Vuokralainen haki asuntolainaa, ei myönnetty.
Perintönä mulle tullut asunto toisella puolella Suomea, serkun poika on asunut siinä vuokralla jo yli 10 vuotta eli opintojen ja työuran alun ajan. Tuli puhetta serkkuni (vuokralaisen äiti) kanssa, että poika voisi ostaa asunnon nyt itselleen, kun siinä on hyvin viihtynyt ja mun ei tarvitsisi turhaan toimia välikätenä taloyhtiön suuntaan.
Katseltiin netistä, että mitä tuolla alueella vastaavista asunnoista pyydetään ja päästiin yhteisymmärrykseen vuokralaisen kanssa siitä, että paljonko hän asunnosta minulle maksaisi. Lainaa olisi tarvinnut, mutta pankki kieltäytyi lainan myöntämisestä, vaikka 25v maksuajalla ja jopa nykyistä korkotasoa korkeammalla korolla nykyinen vastike+lainanhoitokulut olisivat olleet vähän vähemmän kuin vuokra nyt. Kyseessä yliopistosairaalakaupunki ja poika on vakituisessa työsuhteessa terveydenhuoltoalalla.
Onko muille käynyt näin, että asuminen olisi halventunut, mutta pankki ei olisi vakituisilla tuloilla myöntänyt lainaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omarahoitusosuutta eikä lisävakuuksia, niin ei saa lainaa. Ei ole mikään uusi juttu.
2007 sai Helsingissä asuntolainaa 0,3% marginaalilla, ilman omarahoitusosuutta, lisävakuuksia ja vakinaista työsuhdetta.
Ei hyvää päivää. Tuosta on 18 vuotta aikaa ja asiat ovat muuttuneet sen jälkeen.
Kannattaa kysyä toisesta pankista,nimim kokemusta on
Minulla on vakityö mutta en saanut 17000 euroa autolainaa. Se oli jo 3 v sitten kun sain vakityön ja palkka oli 2450 nettona. Ostin sitten 2000 euron auton ja aloin säästää uuteen autoon. Ostin viime vuonna uuden auton.
Vierailija kirjoitti:
Rahoita itse eli myy osamaksulla.
Näin teemmekin. Yllättää vain, ettei pankki usko henkilön selviävän lainan maksusta, vaikka vuosien ajan maksanut isompaa vuokraa.
Ap
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Työikäiset ei saa lainaa, joten asunnot jää myymättä.
Ei Garantia ole mikään itsestäänselvyys joka paikkakunnalla. Ap sukulaisen kohdalla varmaan on, mutta esim. tällä paikkakunnalla missä mä asun ei saa Garantiaa. Pitää olla joko säästöjä tarpeeksi tai sitten jotakin lisävakuutta.