Mihin ihmisten rahat oikein menee?
Kun niin moni valittaa, että ei ole varaa yhtään mihinkään.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämiseen. Asunto, sähkö, polttoaineet, vakuutukset, ruoka, lapset sekä kaikenlaiset verot ja maksut.
Asunto 211 e/kk sis. vesi, sähkö noin 20 e/kk, polttoaineet 80 e/kk, ruoka 400 e/kk, lapset 0 e/kk, vakuutukset 80 e/kk, netti 17 e/kk. Kaikenlaisia veroja ja maksuja ei ole kuin autovero , lisäksi tilistä menee tuloveroa 1800 e/kk. Mihin muut saa tuhlattua tuhansia kuukaudessa? Ja mitä ihmeen maksuja teillä oikein on?
No ihan ekaksi kuluina on asunto. Vastikekkin on noussut 200 euroa reilussa vuodessa, kun kaikki kulut ovat nousseet. Asuntolainan lyhennykseen, sähkölaskuun, vakuutuksiin, vanhan auton bensakuluihin. Ruokakin on noussut 20 prosenttia lyhyessä ajassa. Tällainen keskituloinen, joka ei saa mitään tukea mihinkään, ja maksaa kaiken omasta palkastaan, on kyllä joutunut kurjempaan elintasoon. Ennen jopa säästettiin, että päästiin matkoille, ja käytiin joskus vaikka Tallinnan tai Tukholman risteilyillä ja ostin vaatteitakin, nyt ei palkka riitä elämiseen ollenkaan, vaan ollaan koko ajan miinuksilla reippaasti, vaikka yritetään olla kuluttamatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästötilille, siten niitä ei ole olemassa.
Ja näihin säästöihin ei kosketa missään tilanteessa.
Pankissa olevat rahat on pankin rahoja.
Oli sitten käyttötili tai säästötili.
Samaa olen kelalle yrittänyt sanoa, mutta aina ne valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ne ovat yksityisten sijoittajien rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ne ovat yksityisten sijoittajien rahoja.
Ja kun tulee kriisi, tavallinen kansalainen joutuu maksumieheksi. Suomi ei ole sitten finanssikriisin jälkeen saanut kauppaa kasvamaan kun taas muut maat ovat elpyneet. Toki saksassakin teollisuus nyttemmin yskii.
Vuokraan, ruokaan (myös ruokavaliorajoituksia sairauden vuoksi), sähköön (sähkönsiirto todella kallis paikkakunnallani), veteen, välttämättömiin hygienia- ja kodinpuhdistustarvikkeisiin, lääkkeisiin, terveydenhuollon maksuihin, yli 20 v. vanhan auton veroon, vakuutukseen, katsastukseen ja polttoaineeseen sekä satunnaisiin huoltoihin, kotivakuutukseen, opintolainan lyhennykseen. Auto on välttämätön kun asun maalla, mutta ajan sillä vain ehdottoman välttämättömät matkat. En tupakoi, käytä alkoholia, juo kahvia tai teetä, käy kahviloissa/ravintoloissa/baareissa, matkoilla, tapahtumissa (ellei ilmaisia), osta suoratoistopalveluita tai lehtitilauksia, meikkaa, värjää hiuksia, laita rakennekynsiä tai ripsipidennyksiä, ostele karkkia, limsoja, uusia vaatteita tms. En omista televisiota tai älypuhelinta tms. muiden mielestä välttämätöntä. Ainut "ylimääräinen" meno itselläni on uimahallikäynnit, joka toki edesauttaa terveyttäni, joten ei mielestäni mikään turha meno ole. Tuki- ja liikuntaelinsairauden vuoksi vesiliikunta on minulle ainut soveltuva liikuntamuoto. Ennen sain tämän vuoksi kunnalta harkinnanvaraista toimeentulotukea 100 e vuodessa uimalippuihin, mutta se lopetettiin viime vuonna hyvinvointialueen säästöjen vuoksi.
Olen siis työkyvyttömyyseläkkeellä. Tulot on kansaneläke, takuueläke ja eläkkeensaajan asumistuki yhteensä 1360,12 e/kk, josta vuokra 510 e. Menojen suuruudesta riippuen tarvitsen välillä myös perustoimeentulotukea ja/tai ruoka-apua, esim. jos tulee samalle kuukaudelle vesilasku ja joku terveydenhuollon lasku ja lääkemenoja. Terveydenhuollon- ja lääkemenoja on sairauksista johtuen paljon. Paljon auttaisi, jos tuota opintolainaa ei tarvitsisi enää maksaa takaisin. Olisi kiva, jos se annettaisiin anteeksi pysyvästi työkyvyttömille. Jos laina olisi Kelan eikä pankin perittävänä, niin näin ilmeisesti voitaisiin toimia, mutta siinä samalla menettäisi luottotiedot ja niitä en halua menettää. Sekin auttaisi, ettei olisi autoa, mutta sitten taas pitäisi asua kaupungissa joukkoliikenteen äärellä, ja vuokra olisi vastaavasti kalliimpi...
En pidä rahaa tilillä. Kun sitä tulee maksan laskut, loput vaihdan bitcoiniksi. Vaikka olen ollut työttömänä 8 vuotta ja satunnaisesti osa-aikatyössä sinä aikana , oma varallisuus kasvanut kuusinumeroiseksi. Ihan on riittänyt 100€/kk säästöt. Sen verran euro on laskenut bitcoiniin nähden. Bitcoin paras inflaatio suoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämiseen. Asunto, sähkö, polttoaineet, vakuutukset, ruoka, lapset sekä kaikenlaiset verot ja maksut.
Auto, vakuutukset, polttoaineet on kaikki turhia.
Näet asiat mustavalkoisina. Jos asuu maalla tai syrjäseudulla tai on mahdottomat työajat, auto voi olla välttämätön keino liikkua paikasta toiseen. Sitä voi toki ihmetellä minkä takia Helsingissä niin monet liikkuvat omalla autolla, kun täällä on julkinen liikenne. Alaikäisiä ja aikuisia perheenjäseniä kuskataan "liikuntaharrastukseen" omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään lasten vakuutukset n. 2500 vuosi ja harrastuksiin menee myös n. 2000 euroa/ 1 lapsi.
Että siinähän lapsettomat mietitte minne ne perheellisten rahat menee.
Voihan ne aina olla sitten kipeitä ja ilman erityislääkärin hoitoa kroonisiin sairauksiin.
Ja mihin niitä harrastuksia tarvitsee? Aina voi olla puhelimella kaikki päivät.Nii? Olen lapseton ja rahaton, tiedän kyllä, että rahaa menee. Minulla ei muuten lapsettomana ole varaa harrastuksiin.
Jos se sua helpottaa, niin ei meidän perheessä aikuisilla ole varaa harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinaan ja tupakkaan.
Onneksi edes ne on suomessa kohtuu edullisia.
Espanjassa tupakkiaski maksaa 3e. Suomessa kympin. Viinipullo 5e. Suomessa 11e.
Sama espanjalainen parempi käyttöviini siellä €21, Alkossa €26.
Vierailija kirjoitti:
Asumiseen ja laskuihin. Koronnousun saldona 500e kovemmat lainakulut kuussa. Rahaa ei ole senttiäkäään ylimääräistä. Rehellinen jos olen niin enää ei ole varaa edes asua nykyisessä asunnossa.
Niin, hankittu tuloihin nähden liian kallis asunto lainarahalla. Se ei tietenkään ole oma, vaan pankin vika. Antavat mokomat liikaa lainaa.
Asuntolainaan 1000 euroa, ruokaan ja muihintaloustarvikkeisiin 1000 euroa, työmatkoihin, polttoaine 400 euroa omalla autolla, kaukolämpö 300 euroa, sähkö 70 euroa, sen siirto 90 euroa, vakuutukset 100 euroa.. eipä jaksa enää ajatella muita kuluja. Vaatteita en ole ostanut vuosikausiin itselleni, matkailua en onneksi harrasta, alkoholiin ja tupakkaan ei mene lanttiakaan. Tulot ovat ihan hyvät, mutta eipä jää mitään sijoitettavaksi.
Riippuu ensinnäkin siitä mitä sitä tienaa tai saa.Kulut jos nousevat mutta palkat ei.Siinäpä sinulle faktaa mieti sitä.
Meillä rahat menee ensisijaisesti asuntoon, lapsiin ja arjen juokseviin kuluihin. Minä laitan huomattavan paljon rahaa matkustukseen ja mies taas harrastukseensa. Ruokaan panostetaan arjessakin ja siinä ei säästellä. Syödään ulkona joskus viikollakin.
Tätä ei kysytty, mutta me säästetään (muihin verrattuna) siinä ettei shoppailla huviksemme. Minä en myöskään käy kampaajalla, koska en tykkää. Kahviloissa ei käydä ikinä eikä ostella noutokahveja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinaan ja tupakkaan.
Ja villit naiset.
Loput tuhlataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto 211 e/kk sis. vesi, sähkö noin 20 e/kk, polttoaineet 80 e/kk, ruoka 400 e/kk, lapset 0 e/kk, vakuutukset 80 e/kk, netti 17 e/kk. Kaikenlaisia veroja ja maksuja ei ole kuin autovero , lisäksi tilistä menee tuloveroa 1800 e/kk. Mihin muut saa tuhlattua tuhansia kuukaudessa? Ja mitä ihmeen maksuja teillä oikein on?
Kas kun asunnot maksavat täällä ihmisten ilmoilla enemmän kuin 200 euroa/kk
Tästä on Lahden torille 300 m, en siis asu ihmisten ilmoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään lasten vakuutukset n. 2500 vuosi ja harrastuksiin menee myös n. 2000 euroa/ 1 lapsi.
Että siinähän lapsettomat mietitte minne ne perheellisten rahat menee.
Voihan ne aina olla sitten kipeitä ja ilman erityislääkärin hoitoa kroonisiin sairauksiin.
Ja mihin niitä harrastuksia tarvitsee? Aina voi olla puhelimella kaikki päivät.Nii? Olen lapseton ja rahaton, tiedän kyllä, että rahaa menee. Minulla ei muuten lapsettomana ole varaa harrastuksiin.
Tytön ratsastukseen menee melkein 10 000e vuodessa. Pojan cartinkiin ei riitä edes 20 000 vuodessa.
Kyllä ne rahat vaan menee ihan normaaleihin lasten kuluihin.
Normaaleihin?
Ei mene mihinkään. Siellä ne tilillä makaa. En nyt keksi mihin voisi tuhlata edes.
Jäteyhtiö nosti hintoja,vesiyhtiö nosti hintoja,sähkö maksaa ainakin meillä talvella ihan reilusti, ei voi noin vain vaihtaa pakko maksaa, bussilipun hinnat nousee. Ihan perus juttuihin se raha menee, että ei niiden jälkeen oikein lompakkoon muuta jää.