Onko mielestäsi 12 km työmatkan pyöräily säässä kuin säässä tavallista?
Työterveyshoitajan mielestä olisi itsestäänselvyys, että kuljen pyörällä. Työt alkaa aamulla klo 6, jotenkin mua ei perheellisenä ja koiranomistajana millään huvittaisi lähteä kukonlaulun aikaan polkemaan ja sitä ennen lenkittää koira. Kun auto on käytössä. En kuulemma välitä terveydestäni. Olisi niin hyvää hyötyliikuntaa. Olenko mä siis laiska?
Kommentit (31)
Muutaman vuoden ajan pyöräilin joka päivä töihin 9km säällä kuin säällä. Ja tässä oli vielä ensimmäiset 4,5km kaksi lasta pyöräkärryssä. Nyt lapset koulussa ja työpaikkakin vaihtui niin, että matkaan menee 20min kävellen. Ei ole ikävä pyöräilyä, mutta paino vaan on lähtenyt harmillisesti nousuun vaikka miten yritän vahtia syömisiäni ja jumpata ja lenkkeillä. Nyt ajattelin keväällä alkaa virittelemään pyöräilystä harrastusta. Se on kuitenkin tosi tehokas liikuntamuoto.
No joo, tämänkin talven keleissä tuo vaatis aikamoista intohimoa pyöräilyyn. Tuo ei kerro sinusta oletko laiska vai et, voit olla tai olla olematta. Mutta klo 6 alkaviin töihin on järkevää hurauttaa autolla.
Johan unetkin alkaa jäädä tosi vähiin tuolla työmatkalla ja jos on perhettä, eli et voi mennä oman mielesi mukaan nukkumaan klo 20 vaikka haluaisit. Vaihtelevassa kelissä tuo matka voi viedä aikaa vaikka kuinka paljon. Siinä sitten heräisit aina varmuuden vuoksi oikein extra-aikaisin, jos onkin tullut lunta, vastatuuli tms. Ja aikaa kuluu muuhunkin kuin pyöräilemiseen, vaatteiden vaihtoon ainakin työpaikan päässä.
Voihan sitä liikuntaa lisätä sinne iltaan jos tarvii. Pääset kuitenkin hyvin aikaisin töistä vissiin. Heitä se pyörälenkki iltapäivällä kotoa käsin jos mieli tekee.
Ei ole järkevää, vaikka miten hyvää liikuntaa olisikin tietysti. Terkkarin puheet hyötyliikunnasta voi jättää ihan omaan arvoonsa, tuollainen 12 km matka varsinkin talvella pyörällä käy kyllä ihan urheilusta tavalliselle liikkujalle.
Itse voisin harkita korkeitaan kesällä tuollaisen matkan kulkemista pyörällä töihin ja tuohon aikaan.
Mikä nyt kellekin on normaalia? Melko typerä kysymys.
Minusta se on ennemminkin urheaa. Käsittääkseni pyörällä saa ajaa kevyen liikenteen väylällä noin 20 km tunnissa, joten kyllä autolla nopeammin pääsee!
Tota matkaa. Menin talven bussilla. Paitsi lakkopäivänä pyörällä.
Yks talvi ja toinen duuni. Oli nopeampi pyöräillä. Kun auto oli rikki. Bussi vaihtoineen huono.
Työterveyden hoitaja ei työhönmeno vehjettä määrää. Ehkä parempi olisi ollut ehdottaa koiran kanssa vähän pidempiä lenkkejä. Jos vaivaa liikunnan puute.
Ap vois käyttää omia aivojaan, ei muiden.
Miksi työterveyshoitaja ohjeistaa liikkumaan enemmän? Jokin syy siihen on. Jonkin asian vuoksi hänen vastaanotolleen on menty. Kyllä ihmisen perusterveys kuuluu työterveyshoitajalle. Monia sairauksia ja ylipainoa hoidetaan liikunnalla. Ehdotettu työmatkapyöräily ei tarkoita automaattisesti pakkopyöräilyä -20 asteen pakkasessa, räntäsateessa tai lumimyrskyssä korkeiden kinosten keskellä. Liikuntamuodon ja ajankohdan jokainen voi valita itse.
Työt alkaa liian aikaisin. Minulla työt alkoi 7.15, matkaa 6km ja pakkasrajana pidin -17C
Ei se varmaan tavallista ole. Itse pyöräilen 11km suuntaansa töihin kesät talvet, mutta minulla on erikseen talvi- ja kesäpyörät, talvipyörässä nastarenkaat. Minulle työmatkapyöräily korvaa liikunnan, jota muuten joutuisin harrastamaan työpäivän jälkeen erikseen jossain jumpassa. Toisekseen kyllästyin autolla ruuhkassa mateluun, pyörällä pääsee kulkemaan paljon vaivattomammin. Samalla saan päivään aivoille lepohetkiä: en kuuntele musiikkia tai muutakaan pyöräillessä, katselen vaan maisemia.
Pyöräilen usein lempikahvilaani jonne on matkaa 13 km. Kesäkelillä aikaa matkaan menee noin puoli tuntia. Jos kävelisin ensin bussipysäkille, odottaisin bussia, matkustaisin ja kävelisin kahvilalle, aika olisi jokseenkin sama.