Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Moni opiskelija reputtaa pakollisen ruotsin kurssin - nyt korkeakoulut laativat jopa 20 opintopisteen kertauskurssia"

Vierailija
22.01.2025 |

Pakkoruotsiin riittää aina rahaa. Kummallista. Kaikesta muusta pitää säästää. Mitäpä jos nämä opintopisteet laitettaisiin turhan ja tarpeettoman kielen sijaan esim. isoihin EU-kieliin, saksaan ja ranskaan?

https://yle.fi/a/74-20138056

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yliopistosta valmistuva voi päätyä virkamiestehtäviin ja kaksikielisessä maassa on edelleen saatava palvelua sekä suomeksi että ruotsiksi."

Tuo on pelkkää lässytystä. Voisiko jo avata ne simmut ja tajuta, että a) Suomi ei ole oikeasti kaksikielinen maa ja b) sitä palvelua ei nykypäivänä oikeasti saa eikä tule saamaan ruotsiksi.

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.

No ei varmaan saa, kun ihmiset ei osaa sitä kieltä vaikka pitäisi. Ei se tarkoita, etteikö kielen käytölle tule tilaisuuksia. Itse olen työssäni neljä tai viisi kertaa kolmen vuoden aikana joutunut kommunikoimaan ruotsiksi asiakkaan kanssa ja sen mitä en pystynyt hoiti työkaveri. Suomessa asuvat noin keski-ikäiset tai sitä vanhemmat ruotsalaiset ei kaikki ole mitään sujuvia englannin puhujia ja osa ei ymmärrä suomea sitten yhtään. Ihan niin kuin suomalaisissakin, niin ruotsia puhuvissa ihmisissä on niitä jotka ei osaa englantia riittävästi, että sillä pärjää kaupan kassaa pidemmälle.

Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama, jos pakkoruotsi lopetetaan, mutta niin kauan kuin se vaaditaan niin en minä sitäkään vastaan ole mitään sanomassa. Hyvähän se on, jos ihminen pystyy omalla äidinkielellään saamaan palvelua.

Vierailija
62/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ruotsinkielisille pakollista suorittaa virkamiesruotsi yliopistossa? Tai onko se pakollista muille kuin suomenkielisille, koska vaihtarit eivät ainakaan sitä suorita (ei sillä, osa ei puhu edes englantia kunnollisesti saati jotain suomea). 

Pohdin vain ääneen, koska olisi aika hauskaa nähdä, kuinka täysin suomenkieliset käyvät vaihtamassa äidinkielekseen vaikkapa englannin tai swahilin (näitä ei kuulemma testata, eikä vaihdoksen syytä saa kysyä, lomakkeen täyttö riittää) ja täten välttävät virkamiesruotsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei varmaan saa, kun ihmiset ei osaa sitä kieltä vaikka pitäisi. "

Miksi pitäisi osata? Ei se, että korruptoinueet poliitkot vaativat, tarkoita, että oikeasti pitäisi.

Miksi rajan väärälle puolelle jääneet ruotsinkieliset eivät yli 200 vuodessa ole oppineet Suomen pääkieltä? Onko älyssä jotain vikaa vai?

Vierailija
64/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on korkeakouluun päässyt, niin ei voi olla joku ruotsin kurssi ylitsepääsemätön paikka. 

Miksi se pitää olla siellä simputuskurssina, kerropa se minulle? Kyseessä on puhtaasti kolonialistinen jäänne, jolla RKP:läiset saavat paikkansa kostumaan, kun on niin kiva nöyryyttää suomenkielisiä.

Ruotsin osaamisesta on oikeasti hyötyä monella alalla, ja laaja kielitaito on kiva myös yksityiselämässä, mm. matkustellessa ja harrastuksissa. Monet muutkin maat ovat useampikielisiä; Suomi ei ole mikään poikkeus.

Mikään näistä ei ole pätevä peruste ruotsin pakollisuudelle. Samoilla argumenteilla voisi puolustaa vaikka espanjan opiskelua. Olen itse suorittanut ruotsin ylioppilaskokeen ja korkeakoulun "virkamiesruotsin" hyvillä arv

Minulla on spontaanisti tullut eteen useita kertoja, jolloin olisin tarvinnut venäjää. Itä-Suomessa sitä ei pysty opiskelemaan aina edes vapaaehtoisesti, vaikka tarvetta olisi mm. Tahkon ulkomaalaisista turisteista 98% on venäjäläisiä. Nilsiän apteekissa saa palvelua venäjäksi, mutta kyseessä ei ole suomalainen venäjää osaava, vaan Suomen venäläinen.

Olen tarvinnut elämässäni japania sen miljoona kertaa useammin kuin ruotsia, ja kyseistä kieltä on opiskeltu ja käytän sitä edelleen.

Vierailija
65/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli oikein lahjakas opiskelukaveri luonnontieteellisellä alalla, aina silloin tällöin tapasimme samoilla kursseilla. Tuo tuttavani ei kertakaikkiaan saanut "pakkoruotsia" läpi, tutkinto jäi saamatta. Tiedän hänen tekevän oikein mukavaa alamme työtä nykyään mutta tosiaan vaikka yliopisto tuli paljon vastaan niin ei kertakaikkiaan vaan tuttuni saanut kurssia läpi.

Nykyäänhän pakkoruotsin ohella pakkoenglanti ja tutkintojen vaatimus asteita laskettu valtavasti kun opiskelijat lyhennetty puoleen ja pakko opiskella vieraalla kielellä.

N48, geofyysikko, alansa töitä tekevä!

Pitää olla aika lahjaton, jos ei virkamiesruotsista selviä. Sen verran helppo tuo kurssi on.

Minusta taas taiteen kurssit ne vasta helppoja ovatkin, varsinkin syventävät, kun periaatteessa ainoa oikea tapa ilmaista itseään taiteellisesti on vain ilmaista itseään taiteellisesti. Ei ole oikeaa tai väärää tekniikkaa tai tyyliä taiteessa, toisin kuin kielessä. Kielessä pitää olla edes joku järjestys.

Silti suurin osa ihmisistä ei osaa piirtää.

Vierailija
66/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ruotsinkielisille pakollista suorittaa virkamiesruotsi yliopistossa? Tai onko se pakollista muille kuin suomenkielisille, koska vaihtarit eivät ainakaan sitä suorita (ei sillä, osa ei puhu edes englantia kunnollisesti saati jotain suomea). 

Pohdin vain ääneen, koska olisi aika hauskaa nähdä, kuinka täysin suomenkieliset käyvät vaihtamassa äidinkielekseen vaikkapa englannin tai swahilin (näitä ei kuulemma testata, eikä vaihdoksen syytä saa kysyä, lomakkeen täyttö riittää) ja täten välttävät virkamiesruotsin.

Virkamiesruotsin vaatimus korkeakoulussa/yliopistossa perustuu siihen, millä kielellä on saanut "koulusivistyksensä". Siis, suomenkieliset koulut käynyt joutuu suorittamaan virkamiespakkoruotsin. Swahilinkieliset koulut käynyt saa vapautuksen virkamiespakkoruotsista.

Tämäkin rikkoo vaikka mitä yhdenvertaisuuslakeja, mutta ei se haittaa, kun kyse on keinotekoisen kaksikielisyyden pönkittämisestä.

Vierailija
67/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni he suorittavat jonkilaisen suomenkielen kurssin. Suomenkielisille ei-vaihtareille se virkamiesruotsi on pakollinen ja sen saa ehkä hyväksiluettua, jos on vaikka kaksikielinen ja käy vaan tekemässä lopputentin ja osoittamassa kielitaitonsa. Vaihtarit eivät sitä suorita, koska eihän heidän oleteta edes opiskelevan koko tutkintoa tässä maassa saati sitten jäävän tänne töihin.

Suomenkielinen ei voi välttää ruotsin opintoja sillä, että vaihtaa äidinkielekseen swahilin. Yliopistohan on saanut susta olennaiset opiskelutiedot (kansallisuus, kieli) silloin kun aloitat opinnot.

Vierailija
68/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on korkeakouluun päässyt, niin ei voi olla joku ruotsin kurssi ylitsepääsemätön paikka. 

Miksi se pitää olla siellä simputuskurssina, kerropa se minulle? Kyseessä on puhtaasti kolonialistinen jäänne, jolla RKP:läiset saavat paikkansa kostumaan, kun on niin kiva nöyryyttää suomenkielisiä.

Ruotsin osaamisesta on oikeasti hyötyä monella alalla, ja laaja kielitaito on kiva myös yksityiselämässä, mm. matkustellessa ja harrastuksissa. Monet muutkin maat ovat useampikielisiä; Suomi ei ole mikään poikkeus.

Kävin 15 v sitten Tukholmassa. Siellä puhuttiin englantia. Ruotsalaiset puhuvatkin tosi hyvää englantia. Lienee siellä jatkuu sama homma kuin vuosia sitten.

Siellä jatkunee sama homma... sanottaisiin suomeksi.

Vierailija
69/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jumankauta, virkamiesruotsihan ihan läpihuutojuttu. Muutaman tunnin opiskelu ennen  koetta. Voiko oikeesti olla liikaa vaadittu? 

Joo, itse tulen yksikieliseltä alueelta Itä-Suomesta ja ainoa kosketus ruotsin kieleen oli yläasteen ja lukion ruotsin tunnit. Keskinkertaisen arvosanan sain ruotsista ylppäreissä, eikä yliopiston virkamiesruotsi aiheuttanut mitään pulmia. Luulen, että näillä joilta meinaa jäädä ylioppilas- tai yliopistotutkinnon saaminen ruotsista kiinni, on kyse lähinnä asenteesta.

Vierailija
70/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakkaamaan kaikki ruotsia puhuvat. 

Vierailija
71/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumankauta, virkamiesruotsihan ihan läpihuutojuttu. Muutaman tunnin opiskelu ennen  koetta. Voiko oikeesti olla liikaa vaadittu? 

Joo, itse tulen yksikieliseltä alueelta Itä-Suomesta ja ainoa kosketus ruotsin kieleen oli yläasteen ja lukion ruotsin tunnit. Keskinkertaisen arvosanan sain ruotsista ylppäreissä, eikä yliopiston virkamiesruotsi aiheuttanut mitään pulmia. Luulen, että näillä joilta meinaa jäädä ylioppilas- tai yliopistotutkinnon saaminen ruotsista kiinni, on kyse lähinnä asenteesta.

Voisiko jo oikeasti pohtia, mitä järkeä koko virkamiesruotsissa on? Kuten itsekin hyvin tiedät, tuolla taidolla et palvele yhtäkään ruotsinkielistä.

Onko kyse pelkästä simputtamisesta? RKP:n vallan osoittamisesta?

Vierailija
72/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on omat korkeakoulunsa, joissa on tietysti virkamiessuomi.

Vierailija
73/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun osa päättäjistä on ruotsinkielisiä, ruotsi tulee säilymään virallisena kielenä ja pakollisena aineena, piste. Ja nykyään meillä on vielä ruotsinkielinen presidenttikin.

Vierailija
74/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan, kun osa päättäjistä on ruotsinkielisiä, ruotsi tulee säilymään virallisena kielenä ja pakollisena aineena, piste. Ja nykyään meillä on vielä ruotsinkielinen presidenttikin.

Etelä-Afrikan apartheidiakin varmaan puolustettiin tällaisilla perusteilla.

Vierailija
75/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko jo oikeasti pohtia, mitä järkeä koko virkamiesruotsissa on? Kuten itsekin hyvin tiedät, tuolla taidolla et palvele yhtäkään ruotsinkielistä.

Edellisissä vaaleissa RKP:n kannatus oli 5%, joten jos muut puolueet haluaisivat muuttaa lainsääntöä, niin ei siinä RKP mitään voisi.

Vierailija
76/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisissä vaaleissa RKP:n kannatus oli 5%, joten jos muut puolueet haluaisivat muuttaa lainsääntöä, niin ei siinä RKP mitään voisi.

Muut puolueet tarvitsevat vaalirahaa suomenruotsalaisista säätiöistä.

Vierailija
77/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Norjaan muuttaneena olen tosi helpottunut, että oon opiskellut ruotsia aiemmin. Ikinä ei voi tietää, milloin kielitaitoa tarvitsee tai milloin tulevaisuudessa siitä on hyötyä. :) 

Vierailija
78/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelihan ruotsi että natoon liittyessään laittoi ehdoksi että naton kieleksi tulisi ruotsi ja joka nato maassa pitäisi pakko opettaa ruotsia. sai melkoiset naurun remakat aikaan  eivät tajunneet että herrakansan edustajat olivat tosissaan. 

Vierailija
79/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisissä vaaleissa RKP:n kannatus oli 5%, joten jos muut puolueet haluaisivat muuttaa lainsään

Jos et ole seurannut hallituksen muodostamisia, niin kuviohan menee aina niin, että RKP:lle käy kaikki, kunhan pakkoruotsia ei poisteta. Ja taas mennään 4 vuotta eteenpäin...

Vierailija
80/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt Norjaan muuttaneena olen tosi helpottunut, että oon opiskellut ruotsia aiemmin. Ikinä ei voi tietää, milloin kielitaitoa tarvitsee tai milloin tulevaisuudessa siitä on hyötyä. :) 

Ehkä joku muuttaa joskus Saksaan? Ranskaan? Espanjaan?

Miksi valtion pitäisi valmistaa suomalaiset muuttamaan juuri Ruotsiin tai Norjaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä