Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoren muistisairaus?

Vierailija
22.01.2025 |

Onko mahdollista että alle 30v tulee jonkinsortin dementia? Asianomaisen kanssa juteltu mutta hän vaa naureskelee että sehä on vanhojen tauti pidänkö häntä vanhana?? Kyseinen ihminen elää kohtuu terveellisesti mutta välistä jotenkin "hukassa" ei muista missä kattila tms on tai mitä oli tekemässä yms.  Jos ei muistisairaus mistä voisi olla kyse?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi 32 vuotiaana. Lääkärin mukaan alkoholidementia, mutta myös kolesteroliarvot olleet vuosikymmeniä liian koholla.

Infarkti ilmeisesti tullut jossain vaiheessa parikymppisyyttä. Näin epäilee lääkäri.

Nyt siis eläkkeellä. Viikonloppuisin otin ihan suositusten mukaisesti alkoholia pe-la.

Dementia tuli aika nuorena. En lopulta muistanut puhelinnumeroani ja osoitettani.

Pitkiä keskusteluja en kykene käymään, koska sanoja katoaa ja niiden merkitykset myös menee usvaan.

Tätä viestiä kirjoitin noin 24 minuuttia. Alkoholissa pitäisi näkyä varoitusmerkit että aiheuttaa dementiaa.

Kirjoitit korkeintaan 8 minuuttia. 

Vierailija
22/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jo toinen jalka haudassa, ei sitä ennenkään olla diagnosoitu. Jos ei ole lapsia niin tuskin mummy brain ainakaan kyseessä, vastaava voisi olla adhd tai stressi ja kuormitus. Onko psyykkisiä ongelmia tai sairauksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisiän Alzheimer alkaa n 5-kymppisenä. Perinnöllinen 

Vierailija
24/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi 32 vuotiaana. Lääkärin mukaan alkoholidementia, mutta myös kolesteroliarvot olleet vuosikymmeniä liian koholla.

Infarkti ilmeisesti tullut jossain vaiheessa parikymppisyyttä. Näin epäilee lääkäri.

Nyt siis eläkkeellä. Viikonloppuisin otin ihan suositusten mukaisesti alkoholia pe-la.

Dementia tuli aika nuorena. En lopulta muistanut puhelinnumeroani ja osoitettani.

Pitkiä keskusteluja en kykene käymään, koska sanoja katoaa ja niiden merkitykset myös menee usvaan.

Tätä viestiä kirjoitin noin 24 minuuttia. Alkoholissa pitäisi näkyä varoitusmerkit että aiheuttaa dementiaa.

Et voinut kirjoittaa lähellekään 24 minuuttia, koska viestisi lähti 14.22. Vertaa sitä aloituksen kellonaikaan. 

Tosi yleistä muistisairailla tuollainen sekoilu. tarkoittikohan hän 2 minuuttia tai sitten kirjoitti jotain toista viestiä? Omalla äidillä on näitä samoja oireita, että lähti bussilla klo 14.22, mutta bussi lähtee vasta 14.30, joten missä hän on ollut? Lähtenyt kotoa klo 22 yli? Hän aina hymyilee vastaan että olen tyhmä, mutta itse lopulta vaikenee kuin unohtaisi koko keskustelun juuren.

Vierailija
25/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kyse on dementiasta ap:n tapauksessa.

Oma äitini käyttää älypuhelinta menestyksekkäästi muistiapuna. Hän unohtaa aina edellisen päivän ja puhelimessa on muistutuksia monista asioista. Esimerkiksi ajo-ohjeet tulee sirin palvelusta. Hän on tosi vaarallinen liikenteessä, mutta autoa tarvitaan kun ei pääse eläkkeelle vielä.

Puhelimen kautta hän esimerkisi voi käydä keskusteluja ja puhelin muistuttaa jos hän unohtaa sanan jne.

Nykyään dementoituneetkin kykenee tekemään töitä, kun on älypuhelin.

Vierailija
26/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylöspeukku tälle 8 minuuttissa kirjoitetulle 24 minuutin viestille.

Vierailija
27/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harvinaista, selittyy muilla ongelmilta 🤣🤣🤡 harvinaisin perinnöllinen joku. Varmaan mielenterveys, neurologinen muu sairaus, jos taustalla ei ole kehityksellistä ongelmaa tai jotain aivovauriota.

Mikä sairaus sinulla on, kun panee käyttämään tuollaisia  typeriä hymiöitä?

Vierailija
28/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja !!! Minulla on siis dementia kun voin unohtaa helposti mihin olen mitäkin laittanut, ollut koko iläniu

Vierailija
29/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän aina hymyilee vastaan että olen tyhmä, mutta itse lopulta vaikenee kuin unohtaisi koko keskustelun juuren.

Omalla isällä on tuo ärsyttävä itsevarma hymy. Tietää olevansa reikäpää, mutta hymyilee minulle kuin idioottia katsoisi. Saattaa alkaa raivoamaan, jos jatkan keskustelua. Hetken päästä tulee hiljainen hetki ja hän on ilmeisesti unohtanut koko asian ja aloittaa kuin ei mitään uudesta aiheesta.

Minulle on tosi vaikeaa suhtautua häneen neutraalisti kaiken sen käytöksen jälkeen. Inhoan sitä väheksyvää hymyä.

Se on isän ainoa puolustuskeino ja tapa kohdata oma höynähtäneisyys. Hän ei edes muista että mun veli on kuollut. Puhuu veljestäni kuin olisi elossa.

Kerran hän alkoi itkeä kun kuuli ettei poikansa enää elä. Sitä en enää kerro koskaan. Sehän on helvettiä kuulla oman poikansa kuolema tuoreeltaan uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
30/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylöspeukku tälle 8 minuuttissa kirjoitetulle 24 minuutin viestille.

Tämä "dementoitunut" olisi jokaisen projektipäällikön unelma-alainen! Käsityskyvyn rajat ylittävä tehotyöntekijä!

Vierailija
31/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholidementia ei kerta kaikkiaan tule 32-vuotiaalle, jos on suositusten rajoissa otettu kahtena päivänä viikossa. Joko muistat juomisesi väärin, tai sitten ei johdu alkoholista.

Vierailija
32/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietääkseni käytä alkoholia juurikaan saati muita päihteitä eikä omaa mt-ongelmia,ehkä jonkin sortin poikkeavuus voisi täyttyä asperger tms.