Kylläpä Suomen alasajo näkyy Helsingin keskustan katukuvassa!
Nuorena asuin 15 vuotta Helsingissä ja olin töissä keskustassa. Olen pitkään asunut muualla ja olin eilen käymässä keskustassa. Järkytys ei ihan riitä edes kuvaamaan näkemääni.
Ensinnäkin päihderiippuvaisten, sekavassa kunnossa olevien ja pahoinvoivien ihmisten määrä oli järkytys. Joku oli vissiin piikittänyt metron penkillä jättämisensä roskien perusteella. Väsyneitä, nuhjuisia ihmisiä zombeina tuijottamassa ruutua, tai tyhjyyttä.
Ja se ennen elinvoimainen keskusta oli täynnä halpakauppoja, tyhjiä liiketiloja ja konkurssimyyntejä. Ei ollut Guccia, vaan Saiturin pörssi. Puluja, linnunkakkaa sisätiloissakin, rottia ja roskia. Surkea ilmestys.
Kommentit (450)
Demarit haluaa hyysätä kaikenlaisia ja se maksaa meille ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä liian pitkään annettu vihreiden tehdä idioottimaista kaupunki- ja liikennesuunnittelua. Jos Kaivokatukin vielä suljetaan autoilta se on kuolinisku keskustalle joka muutenkin on jo näivettynyt. Vihreät pösilöt tekevät kävelykeskustaa, mutta niitä kävelijöitä on yhä vähemmän ja varsinkaan niitä maksukykyisiä kävelijöitä.
Ei suomen ongelma ole kaivokadun sulkeminen autoilijoilta vaikka se on sinun tyhmään päähäsi saatu ajatuksena ajettua.
Juuri ihastelin Keskuskatua joka muutettiin kävelykaduksi muutama vuosi sitten. Täynnä valoja ja ihmisiä, hyvät fiilikset. Lippalakkipäiset mersumasat sitäkin vastaan vinkuivat.
Myös italiassa yleinen tapa poliisi seisoo asemalla suurkaupungeissa. Valvonta toimii.
Sörnäinen Hgissä on Suomen hirvein paikka
Vierailija kirjoitti:
Sörnäinen Hgissä on Suomen hirvein paikka
Myyrmäki pahempi
Minustakin poliisin pitäisi lisätä fyysistä läsnöoloa, rauhoittaa menoa kummasti. Toinen asia voisi olla, että nuo pääkaupunkiseudun lähijunien vaunujen sisäiset valvontakamerat näkyisi suorana netissä, se rauhoittaisi myöhäisten vuorojen käyttäytymisen.
Ajattelin juuri, että kun nuorena reilasin ympäri Eurooppaa, olin paremmassa turvassa kuin nyt kotimaassani.
Täällä pörrää r*skaväkeä joka ei osaa edes käyttäytyä tyylikkäästi kuin ammattitaitoinen taskuvaras Italiassa. Ei, nyt ei ole ihmishenki enää minkään arvoinen. Eniten vihaan kaikenværisiä teinejä, jotka eivät kunnioita yhtään mitään. Mutta aikuisten syytähän se on: ei niiltä pikkuriiviöiltä enää vaadita mitään, tulos on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Tampere mennyt samaan suuntaan korona-ajasta lähtien. Katukuvassa on huomattavasti enemmän laitapuolen kulkijoita ja ihmisiä jotka näyttävät vähävaraisilta vanhoissa vaatteissaan. Enkä sano tätä pahalla. En itsekään ole mikään hyvätuloinen enkä kulje muotivaatteissa. Ja jokaviikkoiset ruokakassijonot on satoja metrejä. Niin väärin!
"Kiitos" siitä orpolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli niin erilainen ilme ja meininki.
Niin oli. Juoppoja ja spurguja oli joka paikka täynnä. Ja väkivaltaisia uhoajia. Juuri tulin Helsingin keskustasta, ja se on muuttunut todella edukseen kahdeksankymmenluvusta.
Kumma juttu. Olen 80-luvun nuori ja nuori aikuinen. Liikuin Helsingissä harrastuksissa, töissä, opiskelin, rentouduin ja liikuin myös yöelämässä. En kohdannut väkivaltaa. Toisaalta en ollut niin tyhmä, että olisin mennyt vaarallisiin paikkoihin varsinkaan yksin.
Nykyään jokainen meistä on random-väkivallan potentiaalinen kohde 24/7 missä vain liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään niin moni laiskapieru ei edes kauppaan malta lähteä, kun joku koppi-imuri on niitäkin tavaroita valjastettu kuskaamaan. Samoin vaatteet ja muut netistä, päälle vielä etätyöt, niin mitä "kunnon kansalaisella" olisi asiaakaan sinne?
Tää on melko totta. Asun nyt 30 km päässä Heksingin keskustasta, jossa aiemmin asuin.
3 vuotta sitten kävin Töölössä lääkärissä, muuten mulla ei ole Hkiin syytä lähteä. Pari kertaa Jätkäsaaren kautta Viroon.
Täällä on kulunut jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli niin erilainen ilme ja meininki.
Niin oli. Juoppoja ja spurguja oli joka paikka täynnä. Ja väkivaltaisia uhoajia. Juuri tulin Helsingin keskustasta, ja se on muuttunut todella edukseen kahdeksankymmenluvusta.
Kumma juttu. Olen 80-luvun nuori ja nuori aikuinen. Liikuin Helsingissä harrastuksissa, töissä, opiskelin, rentouduin ja liikuin myös yöelämässä. En kohdannut väkivaltaa. Toisaalta en ollut niin tyhmä, että olisin mennyt vaarallisiin paikkoihin varsinkaan yksin.
Nykyään jokainen meistä on random-väkivallan potentiaalinen kohde 24/7 missä vain liikkuu.
Minä sain karatepotkua päähän ja nyrkkirautaa otsaan. Tosin minulla oli tumma tukka. Silloiset rasistit joutuivat tyytymään tummatukkaisiin suomalaisiin väkivallan kohteena kun ulkomaalaisia ei ollut. Liikuin kyllä usein humalassa keskustassa pikkutunneilla, joten olin aika lailla riskiryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin nuorten tilanne huolettaa. Heitä pitäisi auttaa.
No auta?
Helsingistä on tehty kehitysmaista tuotujen ihmisten paskalaari. Neekerijengit riehuvat kaduilla ja ryöstelevät ja tappavat ihmisiä. Ulkomainen huumemafia tekee nuorista narkkareita. Pikkulapset eikä vammaisetkaan ole turvassa lähi-idän raiskareilta.
Mitään tällaista ei ollut 90-luvulla.
Kiitos Marinin aiheuttaman täystuhon!
Kantakaupungin ghettoutuminen ja white flight on jo pitkällä. Keskiluokka alkoi siirtyä esikaupunkeihin jo 2010-luvun alussa. Kaupatkin siirtyneet Jumboon.
Kun vertaa stadin keskustaa nyt ja kasarilla. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Kasarilla Helsinki ja keskusta-alue olivat tyylikkäitä ja varakkaita paikkoja. Nykyisin ryysyläisiä vaeltaa joka puolella lääkkeitä tai huumeita nauttineina. Olisiko kannattanut keskittyä suomalaisten hyvinvointiin eikä avustaa puolta maailmaa taloudellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään niin moni laiskapieru ei edes kauppaan malta lähteä, kun joku koppi-imuri on niitäkin tavaroita valjastettu kuskaamaan. Samoin vaatteet ja muut netistä, päälle vielä etätyöt, niin mitä "kunnon kansalaisella" olisi asiaakaan sinne?
Tää on melko totta. Asun nyt 30 km päässä Heksingin keskustasta, jossa aiemmin asuin.
3 vuotta sitten kävin Töölössä lääkärissä, muuten mulla ei ole Hkiin syytä lähteä. Pari kertaa Jätkäsaaren kautta Viroon.
Täällä on kulunut jo 20 vuotta.
On huvittanut se, että rummutetaan jotain tunnin junaa Turkuun. Nyt kai vaimeammin.
Helsingin ympäristöön rakennettu liikenneväylää väylän perään ja kalliita rakennuksia.
Monta vuotta mentiin samoilla eväillä. Keitä varten näitä supernopeita yhteyksiä nyt tehdään? Enpä tiedä. Yhteyksiä ei tarvita niin paljoa enää nettiyhteyksien ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä on tehty kehitysmaista tuotujen ihmisten paskalaari. Neekerijengit riehuvat kaduilla ja ryöstelevät ja tappavat ihmisiä. Ulkomainen huumemafia tekee nuorista narkkareita. Pikkulapset eikä vammaisetkaan ole turvassa lähi-idän raiskareilta.
Mitään tällaista ei ollut 90-luvulla.
Näillä on Helsinki rikastettu ja sille ei voi enää kukaan mitään.
Ulkomaalaiset ovat suomalaisia paljon aggressiivisempia ja siksi vaikka heitä on vielä vähemmistö on heidän riehumisensa jatkuva ongelma.
Saksassa ja Ranskassa on poliisit valvomassa mm. Asemia ja muita nurkkia rynnäkkökiväärien kanssa. Kummasti ne oudot porukat kaikkoaa heti kun saapuvat paikalle. Suomessa ei valvota mitään enää. Siitä johtuu häiriöt. Kaupassa saa muualla käydä rauhassa.