Mihin ihmisten rahat oikein menee?
Kun niin moni valittaa, että ei ole varaa yhtään mihinkään.
Kommentit (100)
Vuokraan ja ruokaan menee mun rahat.
Vierailija kirjoitti:
Noin 900 jää palkasta käteen ja 600 menee asumiseen. Ei tosiaankaan ole varaa mihinkään, nippa nappa on varaa käydä töissä. Olen kyllä miettinyt luovuttamista jo pitkän aikaa.
Voisitko saada asumistukea?
- lainaan 1900e/kk
- 2 talon asumiskulut 1000e
- leasing auto ja sen vakuutus 320e
- ruoka 800e
- puhelin ja netti 80e
- vakuutukset 350e
- luottokortti 500e (lääkkeet, lääkärikäynnit, matkat, vaatteet jne)
- "taskurahat" 600e
5550e. Joskus jää muutama satanen jemmaan
Huonojen päätösten jäljiltä vanhojen kulutusluottojen maksuun. Kun vaan sais velat anteeksi...
vihreän siirtymän nostamiin perustarvikkeiden hintoihin ja viherveroihin
Vierailija kirjoitti:
Huonojen päätösten jäljiltä vanhojen kulutusluottojen maksuun. Kun vaan sais velat anteeksi...
kyllä se joka paikassa kerrottiin, että pikavipit ovat laillistettua ryöstöä ja korot älyttömät korkeita. täysin on oma vikasi, kun sellaisia otit.
Suomen talouskin oli parempi jos työttömät käyttäisivät rahat TÖIDEN etsimiseen eikä johonkin alkoholiin tai muuhun viihteeseen. Sitten vielä vaativat järkyttävän luksustalon ja muuta ja valittavat kuinka hallituksen pitää leikata tukia. Olisiko teidän aika vaikka itse säästää rahaa tai käyttää se johonkin hyödylliseen niin valtion ei tarvitse KAIKILTA työttömiltä leikata?
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina, vastike, putkiremppalaina, sähkö, vakuutus, netti, puhelin, Netflix, salijäsenyys, bussikortti, ruoka, lemmikkien ruuat ja tarvikkeet. Lisäksi yksi lehtitilaus, josta luopumista olen pohtinut. Myös Netflix on ollut välillä tauolla. En käy ravintoloissa tai tapahtumissa. Pakko säästää puskuria. Näin sinkkuna käy huonosti, jos joutuu työttömäksi. Kiitos hallitus.
Miten niin kiitos hallitus, ennemminkin kiitos itsesi
Samaa ihmettelen minäkin. Mulla on reilusti keskituloinen puoliso joka vastaa oman auton kuluista ja maksaa reilun puolet meidän asumis- ja ruokakuluista. Yksi lapsi. Itse olen tällä hetkellä työmarkkinatuella ja joka kuukausi jää säästöön. Ja tarkoitan siis omista tuloista mukaan lukien lapsilisät. Asumistukea tai muuta emme saa. Velkaa ei ole.
Saamme joka päivä lämpimän ruoan, kaikilla on asialliset vaatteet, on puhelimet ja netti, normaalit kodinkoneet. Toisaalta ei syödä ulkona, harrastukset on lähinnä ulkoilu, kirjasto, uimahalli, joskus käydään elokuvissa tai risteilyllä alehintaan. Viime vuonna tehtiin yksi viikon matka ulkomaille, yksi kotimaassa ja työsuhde-etuna yksi mökkiloma ja parin yön hotelliloma. Molemmista viikon lomista maksoin lähes puolet omilla rahoilla, työsuhdelomat (muutama kymppi) maksoi puoliso.
Hyvätuloisissa lapsiperheissä varmaan rahaa kuluu harrastuksiin, asuntolainaan ja korkoihin, työpaikkalounaisiin (meillä myös toisella), ruokakauppaan ja valmisruokiin, nuorison kalliisiin välipaloihin, mopoihin ja bensaan, melkein mihin vaan. Kaksi autoa ja kalliit työvaatteet tulee myös mieleen, uusimmat puhelinmallit.
Kyllä sitä rahaa kuluu ihan poskettomasti :/ palkka ei tahdo riittää...
- asuminen (laina, vastike, korot, sähkö, vakuutukset)
- lasten hoito (yksityinen pph - on kallista, mutta paljon parempi kuin päiväkoti)
- Ruoka ja Okei , liikaa wolttia ja lounaita kun jaksaminen ei riitä :/
- vaatteet itselle (aika harvoin) ja lapsille (usein kun kasvavat- tosin melkein kaikki käytettynä)
- Vähän harrastuksia itsellä ja lapsilla
- Lääkkeet, kosmetiikka jne.
- välillä käy siivooja
Pitäisi karsia jostain,.mutta tuntuu kyllä vaikealta ja elintason tiputtamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Säästötilille, siten niitä ei ole olemassa.
Aaand its gone.
Puolueiden rahoittamiseen. Olisi vraa leikata tuosta porsastelurahasta.
Miljoonatuet julki: Näin paljon veronmaksajat tukevat puolueita
Veronmaksajat tukevat puolueita tänä vuonna yhteensä yli 34,5 miljoonalla eurolla. Eniten tukea saa kokoomus, jonka puoluetuki on yli kahdeksan miljoonaa euroa.
Kokoomus 8295840 euroa
Perussuomalaiset 7950180 euroa
Sdp 7431690 euroa
Keskusta 3975090 euroa
Vihreät 2246790 euroa
Vasemmistoliito 1901130 euroa
Rkp 1555470 euroa
Kristillisdemokraatit 864150 euroa
Liike Nyt 172830 euroa
Itäisiin naisiin ja hitaisiin hevosiin.
Suhteessa tuloihin
asumisen kulut 60%
ruokakulut 20% (sis. pesuaineet ym.)
20% netti, puhelin, bussikortti
20% lapsen vaatteet, harrastukset, satunnaiset muut ostot
Niin. Jos osaa matematiikkaa, tietää ongelman. Ei ole autoa, ei lainoja, eikä oikein mitään, mistä säästää tarpeeksi. Joka kuukausi miinusmerkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Ai mitkä rahat? Tarkoitat sitä 1750€ palkkaa vai? Asuminen 1000€, auto 300€, ruoka ja taluostavarat 500€. Noin suunnilleen nuo. Toki välillä pitää pihasta ruuasta että voi ostaa lääkkeitä ja vaatetta.
Minun on pakko tehdä kahta työtä jotta pärjään. Minulla jää päätyöni palkasta noin 2200 euroa käteen, sillä ei Helsingissä asuessa pärjää.
Onneksi on mahdollisuus tehdä iltavuoroa ja viikonloppuvuoroa päätyön ohella.
Vierailija kirjoitti:
Ai mitkä rahat? Tarkoitat sitä 1750€ palkkaa vai? Asuminen 1000€, auto 300€, ruoka ja taluostavarat 500€. Noin suunnilleen nuo. Toki välillä pitää pihasta ruuasta että voi ostaa lääkkeitä ja vaatetta.
Täällä sama netto
Laina 790 e, yhtiövastike 640, sähkö, puhelin, vakuutukset 65 e per kk
n 250 e jää kk käteen, josta maksan ruuat, harrastukset, kosmetiikan jne
Onneksi oon pysynyt terveenä. Satunnaisia ylitöitä ja kirppismyyntejä.
Hyvä ystävä on menossa ensi kesänä Italiassa naimisiin. Sanoin heti en pysty osallistumaan. Kuulin on ostanut minulle lipun, ei ole kiire takaisinmaksulla. Majoituskin maksaa maltaita ja päälle polttarit ja häälahja
Mulla on ihan hyvätuloisia tuttuja, vuositulot 150ke bruttona. Tietysti verottaja vie siivun, mutta just yksi tällainen sanoi, ettei 2-lapsisen perheen juoksevien menojen ja asuntolainan jälkeen jää mitään käteen.
Ihmisillä on ilmeisesti taipumusta ylimitoittaa elintasonsa tulotasosta huolimatta.
Trollaatko sä vai oletko tosissasi? Toivottavasti trollaat etkä ole oikeasti noin tyhmä, että ihmettelet mihin ihmisten rahat menee ja samalla itse maksat asunnosta vain 211€ sisältäen veden ja sähkön.
Mä asun omakotitalossa jossa pelkkä lainanlyhennys reilu 500€. Siihen päälle kaikki muut. Talvella kaukolämpöön menee paljon. Esim. joulukuun kaukolämpölasku oli reilu 200€. Käyttövesi on halpa kun on vesiosuuskunnan jäsenyys. Kunnan jätevesi on kalliimpi. Sähköön menee nyt talvella enemmän. Lisäksi on jätekuljetus, lumenauraus, kiinteistövero.
Auto on pakko täällä maaseudulla olla vaikka asunkin paikkakunnan keskustassa. En olisi pystynyt suorittamaan jatko-opintoja ilman autoa. Ruokakuluja yritän pitää kurissa hyödyntämällä ilta-aleja.