Näkyykö noi revontulet oikeasti noin selvästi taivaalla vai käyttääkö kuvaajat jotain kameran asetuksia?
Siis korostaakseen niitä? Puhun siis yleisesti kun tuntuu että kaikkien kuvissa ne näkyy aina niin selvästi
Kommentit (89)
Näkyvät kyllä ihan selvästi silloin kun olosuhteet ovat suotuisat eli pilvetön taivas ja keinovalot eivät häiritse.
Mutta tottahan tietysti on se, että kameran asetuksilla saa kuviin lisää kirkkautta ja terävyyttä....
Jos et osaa käyttää kamerasi asetuksia niin kuvat ovat sitten sen mukaiset, etenkin yöaikaan kuvattaessa.
Vierailija kirjoitti:
Näkyvät kyllä ihan selvästi silloin kun olosuhteet ovat suotuisat eli pilvetön taivas ja keinovalot eivät häiritse.
Mutta tottahan tietysti on se, että kameran asetuksilla saa kuviin lisää kirkkautta ja terävyyttä....
Jos et osaa käyttää kamerasi asetuksia niin kuvat ovat sitten sen mukaiset, etenkin yöaikaan kuvattaessa.
Niin, kameran asetukset sekä linssin eli objektiivin ominaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä kuuluu myös ääntä.
Mikä on fysikaalisesti mahdotonta, koska valo ja ääni kulkee täysin eri nopeutta...
Eise ääni auringosta saakka tule, pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus ulkona.
Mä käyn ulkona joka päivä ei oo vaan etelässä tullu tavaksi juosta revontulien perässä
Tuskinpa pärjäisitkään juoksussa niille. Parhaiten näkyy kun on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy joskus ulkona.
Mä käyn ulkona joka päivä ei oo vaan etelässä tullu tavaksi juosta revontulien perässä
Revontulet näkyy illalla ja yöllä täällä etelässäkin.
Itse käytän kännykän kameran yö-asetusta. Valotusaika on se pointti, siksi kamera erottaa värit ihmissilmää paremmin. Kuvia ei tarvitse sen enempää käsitellä eikä väriä lisäillä.
Ja useinhan revontulet näkyy ihan silmilläkin aivan upeasti, varsinkin Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Niistä kuuluu myös ääntä.
Niin jotkut väittävät. Itse en ole sellaista kokenut.
Riippuu paljolti siitä verrataanko päiväsaikaan näkyviin revontuliin, illalla/aamulla näkyviin vaiko yöllä näkyviin.
Yleensä korostuvat tai niitä korostetaan jälkikäsittelyssä, valokuva tai video. Kameran säädöillä voi myöskin saada aikaan heikommin erottuvat.