Kylläpä Suomen alasajo näkyy Helsingin keskustan katukuvassa!
Nuorena asuin 15 vuotta Helsingissä ja olin töissä keskustassa. Olen pitkään asunut muualla ja olin eilen käymässä keskustassa. Järkytys ei ihan riitä edes kuvaamaan näkemääni.
Ensinnäkin päihderiippuvaisten, sekavassa kunnossa olevien ja pahoinvoivien ihmisten määrä oli järkytys. Joku oli vissiin piikittänyt metron penkillä jättämisensä roskien perusteella. Väsyneitä, nuhjuisia ihmisiä zombeina tuijottamassa ruutua, tai tyhjyyttä.
Ja se ennen elinvoimainen keskusta oli täynnä halpakauppoja, tyhjiä liiketiloja ja konkurssimyyntejä. Ei ollut Guccia, vaan Saiturin pörssi. Puluja, linnunkakkaa sisätiloissakin, rottia ja roskia. Surkea ilmestys.
Kommentit (450)
"niinpä niin
tuore ylioppilas kirjoitti 12 ainetta ja seitsemän laudaturia
kirjoitti ylioppilaaksi pienestä Parolan lukiosta."
Parolan lukion viime kevään tulokset: Eniten oli arvosanoja C, B ja M tässä järjestyksessä. Helsingin Suomalaisessa yhteiskoulussa oli eniten arvosanoja E, M ja L tässä järjestyksessä. Kaukana ollaan.
Helsingin päärautatieasema on ollut levoton ja turvaton varsinkin iltaisin jo 15 vuotta. Iltasaikaan ei siellä tohdi edes liikkua. Palvelut eivät lapsiperheille toimi, kaikki on ruuhkautunutta. Rahalla saa ja pääsee yksityiselle, mutta en tiedä, ketä kaupunki palvelee ja milloin kun ketään ei mistään kiinni saa. Koulut ovat hyviä, kun koulushoppaillaan, ei niitä omia lapsia joka kouluun tai tarhaan haluta Helsingissä laittaa. Sumppu, jossa autolla ajamisesta on tehty hankalaa, liikennevaloa muutaman metrin välein, ei tietoakaan sujuvuudesta. Huhhuh. Ja alituiseen saa lehdestä lukea, miten tuhotaan omaa kaupunkia ja luontoa, eikä kukaan ole vastuussa. Lintujen pesät tuhottiin, puronoro ja kirsikkapuut. Ja nämä ovat jäävuoren huippu. Ainiin ja ne kalliit oliivipuut! niihin riitti rahat mutta lääkäriaikaa et saa!
Vierailija kirjoitti:
"niinpä niin
Parolan lukion viime kevään tulokset: Eniten oli arvosanoja C, B ja M tässä järjestyksessä. Helsingin Suomalaisessa yhteiskoulussa oli eniten arvosanoja E, M ja L tässä järjestyksessä. Kaukana ollaan.
Opettajien merkitys alkaa olla suuri vasta yliopistossa. Sitä ennen oppilas itse tekee menestyksensä.
Vierailija kirjoitti:
Sama Turussa. Juoppoja, nistejä ja maa hanmuuttajia.
Turku oli kusinen paikka jo viimeksi kun kävin, 2019. Ei ollut tunnistaa nuoruuteni turuksi 1990-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"niinpä niin
Opettajien merkitys alkaa olla suuri vasta yliopistossa. Sitä ennen oppilas itse tekee menestyksensä.
Itse asiassa juuri päinvastoin. Yliopistossa monet pärjäävät ihan kirjoja ja luentokalvoja lukemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Muutimme korona aikana mökille asumaan ja tekemään töitä etänä. Töiden jälkeen on rempattu, jotta mökistä saatiin vakituinen asunto. Kävin pitkän ajan kuluttua stadissa ja onhan näky huolestuttava. Harkitsimme kaupunki yksiön ostoa, mutta tuli sellainen olo, että miksi, ei taidakaan kiinnostaa enää. Mökki ei ole ihan korvessa ja sinne on aina kova hinku, jos joutuu reissaamaan.
Ystävät ovat myös todella huolissaan lastensa tulevaisuudesta. Helsinki ja muut isot kaupungin taitavat olla Pariisin tiellä. Sieltähän on perheet jo muuttaneet sivummalle, kun elämä lasten kanssa oli liian haastavaa.
Pk-seudulla on parhaat koulut, mikä on ihan ymmärrettävää, kun harva opettaja jaksaa lähteä jonnekin skutsiin. Landella mfk-opettajan hommaa saattaa hoitaa joku kumminkaima tai viime kevään ylioppilas. Taitaa lukiovertailun (siis se oikea, ei säälivertail
Tuosta olen kyllä eri mieltä. Landella ja pienemmissä kaupungeissa opettajat saattavat kilpailla työpaikoista.
Helsingissä on jo kouluja, joissa S2% on lähemmäs 80. Noihin kouluihin voi olla vaikea saada päteviä opettajia, kun he hakeutuvat töihin omistusasuntovaltaisten pientaloalueiden kouluihin.
Olen huolissani Helsingin kehityksen suunnasta. Aion äänestää Perussuomalaisia kevään ja tulevaisuuden vaaleissa.
SDP, Vihreät ja Vasemmisto, ovat kyntensä näyttäneet ja huonolta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki lakkautti poliisin ennaltaehkäisevän osaston joka teki yhteistyötä mm. ASEMAN LASTEN kanssa. Harmi :( Mites se nyt sillee, ja moni poliitikko lupaili niin että lasten ja nuorten asiat on nro 1. Eiku....
Miksi ei sosiaalitoimisto voi hoitaa tuota työta ja lähettää asemille päivystävää Sos. työntekijää? Myös nämä muut asemat Helsingin lähellä täynnä huonosti voivia nuoria, ilman valvontaa. Liittyvät jengeihin siihen voisi puuttua.
Niin. Mitä kauemmin asiaa lykkää sitä enemmän on jengiläisiä ja näiden kytköksiä. Ongelma kasvaa proggressiivisesti kuten klassisessa pyramidihuijauksessa, joten 5 vuoden päästä kaikki helsingin teinit ovat kytköksessä johonkin jengiin. Jolleivat jo olekin vaan sitähän he eivät hyvin peloiteltuna voi paljastaa edes poliisille vanhemmista puhumattakaan..
Vierailija kirjoitti:
Helsingin päärautatieasema on ollut levoton ja turvaton varsinkin iltaisin jo 15 vuotta. Iltasaikaan ei siellä tohdi edes liikkua. Palvelut eivät lapsiperheille toimi, kaikki on ruuhkautunutta. Rahalla saa ja pääsee yksityiselle, mutta en tiedä, ketä kaupunki palvelee ja milloin kun ketään ei mistään kiinni saa. Koulut ovat hyviä, kun koulushoppaillaan, ei niitä omia lapsia joka kouluun tai tarhaan haluta Helsingissä laittaa. Sumppu, jossa autolla ajamisesta on tehty hankalaa, liikennevaloa muutaman metrin välein, ei tietoakaan sujuvuudesta. Huhhuh. Ja alituiseen saa lehdestä lukea, miten tuhotaan omaa kaupunkia ja luontoa, eikä kukaan ole vastuussa. Lintujen pesät tuhottiin, puronoro ja kirsikkapuut. Ja nämä ovat jäävuoren huippu. Ainiin ja ne kalliit oliivipuut! niihin riitti rahat mutta lääkäriaikaa et saa!
Helsingin päärautatieasema on varmaan turvallisin paikka koko Suomessa. Kuljen jatkuvasti iltaisin sen kautta töistä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani Helsingin kehityksen suunnasta. Aion äänestää Perussuomalaisia kevään ja tulevaisuuden vaaleissa.
SDP, Vihreät ja Vasemmisto, ovat kyntensä näyttäneet ja huonolta vaikuttaa.
Et sinä venäjältä ketään äänestä.
Ei täällä ole enää kovinkaan monella hyvä olla. Itse olen huomannut, että ruokakaupoissa on totista porukkaa, jotka ostavat halvinta/vertaavat hintoja pitkään. Ostoskoreissaan vähän tuotteita. Köyhyys on selvästi lisääntynyt.
Miksi, voi miksi mikään hallitus ei pysty talouskasvuun? Pitäisi helpottaa yrittäjyyttä, alentaa taloudellisia riskejä ja kannustaa innovatiivisuuteen. Rahan syytäminen startupeille + kireä regulaatio ei selkeästikään toimi. Hallitus keskittyy leikkauksiin, koska se on helpompaa kuin talouskasvun edellytysten luonti. Innovaatioilla voisi myös helpottaa terveyden- ja vanhustenhuollon tilannetta. Irtisanomiset, vanhusten heitteillejättö ja muutaman yksityisen firman riistorahastus eivät ole innovaatioita.
