Mihin katosivat työelämän juhlat, gaalat, bileet, saunaillat? Miksi suomalainen työkulttuuri on nykyään niin juhlavihamielistä? 🍹🥂🍾😆
Kuka muistaa rahaisan 90-luvun ja vielä iloisen 2000-luvun alun? Yritysten juhlia oli melkein joka ilta ja kutsukortteja tuli joka suunnasta. Siihen päälle vielä oman firman juhlat ja työporukoiden saunaillat.
Ravintolat olivat täysiä, juomia kaadeltiin ja taksi suhasivat. Liikkuipa silloin keskustassa limusiinejakin. Musiikki pauhasi ja tanssittiin iloisessa hiprakassa. Naiset olivat nätteinä ja miehet (ainakin osa) komeita.
Heikolla hetkellä pomo saattoi lennättää koko työporukan Lappiin juhlimaan. Työporukalle tuli heikko hetki sitten liian monen juoman jälkeen.
Miksi enää yrityksillä ei ole rahaa moiseen? Vai miksi kaikki tällaiset juhlat ovat kadonneet? Suomessa monet yökerhot ovat sulkeneet ovensa, ravintolat kaatumassa ja takseja ajavat enää maahanmuuttajat.
Siis miksi suomalainen työelämä on nykyään näin juhlavihamielistä? Hautajaisiako aletaan kohta pitämään?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät halua enää viettää työn merkeissä vapaa-aikaa, ja saunailta työkavereiden kanssa vertautuu siihen. Jos tuosta ei makseta palkkaa, niin ei kiinnosta. Juhlat halutaan nykyisin viettää omien ystävien ja läheisten kanssa, ei työnanatajan sanelemissa merkeissä.
Tämä, tuhannesti tämä!
Ei suomalaiset osaa juhliakaan; olen työskennellyt 3:ssa eri maassa vuosia ja suomalaisille juhlat työpaikalla ovat enemmän vähemmän pakkopullaa sekä yhdessä maailman johtavassa työpaikka- ja koulukiusaamismaassa ei kyllä työpaikan juhlat huvitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on kuivakoita ja apaattisia, kuten joku jo aiemmin mainitsi. Olen itse aloittanut työuran 2009-2010 tienoilla ja pääsin kokemaan aloittajan mainitsemaa yhteistä, iloista juhlintaa ja tekemistä ja jokainen alihankkija järjesti megabileitä ja kutsuja sateli meille nobody-tasonkin työntekijöille. 2020 luvulla kaikki on loppunut ja kuihtunut pois, mikä on omasta mielestäni harmi.
Mutta nykyisessä työssäni olen osa sitä porukkaa, joka yrittää miettiä näitä palkitsemiskäytäntöjä ja jotenkin palkita yrityksen työntekijöitä ja olemme firmassa päätyneet jopa siihen, että annetaan kullekin työntekijälle käyttörahaa tietty summa ja saisivat oman työporukkansa kesken järjestää mitä itse haluavat firman piikkiin, ilman esimiehiä ilman firman johtoa yms, ja jopa työajalla olisi tämä nykyään jo sallittua tehdä, mutta ei. Eivät halua.
Eli turha aina syyttää firman johtoa etteivät järjestä työmiehille mitään tai
Tuo on muuten totta että.siistissä sisätöissä nuoret ovat kuivia ja apaattisia, puhelimessa puhuminen on heille kauhistus.Ravataan terapiassa ja saikutetaan.Yritä nyt saada Suomi nousuun.
Meidän työpaikalla huomasi selvän trendin: työnantaja ei halunnut enää tarjota virkistyspäivissä (jotka eivät aiemmin siis virkistystä olleet nähneetkään vaan keskittyivät ryyppäämiseen) viinaa vaan yritettiin muuttaa sisältöä enemmän liikuntapäiväksi tms. joka saatettiin järjestää arkena (oli kuitenkin päivällä ja työaikaa). Lopputulos: Vanhan liiton kaverit eivät sulattaneet sitä, että firman piikkiin ei saanut enää ryypätä ja jättivät tulematta. Muutaman kerran kun oli n. 1/4 porukasta paikalla päätettiin että turha näitä on järjestää kun kukaan ei tule.
👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻 SAATAN..AN TUNARIT!!! 👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻
Nykyinen sukupolvi EI ansaitse mitään bileitä! Ei todellakaan ole syytä juhlia.
He ovat lyöneet Suomen talouden kasvattamisen laimin jo 20 vuoden ajan. Seurauksena korkea verotus, kalliit maksut, leikatut palvelut ja tuet ja korkea työttömyys ja hirmuinen valtionvelka ja korkokulut.
Juhlista haaveilemisen sijaan nykysukupolven on syytä kääriä hihat ja ryhtyä taas hommiin.
Hyvä kysymys. Työelämäpsykologi pitää juhlavihamielisyyttä huonona asiana.
#metoo on sisäistetty valtion virastojen ja useimpien suuryritysten toimintatapoihin.
Miesten on turvallisempaa jättäytyä pois.
En tiedä. Olen suomalaisessa isossa pörssiyhtiössä töissä. Ensin katosivat joululahjat, sitten pikkujoulu. Pikkujoulu pidetään, mutta vain pääkonttorilla Helsingissä ja matkat ja majoitukset pitäisi muka maksaa itse. Vähänkö kiinnostaa matkustaa jonnein 500 kilometrin päähän omakustanteisesti. Vaikka olisi kuinka Suomen huiput esiintyjät ja mahtavat huipputarjoilut ja tuhansia osallistujia
Juhlat on pilattu. Nyt muutaman vuoden ollut VAIN kerran vuodessa joku paikallinen virkistyspäivä, joka samalla muka pikkujoulu tai saunailta tai joku muu yksi vuosittainen juhla, jossa jotain itsekehiteltyä ohjelmaa ja edullinen lounasruokailu läheisessä lounaspaikassa.
Jätän tänä vuonna väliin
Kesätoimittaja saa lainata artikkelissa tekstiäni
Onneks nää ajat on menneet. Kyllä v.....i 90 luvulla dokailla työporukoiden kanssa tyyliin kerran kuukauteen.. ryhmäpaine oli valtava eikä voinut kieltäytyä
Muistan miten markka-ajalla duunarina ollessani minuakin vinguttiin ties mihin isojen asiakasfirmojen megajuhliin ja -gaaloihin. Niissä esiintyi nimekkäitä artisteja ja juhlittiin aamuun asti.
Mutta se sallittakoon silloin työelämässä olleille, koska silloin vielä Suomen talous kasvoi.
Nuorempi sukupolvi on laiminlyönyt Suomen talouden kasvattamisen ja tuloksena mm. terveydenhuollon alasajo, pitenevät leipäjonot ja köyhyyden lisääntyminen. Ravintolatkin kaatuvat, kun ihmiset hakevat nykyään syötävänsä leipäjonoista.
Suomi on lamassa, nousukautta on odoteltu pitkään. Ja toisaalta vaakakupissa on hienotunteisuus porukkaa irtisanotaaan, niin halutaan myös minimoida huvikulut.
Olis painajaista tuollainen. Kännisiä työkavereita kattella ja tuhlata vapaa-aikaa.