Mihin katosivat työelämän juhlat, gaalat, bileet, saunaillat? Miksi suomalainen työkulttuuri on nykyään niin juhlavihamielistä? 🍹🥂🍾😆
Kuka muistaa rahaisan 90-luvun ja vielä iloisen 2000-luvun alun? Yritysten juhlia oli melkein joka ilta ja kutsukortteja tuli joka suunnasta. Siihen päälle vielä oman firman juhlat ja työporukoiden saunaillat.
Ravintolat olivat täysiä, juomia kaadeltiin ja taksi suhasivat. Liikkuipa silloin keskustassa limusiinejakin. Musiikki pauhasi ja tanssittiin iloisessa hiprakassa. Naiset olivat nätteinä ja miehet (ainakin osa) komeita.
Heikolla hetkellä pomo saattoi lennättää koko työporukan Lappiin juhlimaan. Työporukalle tuli heikko hetki sitten liian monen juoman jälkeen.
Miksi enää yrityksillä ei ole rahaa moiseen? Vai miksi kaikki tällaiset juhlat ovat kadonneet? Suomessa monet yökerhot ovat sulkeneet ovensa, ravintolat kaatumassa ja takseja ajavat enää maahanmuuttajat.
Siis miksi suomalainen työelämä on nykyään näin juhlavihamielistä? Hautajaisiako aletaan kohta pitämään?
Kommentit (232)
Ei ole varaa järjestää yhtään mitään. Kaikessa pitää kitkutella että edes olisi jatkossakin töitä.
Naiset ovat nykyään lihavampia. Rasvakerros erittää ainetta, joka aiheuttaa elimistössä matala-asteisen tulehdustilan. Se saa ihmiset väsyneiksi. Myös häpeä pilalle lihotetusta kropasta on este.
Miehet taas pelkäävät saavansa ahdistelusyytteen, jos lähestyvät naisia. Kaikkia miehiä ei miehetkään kiinnosta.
Monilla on ADHD- tsi nepsy-lapsi, joka vaatii vanhempien läsnäoloa iltaisin.
Mielialakääkitys tai muu lääkitys estää sekin alkoholin käytön.
Talouden tiukentuessa niistä on karsittu. Lisäksi moni ei enää arvosta ryyppäämistä ja valvomista palkkiona firmalta.
Siten kun vähemmistö kaataa kurkusta alas satasia per nenä, ei enemmistö näe enää järkevänä maksaa työkavereiden ryyppäämistä ja sitten keskustella mistä voitaisiin säästää tai kiristää myyntitavoitteita tai olla lomautettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa viettää vapaa-aikansa työporukan kanssa?
Hyvä näin.
Ehkä ne työkaverit eivät olisi niin vastenmielistä seuraa, jos niihin vaikka tutustuisi iloisessa ilmapiirissä vapaa-ajalla työnantajan piikkiin?
Eri, mutta ei ne mulle vastenmielistä seuraa ole, en vaan välitä mitenkään tutustua heihin sen enempää kuin mitä työssä tarvii. Mulla on jo oma perhe ja omat läheiset elämässä, en kaipaa uusia.
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikassani on edelleen isot juhlat pari kertaa vuodessa; kesäpäivät ja pikkujoulut. Mutta kun on itse tullut vanhemmaksi, harkintakyky on kasvanut sen verran, että en todellakaan istu niissä juomassa ja rilluttelemassa aamuneljään niin kuin nuorempana tein. Jolloin niissä on ihan helkatin tylsää. Keksin kaikki mahdolliset tekosyyt jatkossa olla menemättä.
Itse olen jo 50+, mutta minusta on vieläkin ihan kiva jutella työkavereiden kanssa hyvän ruuan ja vaikka yökerhon merkeissä vaikka sinne aamuneljään kerran pari vuodessa. Eikä minun tarvitse silti ympäripäissäni olla.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset ei halua tuollaisia. Ne on lähinnä jotkut nuoret, usein sinkut, jotka noihin menee. Muuten ihmiset mieluummin valitsevat olla itse valitsemassaan seurassa ja tehdä itse valitsemiaan asioita vapaa-ajallaan. Meillä tuollaisia pari kertaa vuodessa on, mutta ei niihin tosiaan osallistu kuin jotkut nuoret lähinnä, ja sitten yksi alkoholista vähän liikaa tykkäävä setämies, joka menee minne tahansa missä saa ilmaista viinaa.
Puhu vain omasta puolestasi
Aloitin työurani eikä meillä juhlia ollut sen enempää kun nytkään. Kerran vuodessa oli pikkujoulut ja kesällä virkistyspäivä, ihan kuten nykyisinkin monessa firmassa. Matkustaminen kyllä tapahtui ykkösluokassa. Matkustamiseen suurimman muutoksen mielestäni teki korona, jonka jälkeen matkustaminen väheni radikaalisti ja hyvä niini. En sitten tiedä oliko "Hesoissa" ne limusiinit ja virtaavat viinit 2000-luvun alussa.
Ei mulla ole mitään tarvetta tutustua työkavereihin niin syvästi, että näen heidän tympeät puolensa, jotka ilmenee kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset ei halua tuollaisia. Ne on lähinnä jotkut nuoret, usein sinkut, jotka noihin menee. Muuten ihmiset mieluummin valitsevat olla itse valitsemassaan seurassa ja tehdä itse valitsemiaan asioita vapaa-ajallaan. Meillä tuollaisia pari kertaa vuodessa on, mutta ei niihin tosiaan osallistu kuin jotkut nuoret lähinnä, ja sitten yksi alkoholista vähän liikaa tykkäävä setämies, joka menee minne tahansa missä saa ilmaista viinaa.
Ai, minun kokemukseni on että nuoret ja sinkut osallistuvat hyvin vähän työpaikan pippaloihin. Perheelliset, 40v ja siitä ylöspäin niistä tuntuvat tykkäävän eniten. Ehkä he muistavat ne "vanhojen hyvien aikojen" juhlat.
Kyllä se yksi asia on raha. Minäkin muistan tuon ajan. Kahdesti vuodessa reissattiin jonnekin 3-4 päiväksi. Lappiin lennettiin useamman kerran, Tukholmaan, Tallinaan tai jonnekin muualle Suomessa hotelliin. Firma maksoi kaiken juomisesta lähtien. Päälle erilaiset pippalot Helsingissä.
Kyllä joissakin firmoissa on vielä ainakin jotain. Muutaman kaveri firmoissa käyvät Euroopassa pitkän viikonlopun olemassa joka vuosi. Mutta todella paljon tuo on rauhoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Ehkä ne työkaverit eivät olisi niin vastenmielistä seuraa, jos niihin vaikka tutustuisi iloisessa ilmapiirissä vapaa-ajalla työnantajan piikkiin?
Ei kiinnosta vieraisiin tutustuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Ei nuoret halua mennä boomerien puristeltaviksi. Ei naiset eikä miehet.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole enää pikkujoulujakaan, mihin kutsuttiin puolisoineen syömään isoon juhlasaliin, missä oli sen ajan huippuesiintyjiä esiintymässä. Nykyään on vain osastojen itsensä järjestämiä pikkujouluja, jos innostusta sattuu riittämään sellaisen,
70-luvulla oli tosin sellaisia pikkujouluja, missä oli kutsuttuna koko perhe. Lapsille oli oma ohjelmansa nukketeattereineen, kun aikuisille olivat omat esiintyjänsä toisaalla.
Ja oliko "sen ajan huippuesiintyjä" toimarin naapuri Jorma epävireisen kitaran kanssa? Tuskinpa ketään nettiaikana kiinnostaa tuollainen, kun pelkkä streamauskin on parempaa musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Työkulttuurin muutos. Aikoinaan, vielä 2000-luvun alussa, joissain toimistoissa oli tapana olla perjantai-iltapäivisin vähän rennommin. Esim. istuttiin yhdessä kahvilla ja kerrottiin perjantaivitsejä. Jossain vaiheessa sekin jäi pois.
Julkkarillahan se on tämmöistä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Ei nuoret halua mennä boomerien puristeltaviksi. Ei naiset eikä miehet.
Boomerit ovat sodan jälkeen syntyneitä. Eläkkeellä siis jo suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa liikaa
..Tai siis kun maksaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä näin.
Viina poistaa pelot !
Nykyään käydään lajikokeiluissa ja harrastetaan oikeaa virkistäytymistä.
Näin se on. Hyvä,kun jaksaa pakolliset asiat hoitaa. Kaipaan kyllä tämmöisiä rennompia hetkiä, eikä tiukkaan ohjelmoitua Teams-työelämää.