Liikaa köyhyyttä, mt-ongelmia, huumeriippuvuutta jne. Kenen on syy? Päättäjät ovat tehneet maasta köyhän ja kansa äänestänyt heidät sinne. Kansallamme ei ole viisautta, se on jo selvä. Monet muuttavat ulkomaille kylmää, pineyttä ja ankeutta pakoon. En ihmettele. Viimeinen sammuttakoon valot, niin säästyy sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Muutakkaa Pohjanmaalle .. täällä kaikki hyvin
Turkistarhauksen lintukotoonko? Vielä surkeempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Stadia on ajanut alas suurella vimmalla Sinnemäki. Ihmistä en tunne toki, mutta ajatusmaailma tuntuu lapselliselta.
Vankilaan tuo akka kuuluisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut pysyy marginaalipuolueena Hgissä jatkossakin eli itkekää vähän lisää. Olen tyytyväisenä asunut täällä 52 vuotta ja asun jatkossakin. Mammuista ei ikinä haittaa, valkosista miehistä joskus.
Milloin kävit Itiksessä viimeksi?
Käyn siellä yleensä viikoittain, tykkään paikasta. Viimeksi kävin pari päivää sitten. Ainoastaan valkoset narkit siinä torilla on vähän epämiellyttävä juttu, mutta onneksi ei tarvitse pitempään siinä olla kuin kävellä nopeasti metrolle.
Helsingin keskusta on kyllä alennustilassa. Tyhjiä liiketiloja taitaa olla enemmän kuin koskaan. Myös kehitys, jossa pienet liikkeet poistuvat ja tilalle tulee halpaketjuja, on huolestuttava. Keskustassahan on vielä Stockmann, mutta silläkin pyyhkii heikosti. Halpaketjut ovat vallanneet alaa.
Kaduilla näkee entistä enemmän kerjäläisiä. Myös mielenterveyden ja päihteiden kanssa kamppailevat ihmiset ovat yleistyneet. Julkiset liikennevälineet ovat yhä levottomampia paikkoja. Sekavia ihmisiä ja levottomia nuoria näkee tuon tuosta. Pilven haluu leijuu joka nurkalla ja julkisissa liikennevälineissä. Moni varmaan vaihtanut yksityisautoon, kun ei halua katsella tätä menoa joka päivä.
Helsingille on käymässä valitettavasti kuin monelle amerikkalaiselle kaupungille aikanaan. Segregaatio on todellisuutta. Autoileva keskiluokka pelastautuu omiin esikaupunkeihinsa, ja keskusta ghettoutuu. Uusia alueita kaavoitetaan, mutta ne ovat jo lähtökohtaisesti levottomia, esim. Kalasatama, jossa on taloja, joissa sosiaaliset ongelmat ovat räjähtäneet käsiin.
Varmaan aikalailla kaikki kaupungit eivät ole kauneimmillaan tähän aikaan vuodesta, ainakaan ne, jotka ovat rannikolla, kun ei ole lunta, on harmaata ja ankeaa.
Oletko ap koskaan kuullut sanonnasta, että aika kultaa muistot?
Epäkohdiksi koen itse vain teiden surkean kunnon ja loputtomat työmaat, mutta kai niilläkin rakennetaan parempaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Persut pysyy marginaalipuolueena Hgissä jatkossakin eli itkekää vähän lisää. Olen tyytyväisenä asunut täällä 52 vuotta ja asun jatkossakin. Mammuista ei ikinä haittaa, valkosista miehistä joskus.
Ei suinkaan! Anni Sinnemäen vahingollisen politiikan myötä persut nostavat kannatustaan Helsingissä.
Suomi ja hki ajetaan alas.
Se on täysin suunniteltua.
Pks on nykyään isoilta osin täysin räkäfattala.
Likainen, saasteinen, meluisa, hälyisä, turvaton, vaarallinen, ankea, surkea paikka.
Katuja hallitsee juoput, narkit, pummit, häiriköt, mattuklaannit, sekakäyttäjät ja muu huono aines.
Eli fiksut muuttaa pois pks, fiksummat muutti jo. Tilalle rahdataan lukutaidottomia aggressiiviä tummia aafriikkasta ja arraabimaista..
Käytät sanaa haastavaa 🤣