Onko normaalia, että itsenäisesti asuvan aikuisen ihmisen kotona on todella siivotonta, että on ihan elukoita!!
Siis banaanikärpäsiä ja sokeritoukkia vilistää ympäriinsä, wc pönttö on kuivuneessa ulosteessa ja siinä on jo jotain vihreää kasvustoa. Kylpyhuone on täynnä karvoja ja tyhjiä saippuapurkkeja. Joita osa on liimaantunnu kiini lattiaan.
Keittiössä ei ole yhden ainuttakaan puhdasta astiaa vaan ne omat kuivuinen tai homeisina pöydillä. Pöydät ja pinnat on täynnä roskia ja astioita. Lattia täynnä vaatteita ja roskia. Myös pölyä ja roskaa on paljon, koska on viimeksi imuroitu kesällä jolloin muutin asuntoon.
En ole tuulettanut kertaakaan joten ilma on huono.
Sänkyni ympärillä myös tyhjiä jogurttipurkkeja, pulloja ja roskia.
Aloin miettimään, että ei tämä taida olla ihan normaalia.
Minulla on mielenterveydellisiä ongelmia ja enkä saa itsestäni irti mitään. Istun vain sotkun keskellä. Jos edes ajattelen siivousta, tulen todella väsyneeksi. Jaksan kuitenkin palstailla ja hillua ulkona.
Mitähän vuokranantaja sanoisi jos näkisi?
Olen pian 40 vuotias ja muutin viime kesänä pois vanhenpieni luonta.
Kommentit (54)
Ota yksi (pienehkö) osa-alue asunnostasi kerralla (siis kerran päivässä) tiptop-siistiksi. Sittten palaat vaikka sinne lepäämään tai tekemään mitä nyt mieluummin sitten teet. Tee joka ikinen päivä 1 kohta kondikseen.
Tuo oikeasti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä? Jatka vain jos sulla on varaa korvata asunto ja maksaa remontti. Se meneekin sun omasta pussista eikä mikään vakuutusfirma auta, koska olet tuon itse aiheuttanut.
Itseasiassa ei ihan noinkaan. Sen lisäksi, että ap maksaa tietysti korjauskulut omasta pussista on vuokranantajalla oikeus purkaa sopimus iritasanomisaikaa noudattaen välittömästi. Eli ap ei jää enää nauttimaan uudesta remontoidusta asunnosta, jota lisä tuho vältetään tulevaisuudessa.
Minusta ap pitäisi lähettää johonkin hoitolaitokseen. Ei tuollainen ihminen pärjää itsenäisesti.
Ei todellakaan haluan liikkua vapaasti ulkona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin olevasi jätettä. Törkyisyys muuten on häätöperuste.
Sinä se vasta jätettä oletkin kun vastaat noin ihmiselle joka vihdoin kohtaa tilanteensa, myöntää mielenterveydelliset ongelmansa ja havahtuu olemassa olevaan tilanteeseen. Tue ihmistä vaikeassa tilanteessa ja auta nousemaan ylös. Jos sinulla ei ole keinoja auttaa, niin pidä suusi ummessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä? Jatka vain jos sulla on varaa korvata asunto ja maksaa remontti. Se meneekin sun omasta pussista eikä mikään vakuutusfirma auta, koska olet tuon itse aiheuttanut.
Itseasiassa ei ihan noinkaan. Sen lisäksi, että ap maksaa tietysti korjauskulut omasta pussista on vuokranantajalla oikeus purkaa sopimus iritasanomisaikaa noudattaen välittömästi. Eli ap ei jää enää nauttimaan uudesta remontoidusta asunnosta, jota lisä tuho vältetään tulevaisuudessa.
Minusta ap pitäisi lähettää johonkin hoitolaitokseen. Ei tuollainen ihminen pärjää itsenäisesti.
Ap
Ei se vapauden menetystä suoraan tarkoita. Asut vain tuetusti. Kyllä ihmisille jätetään vapauksia liikkua ja käyttää omia rahojaan. Ellei nyt ihan suljetulle päädy. Se on aika harvinainen ääriratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin asuu omassa kämpässä kuten huvittaa. Naapureita ei tietenkään saa häiritä.
kovasti epäilen, ettei ole ap:n oma kämppä.
tuollainen luuseri asuu jonkun muun kämpässä ja veronmaksajat maksaa
Ap ei ole luuseri. Ap ei vain vielä ole löytänyt hänen elämäänsä kannattelevia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sossu ne lopulta korvaa. ei tuollainen ihmisjä te itseään elätä
Valietettavasti näin se menee. Jää yhteiskunnan maksettavaksi jos tai, kun ap:n tulot on mitä luultavammin toimeentulotuki tai kertymätön sairaseläke.
Ei siitä paljoa perimisvaraa jää. Omaisuuttahan ap:lla ei tietenkää ole. Eikä säästöjä. Vain tuo paskainen kämpän irtaimisto.
Kuullostaa mun kämpältä. Ite pärjään hyvin, vieraita ei vaan voi kutsua. En edes avaa ovea jos ovikello soi. Ei vaan jaksa.
Huumeporukan kodit ovat usein sikolättejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
me emme halua, että ulkona liikkuu vapaana tuollaisia luusereita.
Ap, jos sun kämpästä leijuu lemu rappukäytävään, joku tekee kohta huoli-ilmoituksen. Kerää nyt ainakin ne roskat pois, nyt.
Vierailija kirjoitti:
ei ole normaalia. Tee itsestäsi huoli-ilmoitus, sossut tulee käymään ja saat sitten ehkä siivousapua kotiin. sitten kun kaikki on siistiä ja hoidettu, niin siitä on helpompi jatkaa sitten siistimpää elämää
Juuri näin. Minä olen ollut aloittajan kaltaisessa tilanteessa ja kaverin tekemän huoli-ilmoituksen kautta sain apua aluksi, että asunto saatiin taas asuttavaksi ja sen jälkeen tukea, että se myös pysyy sellaisena. Enkä siis tarkoita, että minulla olisi käynyt siivooja, vaan tukihenkilö, joka auttoi saamaan arjen kuntoon. Toki kävin myös mielenterveyshoitajalla ja sain lääkityksen.
Nämä, jotka patistavat, että nyt vaan siivoat, ei se sen vaikeampaa ole, ovat varmaan samoja, jotka käskevät masentunutta ottamaan itteään niskasta kiinni ja piristymään.
Mikä tilanne muuten ap? Opiskelut, työ, kaverit, harrastukset jne. Vanhemmat ilmeisesti tukevat sinua edelleen ja olette väleissä? Rahatilanne? Oletko ollut aiemmin terapiassa tai voitko hakea terapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole normaalia. Tee itsestäsi huoli-ilmoitus, sossut tulee käymään ja saat sitten ehkä siivousapua kotiin. sitten kun kaikki on siistiä ja hoidettu, niin siitä on helpompi jatkaa sitten siistimpää elämää
Juuri näin. Minä olen ollut aloittajan kaltaisessa tilanteessa ja kaverin tekemän huoli-ilmoituksen kautta sain apua aluksi, että asunto saatiin taas asuttavaksi ja sen jälkeen tukea, että se myös pysyy sellaisena. Enkä siis tarkoita, että minulla olisi käynyt siivooja, vaan tukihenkilö, joka auttoi saamaan arjen kuntoon. Toki kävin myös mielenterveyshoitajalla ja sain lääkityksen.
Nämä, jotka patistavat, että nyt vaan siivoat, ei se sen vaikeampaa ole, ovat varmaan samoja, jotka käskevät masentunutta ottamaan itteään niskasta kiinni ja piristymään.
Mistä koet, että sait eniten apua prosessin aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi että jaksaa kyllä tehdä muita juttuja, ulkoilla jne. Siten tilanne ei ehkä ole niin huono kuin sulla oli.
Mull on aina tollasta kun työt alkaa. Ylipitkiä päiviä nollatuntisopparilla. Menee ihan maku elämästä ja väsyy totaalisesti. Nuorempana ryyppäsin suruuni ja väsymykseeni. Menin noin 4h yöunilla ja olin varmasti päissäni 24h eri tasoisesti.
Nykyään sen kakun vain kärsii jotenkuten täydessä väsymyksessä ja nälässä, kun vuokra ottaa 3/4 palkasta, niin loppukuusta on aina oltava syömättä muutama viikko.
Työttömänä alkaa aina pitämään huolta itsestän ja kodin siisteys tulee itsestään, kun saa levätä ja toipuu raskaasta työelämästä. Ikää on jo 51v On normaalia nykyisessä paskentuneessa työelämässä.
Jo olet työtön niin sulla on todennäköisesti joku masennus, koska työttömänä kyllä jaksaa kaikkea ja laittaa elintavatkin kuntoon helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän alkaa pärjäämään, kun saa tuen kuntoon ja löytää elämälleen suunnan.
Nynnyy aikuissosiaalityö opettamaan että pitää lakaista lattiat myös sängyn alta.
Varokaa vasn. Näitä perheitä voi olla paljon, eivätkä ole edes lasun asiakkaita! Mites te sitten näitä opastettu kun kodinhoito on tasoa 7-?
Vierailija kirjoitti: Jo olet työtön niin sulla on todennäköisesti joku masennus, koska työttömänä kyllä jaksaa kaikkea ja laittaa elintavatkin kuntoon helposti.
Sinun on pakko olla tuota kirjoittamaasi älykkäämpi.
Ei ole normaalia. Kokeilepa ap sellaista että otat tyhjän muovipussin käteen ja laitat kellon soimaan kolmen minuutin kuluttua. Sen kolmen minuutin ajan keräät roskapussiin jätteitä kämpästäsi. Kun kello soi, solmi pussi kiinni ja vie oven eteen odottamaan ulosviemistä ja seuraavan kerran kun lähdet kotiovesta käyt heittämässä pussin roskiin.