Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ihmiset ihmettelevät, miten ennen pärjättiin 8 lapsen kanssa ja nyt ei edes kahden

Vierailija
22.01.2025 |

Lapset muualla kuin aatelistossa laitettiin käytännössä heti raskaisiin maatila/peltotöihin kun ikää oli riittävästi, eli noin 5-6. Ei niistä pidetty huolta 24/7, varmistettu että näiden pedagoginen kehitys ei häiriinny ja hankittu virikkeitä ja viihdykkeitä.

Ne nähtiin vain työjuhtina rahvaan keskuudessa.

Lapset myös joutuivat pitämään toinen toisistaan huolta. Nykyään tuo olisi lastensuojeluasia.

On äärettömästi vaikeampaa kasvattaa 2020-luvun vaatimusten mukaan kaksi lasta kuin porsia ulos 10 "työntekijää" jotka saavat ruokinta-aikojen ulkopuolella pitkälti olla oman onnensa nojassa.

Synnytyksissä ja sairauksissa myös kuoli runsaasti lapsia, joten niitä tehtiin "varuille" muutama siltä varalta että 5 menehtyy ennen kaksivuotispäiväänsä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian moni haksahtaa siihen uskomukseen että kaksi lasta menee siinä missä yksikin. Ei muuten mene. Voi olla täysin päinvastaiset luonteet lapsilla, toinen voi nukkua jo pienenä 10-12 tuntia putkeen, kun toinen herää monta vuotta vaikka parin tunnin välein. Kaksinkertainen työmäärä yhteen lapseen verrattuna. Leikkikavereita saa muualtakin ja lasta voi jo pienestä pitäen ohjata leikkimään itsekseenkin. Luojan kiitos pidin pääni enkä pyöräyttänyt toista lasta, nyt kun tuo ainokainen kasvaa niin koko ajan on helpottanut.

Vierailija
22/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aloituksesi idea, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia ennen vahdittu, ne oli keskenään ja sisarukset vahti heti kun ei ollut enää rintaruokinnassa. Lapsia kuoli kaikenlaisissa onnettomuuksissa eikä vanhemmat joutuneet näistä oikeuteen, ajatus oli että kaikkea sattuu ja sisarusten olisi pitänyt vahtia paremmin. Vauvaakin kannustettiin itkettämään että karaistuu, saattoi jäädä yksin kehtoon kun äiti on lypsämässä tai pellolla tai keittiössä.

Nykyään lapsen on oltava valvonnassa kaiken aikaa ja vanhempi tai päiväkodin hoitaja joutuu vastuuseen, jos ei ollut paikalla estämässä tai edes näkemässä tapaturmaa.

Olen 80-luvulla syntynyt ja olin päiväkodin sijasta hoidossa kavereilla, kävimme sisällä syömässä ja päivittäin ulkoilimme omin päin lähimaastossa jo alle kouluikäisenä. En muista että aikuinen koskaan olisi ollut vieressä vahtimassa. Aikuinen hälytettiin jos jotakuta sattui pahasti päähän ja sisälle mentiin kun oli liian jäässä tai kun huudettiin syö

Uushistoriaa.

Vierailija
24/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli niin näin on

Vierailija
25/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjättiin, koska elinpiiri oli pieni eli vanhemmat ja toiset sisarukset katsoivat pienempien perään. Nyt kaikki huitelevat missä sattuu. Sitten silloin ennen illalla keräännyttiin siihen isoon tupaan. Nyt kaikilla on oma huone, jossa pelaavat (pojat) tai viestittelevät (tytöt).

Juu pärjättiin jos pärjättiin, minäkin tiedän tapauksen, jossa 2- ja 4-vuotiaat isosiskot olivat vauvan vahteina, kun äiti oli lypsyllä ja isä metsätöissä. Vauva potki peiton päältään, peiton reuna osui tulisijan valkeaan. Vauva kuoli matkalla kylille, ei ehtinyt lääkäriin asti. Se silloin 2-vuotias suree pikkusiskoaan vieläkin melkein 90 vuotta myöhemmin. 

Lapsikuolleisuus oli siihen aikaan suurta,  taudit ja onnettomuudet veivät lapsia vauraammistakin kodeista. 

Itse olen 70-80 -lukujen lapsi. Asuimme maalla, mutta emme maatilalla. Koko kulmakunnan mukulat leikittiin ja seikkailtiin iltapäivät koulun jälkeen ihan keskenämme. Koululla oli jotain kerhoja, ainakin näytelmäkerhoa ja liikuntakerhoa kävin jossain vaiheessa. Ei ollut kännyköitä tai  muita kannettavia viestimiä. Äidin sai hätätilassa kiinni soittamalla hänen pomolleen tehtaalle. Isä oli raksamies. Ei häntä kiinnostanut muu kuin siskon urheilusuoritukset. Kentälle ja kisoihin oli aina kuskaamassa. Kotona piti olla ruoka-aikaan ja läksyt piti hoitaa. Muuten saimme mennä melko vapaasti. Lappu piti jättää puhelinpöydälle, jos omaa pihaa kauemmas lähdettiin. Olin aikani avainkaulalapsi. En saanut traumoja. Opin omatoimiseksi ja reippaaksi. Pikkusiskoa paapottiin pidempään ja minä isosiskona jouduin lapsenvahdiksi aina, kun tarvittiin. 

Vierailija
26/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan menee nykyään lapsen ehdoilla. Mitään kieltävää ei saa sanoa, kun mikä tahansa "ei" vaurioittaa lasta jostain syystä. Eihän koulussakaan tarvitse oppia ja käyttäytyä, mitään ei tarvitse tehdä ellei huvita ja ellei se ole kivaa.

Tämän väärinkäsityksen vuoksi kaikki on niin helkkarin vaikeaa nykyvanhemmille. Missään ei ole sanottu etteikö lasta saisi ikinä koskaan kieltää.

Vierailija
27/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan menee nykyään lapsen ehdoilla. Mitään kieltävää ei saa sanoa, kun mikä tahansa "ei" vaurioittaa lasta jostain syystä. Eihän koulussakaan tarvitse oppia ja käyttäytyä, mitään ei tarvitse tehdä ellei huvita ja ellei se ole kivaa.

Tämän väärinkäsityksen vuoksi kaikki on niin helkkarin vaikeaa nykyvanhemmille. Missään ei ole sanottu etteikö lasta saisi ikinä koskaan kieltää.

Oletko koittanut kieltää julkisella paikalla? Sieltä tulee heti armeija kukkahattuja kertomaan että lapselle tulee traumoja. 

Mutta on se niinkin, että aika monet paapovat lapsia pilalle. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi vanhempi törröttää vieressä ja neuvoo kun lapsi tekee läksyt. Meillä lapset saa tehdä läksyt itse ja kysyä apua jos tarvitsevat. Hyvin hoituu omatoimisesti hommat.

Toki sitten ne neuvot mitä vaikka hammaslääkäriltä tai neuvolassa saa ei ollenkaan tue tuota omatoimisuutta. Meille esim hammaslääkäri sanoi, että vanhemman pitää pestä lapsen hampaat ainakin 12v saakka. Älytöntä.

Vierailija
28/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ensinnäkin, vanhempi ei tehnyt jatkuvasti aivoja rasittavaa tietotyötä jossa vireystila ei oikeastaan laske edes yöllä. oli tuhat kertaa vähemmän huolehdittavia asioita joita tarvitaan elämän jatkumiseen kuten sähkölaskut, maksut, luvat ja verot, kaavakkeet ja hakemukset. yksikin myöhästyy niin olet pulassa.

ennen heräsit lapsen kanssa samaan aikaan ja otit sen pellolle mukaan, sen pituinen se. veronmaksu oli sitä että joku kruununvoudin edustaja kävi ottamassa viidesosan viljastasi mukaansa kerran vuodessa ja se oli sillä kuitattu. 

Kyllä kuule tuohon aikaan elämä oli huomattavasti rankempaa kuin nykyajan pullamössön tietotyöläisen. Oli oikeita ongelmia, kuten taudit ja ruoan riittävyys. Melko romantisoitu on näkemyksesi. 

Vierailija
29/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koittanut kieltää julkisella paikalla? Sieltä tulee heti armeija kukkahattuja kertomaan että lapselle tulee traumoja. 

Mutta on se niinkin, että aika monet paapovat lapsia pilalle. Itse en esimerkiksi ymmärrä miksi vanhempi törröttää vieressä ja neuvoo kun lapsi tekee läksyt. Meillä lapset saa tehdä läksyt itse ja kysyä apua jos tarvitsevat. Hyvin hoituu omatoimisesti hommat.

Toki sitten ne neuvot mitä vaikka hammaslääkäriltä tai neuvolassa saa ei ollenkaan tue tuota omatoimisuutta. Meille esim hammaslääkäri sanoi, että vanhemman pitää pestä lapsen hampaat ainakin 12v saakka. Älytöntä.

Olen kieltänyt julkisella paikalla eikä kukaan ole tullut neuvomaan.

Vierailija
30/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
31/31 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan on uusavuttomuutta, jos ei kahden lapsen kanssa pärjää.

Ennen lapsen sai ottaa mukaan töihin ja perheellinen vastasi käytännössä 1,25 työntekijää, koska kirjaamiset ja juoksupoikailut hoiti ilmainen työvoima eikä tuntipalkkalainen itse.

t. ollut töissä "apuna" jo koululaisesta lähtien, nykyään vaan yrittäjät uskaltaa samaa  

Nykyään on päiväkodit, joihin lapset voi nakata vaikka koko päiväksi hoitoon, vaikka olisi itse kotona. Ei tarvitse tarjota lapsille kuin iltapala kotona.

Tämä on surullisen totta. Tiedän monta yh-äitiä, jotka näin toimivat :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän