputettu käskyyn 1, ts sen alle.

Kaikkiaan se RAamatun kohta jossa ne käskyt ovat eli 5.Moos.5:6-21 sisältää kaikkiaan 16 jaetta,joten jos ne halutaan tiivistää 10 käskyksi, niin joutuu niputtamaan.

Vierailija
37/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikon "Käskyjen numerointi eri uskontokunnilla" alta löytyy vertaileva taulukko.

Vierailija
38/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tähän mennessä tapanut ketään, sitä olen noudattanut.

Aviorikoksesta en ole varma, lasketaanko ei-avioliitollinen seksi siihen, en ole ollut aviossa harrastamassa seksiä, enkä tietääkseni ole kenenkään avioituneen kanssa ollut.

Joskus nuorena olen myymälävarastanut, siitä olen pahoillani.

Oikeudessa en ole antanut väärää todistusta lähimmäisestä, mutta olen kyllä juoruillut.

En ole tavoitellut tai himoinnut naapurin orjia tai karjaa, mutta mahdollisesti joskus olen voinut haluta jotain mitä kaverilla on.

En ole aina kunnioittanut vanhempiani, lepopäiviäkin on jäänyt pyhittämättä, olen lausunut herran nimen turhaan ja en ole pitänyt muita jumalia, mutta en ole kyllä pitänyt kristittyä jumalaa herranani.

Yhden käskyn olen pitänyt, muutama on sitten tulkinnanvarainen ja loppuja olen rikonnut.

Mutta kuka meistä on synnityn viskokoon sen ensimmäisen kiven.

Vierailija
39/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Noudatan Uuden Testamentin käskyä.

Vierailija
40/106 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuvien kaivertamista sinänsä kielletä, vaan kulttikuvan tai epäjumalan palvontakuvan tekemistä. Kuninkaiden kirjassa on jopa ohjeet , millaisia kaiverruksia sinne piti toteuttaa.

Siis temppeli käskettiin koristella mm. palmunlehvien, granaattiomenien ja kerubien kuvin.