Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitan nyt 6 kk alkoholittoman ajan. En kestä olla enää ahdistunut. Auttaako?

Vierailija
22.01.2025 |

Oikeasti on kamalaa olla masentunut ja ahdistunut, lääkitä sitä alkoholilla ja pahentaa asioita. Se kierre on ihan helvetillinen. 

Rukoilen suunnilleen, että tuosta on apua, ettei juo enää alkoholia. 

Onko täällä joku jota alkoholin lopetus on auttanut? 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi huomattavasti kun jätin alkoholin kokonaan pois. Mulla oli pahasti somatisoitunut ahdistus ja stressiongelma, joka vei yöunet ja sai lihakset ja nivelet särkemään jatkuvasti. Lääkkeitäkin oli, mutta ei niistä juuri apua saanut. Otin sitten kolmisen kuukautta palkatonta lomaa ja lähdin toiseen maahan, missä lopetin alkon ja lääkkeet kokonaan, nukuin aina kun nukutti ja kävin kolme kertaa päivässä lyhyillä kävelyillä ulkona. Ensin oli oli aivan kauhea, kolmen viikon päästä alkoi kääntyi paremmaksi ja puolentoista kuukauden kohdalla meni jo oikein hyvin ja energiat palautuivat. Mielenrauhakin palasi.

Elämän stressi on tuon jälkeen palannut useampaan kertaan, mutta ainakin olen oppinut, että enää ikinä en lääkitse ahdistusta alkoholilla. Asiat on otettava vastaan sellaisina kuin ne tulevat ja kestettävä niiden aiheuttama ahdistus jossain vaiheessa joka tapauksessa. Ja jos sen kestää nyt, se menee joskus myös ohi. Parhaimmillaankin alkoholi vain siirtää ahdistusta ja sitten se kumuloituu. 

Vierailija
22/25 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta

Olet ahdistunut koska elämäsi on perseestä ja siksi juot

Ei toisinpäin

Itsekkin olen ahdistunut vaikka en juo yhtään

Aika monen ihmisen elämä on perseestä siksi että hän juo. Ja sitten se ahdistaa. Mutta ahdistus, jota ei suostu kokemaan, kumuloituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa varmasti. Ahdistuksen syitä sinänsä se ei välttämättä poista - jos siis niitä on muitakin kuin alkoholinkäytöstä johtuva ahdistus - mutta mieltä se selkiyttää sen verran, että pystyt paremmin pärjäämään ahdistuksen kanssa ja etsimään siihen apukeinoja. Oikeastaan suosittelisin sinulle kokonaista vuotta ilman alkoholia. Itse huomasin, että vasta joskus 10 kuukauden kohdalla mieli alkoi olla sen verran kirkas, että pystyin kohtaamaan ongelmani ja asiat, joiden olemassaolon olin aiemmin kieltänyt.

Kiitän vastauksista kovasti. 

Mietin itsekin tässä että ehkä olisi parempi ihan kokonaan jättää vaikka alkuun vuodeksi. Minä en meinaan selviä jos tämä jatkuu. Pitäisi varmaan kahvi ja muutkin jättää jotka ahdistusta lisäävät. Tämä kun ei ole mitään elämää vaan hengissä selviytymistä tai pärjäämistä vain. Ap 

Onnea matkaan!

Minä huomasin, että kun vuosi juomatta tuli täyteen, en enää edes halunnut maistaa alkoholia. Kohta tulee kaksi vuotta ilman alkoholia ja mitä pidempään olen juomatta, sitä kaukaisemmalta ajatuskin juomisesta tuntuu. Välillä on totta kai huonompia päiviä, jopa uuvuttavia mutta ei mitään niin pahaa, jota ei kännillä saisi vielä pahemmaksi.

Vierailija
24/25 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää alkoholi pois, että oppii kohtaamaan ahdistuksen aiheet ilman turrutusta. Auttoi ainakin itselläni. Sain ahdistushäiriön aika hyvin hallintaan, kun olin kolme vuotta ilman. Sitten aloin taas hupikäyttää ja kun elämässä tuli todella vaikea tilanne (avioero, omien ja läheisten sairauksia jne), alkoi itselääkintä. Nyt raittina jo kuukausi enkä enää koskaan aio juoda, koska muistan eron raittiuden ja pienienkin alkoholimäärien välillä. 

Vierailija
25/25 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, mutta aluksi lopetus saattaa pahentaa oloa. Tähän on syynä dopamiinivaje. Keho erittää dopamiinia luonnollisesti, kun ihminen tekee mielihyvää tuottavia asioita, esim. syö hyvää ruokaa tai viettää aikaa läheisten kanssa. Joskus ihmiselle muodostuu jokin (usein haitallinen) tapa, joka tuottaa tavallista enemmän mielihyvää ja dopamiinia siis erittyy runsaasti. Tavan jatkuessa keho vaatii dopamiinia yhä isompina annoksina ja samalla luontainen dopamiinituotanto heikkenee, eikä arjen kivat asiat enää tästä syystä tuotakaan mielihyvää.

Se, kuinka yllä oleva liittyy alkoholin käyttöön ja varmaan ihan kaikkiin muihinkin addiktioihin (esim. aineet, uhkapelit, some, sokeri) on se lopettamisesta johtuva dopamiinivaje. Keho ei haitallisen tavan lopetuksen jälkeen heti tuota dopamiinia riittävästi itse, joka aiheuttaa ahdistusta, masennusta ja pahaa olo jopa enemmän kuin addiktiosta johtuva katumus tai häpeä. Tutkimusten mukaan haitallisen tavan lopettamisen jälkeen kestää n. 3kk, että oma luontainen dopamiinituotanto palautuu.

Eli jos jaksat 3kk, sen jälkeen olo on varmasti jo parempi. Kun tiedostaa, että juomisen lopetuksen seurauksena tuntuva paha olo johtuu dopamiinivajeesta, on helpompi sietää sitä oloa, kun tietää, ettei tilanne ole lopullinen. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän