Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tyrkyttää kaloreiden laskemista?

Vierailija
21.01.2025 |

Aina kun satun mainitsemaan, että olen tehnyt elämäntapamuutoksen, palstailijat hyökkäävät kimppuun, että ei voi mitenkään onnistua ilman kaloreiden laskemista. En ymmärrä, miksi nykyään kaikilla on näin sairas suhtautuminen ruokaan? Mä en rehellisesti tiedä lähes minkään ruuan kaloreita edes sinnepäin, enkä edes halua tietää. Olen lihava sen takia, että suhteeni ruokaan on pitkään ollut sairas. Nyt paino on alkanut tippumaan, mutta koko ajan vaan kuulee kommentteja, että pitäisi laskea kalorit, ei saisi syödä yhtään leipää, saa syödä vain kerran päivässä, pitää urheilla joka päivä yli tunti jne. 

Siis onko ihmisten tavoitteena näillä kommenteilla saada vaan lihavat retkahtamaan takaisin lähtöpainoon, vai miksi näin jyrkkä suhde laihdutukseen? 

Olisi kiva lukea laihdutuskeskusteluja, mutta kun ei niistä mitään muuta löydy kuin kaloreita ja mikä milloinkin on epäterveellistä

Musta ainakin tuntuu, että nyt, positiivisella suhteella ruokaan, pystyn vihdoin oikeasti laihtumaan :) 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki ovat täydellisiä polttokoneita ja jokainen ruuan kalori imeytyy täydellisesti eikä mikään yule ulos sellaisenaan. 

parempi vaan opetella laskemaan 

Vierailija
2/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii laskee kaloreita. Sanoisin silti, että on järkevä, vähän katsoa minkä verran missäkin on kaloreita ja proteiinia. Ainakin jos ei oo mitään hajua ravinnosta. Enemmän se laskeminen on, että varmasti laihtuu ja tuo ehkä tunnetta, että tilanne on hallinnassa. Jos joudut arvailemaan laihdutkohan nyt vai et, voi luovuttaminen olla houkuttelevampaa. Kun sen laihtumisen huomaa kunnolla vain kuukausitasolla. Eli tyylii söin 2 pullaa = noin 600-700kcal 1/2.5 päivä kaloreista. Täynnä hiilaria ja rasvaa. Ei varmaan kannata, enää leipää tai pastaa syödä, vaan vaikka rahkaa ja kreikkalaistajogurttia tai jotain muuta proteiini pitoista missä ei ole paljoa rasvaa ja hiilareita.. eli esim pelkkää kanaa. Jos lisuketta sitten haluaa niin salaattia vaikka. Paras vaihtoehto toki olla syömättä pullia ja syödä ihan pastaa ja lihaa. Mutta jos syöt ne pullat niin, mielummin sitten proteiinia siihen kylkeen. Nopeesti jää kyllä pullat vähemmälle kun huomaa, että worthimpi syödä pastaa ja lihaa. Pysyy nälkä paremmin pois ja energia tasot tasaisempana. Jos siis laihtuminen on goalina. Muuten toki voi jälkiruokaa useinkin syödä, jos paino pitää vain pitää samassa. Kohtuudella tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on eri kokemuksia laihduttamisesta. Esim minun on laskettava kaloreita. Saan syödä 1400 kcal päivässä jos haluan jotain tulosta. Sekin on niin hidasta. 

Vierailija
4/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on eri kokemuksia laihduttamisesta. Esim minun on laskettava kaloreita. Saan syödä 1400 kcal päivässä jos haluan jotain tulosta. Sekin on niin hidasta. 

Minulla tuo on taas normaali ruokamäärä joten joudun laskeman n 1000 kcal:iin jos haluan laskea painoa.

Silloin on pakko tietää syömänsä ruuan sisältämät kalorit. Kerran kun laskee ja katsoo oppii aika hyvin arvioimaan syömisensä. 

Mun ongelma on makea jota himoitsen, ruuat jää lähes aina alle 1000kcal per päivä vaikka syön hyvin

Vierailija
5/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energian yksikkö on joule. Painosi vastaa aina syödyn ja kulutetun energian suhdetta. Jojoile vaan hautaan asti.

Vierailija
6/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä tähtäimellä varmaan on parempi luottaa silmämääräisiin arvioihin ja nälän tunteeseen, ettei sorru painon jojoiluun.

Vierailija
7/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö normaalia ruokaa ja haluaa pysyä alle 2500kalorii esimerkiksi niin sä saat kyllä syödä ihan normaalisti aamupalan, lounaan, välipalan ja sit taas jonkun kunnon ruoan eli siis 4 kertaa päivässä. Ei ne kalorit pauku yli jos se ruoka on ihan normaalia kotiruokaa

Mä en ymmärrä miksi ihmisillä on joku ihan ihme olettamus että hyvässä kondiksessa olevat ihmiset ei syö mitään tai että sillon ei saa syödä jos laihuttaa. Sen koko laihuttamisen idea on se että sinä pudotat kaloreistasi muutama sata kaloria jotta sinun aineenvaihduntasi pysyy kunnossa ja se paino tippuu sitä kautta normaalisti ja sä voit elää normaalia elämää samalla. 

Paastot on ihan erikseen, ihmiset paastoo useasti ihan eri syistä kuin painonpudotus, sitä tehdään mm terveyssyistä ja spitituaalisista syistä. Ihmisen kroppa nauttii kun se saa palautua ja "asettaa itsensä uusiksi". 

Leipää yms voi ihan hyvin syödä mutta laskekaa ne hiilarit mitä tulee päivässä ja sovittakaa niitä sinne 

Vierailija
8/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset nyt tyrkyttää tapoja, jotka itsellään ovat toimineet. Mutta selvää on, että laihtua voi monella eri tavalla, ja eri ihmisillä toimii vähän eri tavat. Itse olen laihtunut 58 kg kaloreita laskemalla ja rajaamalla, joten mulle se toimi erinomaisesti. Ja koska olen kasvissyöjä, esim. ketokarppaus-tyyppiset oli pois laskuista heti - nämä on niitä hiilarien pois jättäjiä. 

Vierailija
9/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mitään, jos osaat syödä alle kulutuksesi ilman että lasket kaloreita. Itse en osaisi. 

Vierailija
10/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa jos pystyt tosiaan laihtumaan tavoitepainoosi vain suhteen ruokaan muutoksella :) On se mahdollista!

Mutta kaikilla ei valitettavasti toimi, jos lihavuus on jo sotkenut kehon nälkä- ja kylläisyyssignaalit täysin. Itse aloitin laihduttamisen sairaalloisen ylipainon alueelta, ja kyllä, noin 100 kiloon asti onnistui aika rennosti se laihdutus. Herkut kohtuuteen niin määrissä kuin käyttökerroissa, kävelylenkkejä muutama kerta viikossa, katsoo vähän miten paljon syö kaloritiheämpiä juttuja kuten öljyjä ja juustoja.  Siinähän se kivasti laski paino.

Mutta pysähtyi 100 kiloon, eikä enää semmoinen rento "terveellistäminen" riittänyt. Siinä vaiheessa meikäläinen otti mukaan sen kaloriseurannan ja -rajoituksen. Ihan kiinnostuksesta aloin seurata Fatsecret-appsilla, paljonko syön kaloreita (se oli noin 2200 kcal millä paino pysyi samassa), ja sitten kun sain sen selville, päätin syödä 500 kcal vähemmän päivässä, jotta laihtuisin. Niinhän se onnistuikin. Sitten täytyi myös opetella nälän sietoa, koska ylipaino ja pitkä laihdutus teki kyllä sen, että niiden viimeisten 40 kilon kanssa sai taistella, keho huusi nälkää ja yritti huijata syömään myös erilaisilla huonoilla oloilla. Mutta periksi en antanut, ja siinähän se paino lähti.

Vierailija
11/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syödä oikein ja vähemmän, painoni puolittui. Pidän tarkkaa päiväkirjaa laadusta ja joulemääristä.

Ap ei varmaan käytä nopeusmittariakaan autossa. Jojoilu on hauskaa?

Laskeminen on järkevää, perstuntuma kun tulee viikkojen viipeellä.

Vierailija
12/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin itse painoa melkein 4 vuotta sitten 20 kg enkä laskenut kaloreita kuin ensimmäiset pari viikkoa jonka jälkeen totesin sen olevan turhan työlästä ja ryhdyin kokeilemalla ja  silmämääräisesti arvioimalla löytämään paljonko voin syödä päivän aikana liikkumiseni huomioon ottaen ja päivän pääateriat kokosin lautaselle suurin piirtein lautasmallin mukaan. Jos tähtää pysyvään painon pudotukseen on se tehtävä pysyviä muutoksia ruokailutottumuksiin tekemällä eikä muuta keinoa ole olemassa sittenkään vaikka operaatio aloitettaisiin lihavuusleikkauksellakin ja mitä enemmän jaksat ja voit liikkua sitä enemmän voit syödä.

Vierailija
13/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset nyt tyrkyttää tapoja, jotka itsellään ovat toimineet. Mutta selvää on, että laihtua voi monella eri tavalla, ja eri ihmisillä toimii vähän eri tavat. Itse olen laihtunut 58 kg kaloreita laskemalla ja rajaamalla, joten mulle se toimi erinomaisesti. Ja koska olen kasvissyöjä, esim. ketokarppaus-tyyppiset oli pois laskuista heti - nämä on niitä hiilarien pois jättäjiä. 

* Hieno kommentti.  Kaikkein mukavinta on lukea kunkin omasta kokemuksesta.  Kukapa tykkää, että palstalla ryhdytään pyytämättä opastamaan/käskyttämään, miten pitäisi toimia tai syödä.  Mikäli jokin metodi on toiminut omakohtaisessa elämässä, niin siitä lukija voi ottaa vinkkejä, mikäli ne ap:lle tai muille palstalla vieraileville sopii.  

Vierailija
14/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä keksinyt, että millä muulla tavalla voisi määritellä oikean ruokamäärän kuin kaloreita laskemalla?

Vierailija
15/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan niitä kaloreita laskea jos haluaa. Kukaan ei ole koskaan nähnyt kaloria mutta ei anneta sen haitata. Jos syö vain nälkäänsä niin ei liho. Kroppa on siitäkin kätevä että se kertoo kun haluaa jotain. Mutta kun asiasta voi saada vaikean niin totta hitossa moni tekee siitä oikein ongelman itselleen. 

Vierailija
16/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan niitä kaloreita laskea jos haluaa. Kukaan ei ole koskaan nähnyt kaloria mutta ei anneta sen haitata. Jos syö vain nälkäänsä niin ei liho. Kroppa on siitäkin kätevä että se kertoo kun haluaa jotain. Mutta kun asiasta voi saada vaikean niin totta hitossa moni tekee siitä oikein ongelman itselleen. 

Lihavilla näläntunne on häiriintynyt. Hormonaaliset muutokset. 

Vierailija
17/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy mielipiteitä, jos et halua kuulla niitä. 

Vierailija
18/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEIN HYLLYVÄN LÖLLYVÄN LÄLLYVÄN HYTKYVÄN RASVAISEN IHRAISTA KESKIVIIKKOA KAIKILLE KEHOPOSITIIVISILLE IHRALÖLLYKÖILLE!!!!!!!!!!!!!

MUISTAKAA LENTOKONEESSA PYYTÄÄ JATKOKAPPALE TURVAVYÖHÖN : )

Vierailija
19/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEIN HYLLYVÄN LÖLLYVÄN LÄLLYVÄN HYTKYVÄN RASVAISEN IHRAISTA KESKIVIIKKOA KAIKILLE KEHOPOSITIIVISILLE IHRALÖLLYKÖILLE!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
20/32 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä