Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Moni opiskelija reputtaa pakollisen ruotsin kurssin - nyt korkeakoulut laativat jopa 20 opintopisteen kertauskurssia"

Vierailija
22.01.2025 |

Pakkoruotsiin riittää aina rahaa. Kummallista. Kaikesta muusta pitää säästää. Mitäpä jos nämä opintopisteet laitettaisiin turhan ja tarpeettoman kielen sijaan esim. isoihin EU-kieliin, saksaan ja ranskaan?

https://yle.fi/a/74-20138056

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne nämä kaikki ruotsinkieliset maisterit työllistyy? Valtion hallintoon, vai?

Eikö meidän parhaimmisto voisi käyttää aikansa asiaosaamiseen eikä kielikursseihin?

Ihminen, joka tarvitsee 20 op laajuisen ruotsin kurssin, ei tule btw koskaan työllistymään virkamiestehtäviin.

Onko tämä nyt oikeasti, toistan OIKEASTI sellainen asia, johon tässä maassa on varaa?

Vierailija
22/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on korkeakouluun päässyt, niin ei voi olla joku ruotsin kurssi ylitsepääsemätön paikka. 

Virkamiesruotsi yliopistossa ei todellakaan ole mikään sanakoe vaan kieltä täytyy osata melko hyvin. Ainakin niin hyvin että kykenee palvelemaan valtion viroissa myös suomalaisia joiden äidinkieli on ruotsi, erillisiä kielikokeita tuon lisäksi ei järjestetä.

Ja valtion virkanaisena voin sanoa että ruotsinkielinen vähemmistömme vähintään yhtä vaativaisia ja tarkkoja kuin saamelaiset ja mustat/ ruskeat. Minkäänlaisia kielivirheitä ei suomenkielinen saa tehdä asioidessaan ruotsinkielisen asiakkaan kanssa ruotsiksi, sellainen koetaan välittömästi rasismiksi!

Me suomalaiset emme osaa vaatia mutta osaamme hanakasti taipua röyhkeämpien vaatimuksiin

Panostaisin ennemmin saamenkielisiin palveluihin, koska heillä ei ole omaa valtiota.

Ruotsinkieliset voivat muuttaa Ruotsiin, jos ruotsinkielinen palvelu on niin tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on korkeakouluun päässyt, niin ei voi olla joku ruotsin kurssi ylitsepääsemätön paikka. 

Miksi se pitää olla siellä simputuskurssina, kerropa se minulle? Kyseessä on puhtaasti kolonialistinen jäänne, jolla RKP:läiset saavat paikkansa kostumaan, kun on niin kiva nöyryyttää suomenkielisiä.

Ruotsin osaamisesta on oikeasti hyötyä monella alalla, ja laaja kielitaito on kiva myös yksityiselämässä, mm. matkustellessa ja harrastuksissa. Monet muutkin maat ovat useampikielisiä; Suomi ei ole mikään poikkeus.

Mikään näistä ei ole pätevä peruste ruotsin pakollisuudelle. Samoilla argumenteilla voisi puolustaa vaikka espanjan opiskelua. Olen itse suorittanut ruotsin ylioppilaskokeen ja korkeakoulun "virkamiesruotsin" hyvillä arvosanoilla mutta en ole tarvinnut työelämässä ruotsin taitoa kertaakaan, vaikka olen koulutustani vastaavassa työssä julkisella sektorilla. Se, että voin Tukholmassa tilata ravintolassa ruokaa paikallisella kielellä, ei ole minulle mitenkään merkityksellinen tai edes tavoiteltava asia. Ruotsissa pärjää englannillakin. Näin jälkikäteen ajateltuna se, miten ruotsin tärkeydestä työelämässä vaahdottiin opintojen aikana, tuntuu lähinnä propagandalta. Aikuisiällä suoritetut espanjan opinnot ovat osoittautuneet huomattavasti hyödyllisemmiksi sekä työssä että vapaa-ajalla. 

Vierailija
24/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitää olla siellä simputuskurssina, kerropa se minulle? Kyseessä on puhtaasti kolonialistinen jäänne, jolla RKP:läiset saavat paikkansa kostumaan, kun on niin kiva nöyryyttää suomenkielisiä.

Ruotsin osaamisesta on oikeasti hyötyä monella alalla, ja laaja kielitaito on kiva myös yksityiselämässä, mm. matkustellessa ja harrastuksissa. Monet muutkin maat ovat useampikielisiä; Suomi ei ole mikään poikkeus.

Mikään tuossa ei perustele sitä, miksi juuri ruotsin pitäisi olla pakollista.

Suomi on ainoa maa maailmassa, josssa 5%:n tarpeetonta vähemmistökieltä, joka ei ole samalla iso maailmankieli, pakkotuputetaan joka

Sveitsissä on pakko opiskella kahta maan virallisista kielistä. Retoromaniaa taitaa puhua äidinkielenään joku 30 000 tai sinnepäin. Suuruusluokka on tuota.

Vierailija
25/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yliopistoa ole pakko kenenkään käydä.

Vierailija
26/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli oikein lahjakas opiskelukaveri luonnontieteellisellä alalla, aina silloin tällöin tapasimme samoilla kursseilla. Tuo tuttavani ei kertakaikkiaan saanut "pakkoruotsia" läpi, tutkinto jäi saamatta. Tiedän hänen tekevän oikein mukavaa alamme työtä nykyään mutta tosiaan vaikka yliopisto tuli paljon vastaan niin ei kertakaikkiaan vaan tuttuni saanut kurssia läpi.

Nykyäänhän pakkoruotsin ohella pakkoenglanti ja tutkintojen vaatimus asteita laskettu valtavasti kun opiskelijat lyhennetty puoleen ja pakko opiskella vieraalla kielellä.

N48, geofyysikko, alansa töitä tekevä!

Pitää olla aika lahjaton, jos ei virkamiesruotsista selviä. Sen verran helppo tuo kurssi on.

Vierailija
27/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä yliopistoa ole pakko läpäistä. Yliopistossa ei anneta tasoitusta. Joko opit tai et pääse läpi.

Vierailija
28/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ressukoita. Jokainen on kuitenkin opiskellut vuosia ruotsia ja ne kokeet ovat naurettavan helppoja. Itseopiskelu helppoa nykyään, esim. netissä, jos tarve kertaukselle. Mutta tämäkin pitää aikuisvauvoille kädestä pitäen opettaa.

Opiskelee kaikki vuosia matikkaakin, mutta se voi silti olla vitonen. 

Vierailija
29/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisetkaan ei ymmärrä meidän pakkoruotsia. Englannilla pärjää.

Todellakaan tällaiseen ei ole enää varaa. Rkp sahaa omaa oksaansa.

Vierailija
30/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sveitsissä on pakko opiskella kahta maan virallisista kielistä."

Itse asiassa mitään yleistä pakkoa ei ole, vaan jokainen osavaltio päättää asiasta itse.

Ja Sveitsissähän puhutaan sellaisia pikkukieliä kuten saksa ja ranska, joten ei ihan voi verrata turhaan ja tarpeettomaan ruotsin murteeseen, jota täällä tuputetaan.

Vierailija
31/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat matkustelee mieluiten ihan muualla kuin Ruotsissa. 

Ruotsissa tulee myös turistina toimeen ihan englannillakin, joten matkailun kannalta ei todellakaan kannata opiskella vuosia ruotsin kieltä, saati että matkailuöla voisi perustella ruotsin kielen vaatimusta yliopistoissa 😆

Vierailija
32/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin 15 v sitten Tukholmassa. Siellä puhuttiin englantia. Ruotsalaiset puhuvatkin tosi hyvää englantia. Lienee siellä jatkuu sama homma kuin vuosia sitten.

Vierailija
33/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli oikein lahjakas opiskelukaveri luonnontieteellisellä alalla, aina silloin tällöin tapasimme samoilla kursseilla. Tuo tuttavani ei kertakaikkiaan saanut "pakkoruotsia" läpi, tutkinto jäi saamatta. Tiedän hänen tekevän oikein mukavaa alamme työtä nykyään mutta tosiaan vaikka yliopisto tuli paljon vastaan niin ei kertakaikkiaan vaan tuttuni saanut kurssia läpi.

Nykyäänhän pakkoruotsin ohella pakkoenglanti ja tutkintojen vaatimus asteita laskettu valtavasti kun opiskelijat lyhennetty puoleen ja pakko opiskella vieraalla kielellä.

Pitää olla aika lahjaton, jos ei virkamiesruotsista selviä. Sen verran helppo tuo kurssi on.

Otaniemessä on paljon vaikeitakin kursseja. Kielikurssithan on vain työkaluja oppimisen avuksi. Minä luin englannin kolmoskielenä ja opettelin loput itse. Nyt englanti on minulla työkieli suomen, ruotsin ja saksan ohella.

Vierailija
34/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä yliopistoa ole pakko läpäistä. Yliopistossa ei anneta tasoitusta. Joko opit tai et pääse läpi.

Tosin ruotsinkielisille annetaan tasoitusta yliopistoon hakiessa. Heille on alemmat pisterajat esim. lääkikseen.

Vierailija
35/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin ruotsia yliopistossa, sitten keskeytin, vaihdoin vuosia myöhemmin alaa, tein ruotsin pakolliset kurssit näyttökokeen ja sain suullisesta ruotsin osaamisesta vain tyydyttävän. Kuitenkin olin siitä aikoinaan een kirjoittanut. 

Vierailija
36/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään tuossa ei perustele sitä, miksi juuri ruotsin pitäisi olla pakollista.

Suomi on ainoa maa maailmassa, josssa 5%:n tarpeetonta vähemmistökieltä, joka ei

Saksa ja ranska, niin pärjääpi aika hyvin monien mahdollisuuksien Keski-Euroopassa. 

Vierailija
37/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin 15 v sitten Tukholmassa. Siellä puhuttiin englantia. Ruotsalaiset puhuvatkin tosi hyvää englantia. Lienee siellä jatkuu sama homma kuin vuosia sitten.

Paperitehtailla Ruosissa puhun usein suomea he puhuvat takaisin ruotsia. Ei ollut ongelmia. Puhun kyllä ruotsiakin.

Vierailija
38/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamiesruotsi yliopistossa ei todellakaan ole mikään sanakoe vaan kieltä täytyy osata melko hyvin. Ainakin niin hyvin että kykenee palvelemaan valtion viroissa myös suomalaisia joiden äidinkieli on ruotsi, erillisiä kielikokeita tuon lisäksi ei järjestetä.

Ja valtion virkanaisena voin sanoa että ruotsinkielinen vähemmistömme vähintään yhtä vaativaisia ja tarkkoja kuin saamelaiset ja mustat/ ruskeat. Minkäänlaisia kielivirheitä ei suomenkielinen saa tehdä asioidessaan ruotsinkielisen asiakkaan kanssa ruotsiksi, sellainen koetaan välittömästi rasismiksi!

Me suomalaiset emme osaa vaatia mutta osaamme hanakasti taipua röyhkeämpien vaatimuksiin

Suoritin virkamiesruotsin aikoinani hyvällä menestyksellä. Olisin pystynyt palvelemaan ruotsinkielistä asiakasta ehkä puoli vuotta opintojen päättymisen jälkeen. Kun kieltä ei tule käytettyä, se ruostuu. Työssäni en kohtaa ruotsinkielisiä, vaikka virkamies olenkin. Olisi kohtuuton ajatus, että kielitaitoa olisi pakko pitää vapaa-ajalla yllä siltä varalta, että joku ruotsinkielinen joskus saattaa haluta keskustella kanssani ruotsiksi. Jos tällainen henkilö joskus minulta tai edustamaltani viranomaiselta palvelua kaipaa, eiköhän ole kaikkien kannalta paras ohjata ruotsinkielinen asiakas sellaiselle työntekijälle, jolta ruotsi sujuu hyvin. 

Vierailija
39/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on yksinkertainen kieli yksinkertaisille ihmisille.

Vierailija
40/92 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot elää jossain todella kaukaisessa menneisyydessä.

Eihän Ruotsissa edes kohta puhuta ruotsia, kun arabia alkaa olla enemmistökieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän