Miten oman tontin rajat menevät tien kohdalla?
Maaseudun yleiskaava, yksityistien reunassa on hulevesioja. Kuuluuko ojan tontinpuoleinen reuna ja penger kiinteistöön? Vai mihin asti hallitsen tonttiani?
Taustalla on outo tapaus, että poissaollessani on kaadettu puita alueelta, jonka olen ymmärtänyt kuuluvan omaan kiinteistööni. Outoa siksi, että minulle ei ole puhuttu asiasta mitään, koskaan. Kyseiset puut eivät ole olleet kenenkään tiellä tai vaaraksi liikenteelle. Olen itse raivannut ojaa puhtaaksi pajukosta ja pienistä taimista. Esim. "juhannuskoivun" jätin tarkoituksella ojapenkereelle, kun se kuivattaa hyvin ojaa ja maata ympärillä.
Kommentit (50)
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi
Valitse KIINTEISTÖTUNNUKSET ja KIINTEISTÖRAJAT
Vierailija kirjoitti:
Puut voi olla isompien autojen tiellä helpostikin. Roska-autot ainakin tarvii tilaa ja tien auraajat.
No ei ne puut haittaa, kun itse ajelee Yariksella tai Micralla, kato. Minä itse olen ottanut tienhoitokunnattomalta metsätieosalta omasta metsästä puut reilusti tienreunasta pois. Ei tarvitse kenenkään Scanian tai Volvon peilejä kuusen oksiin raapia.
Tieten sen viereinen oja ei kuulu tonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Tie tai sen viereinen oja ei kuulu tonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se raja ole se mitä maanmittauslaitos kertoo oli oja tai tie missä tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kuuluu. Riippuu tasan tarkkaan missä raja kulkee. Mulla on tontin raja keskellä mökkitietä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nykyään oja kuulua tontin omistajalle, sen vastuulle siirrettiin ojan kunto.
Omistuksen raja menee tasan siinä missä rajalinja menee pyykistä pyykkiin. Ei se poukkoile sen mukaan, osuuko rajalle oja, tie, kivi tai kuusi.
Joku ojapenkan kunnossapitovastuu voi tontin omistajalla toki olla, mutta ei se silti tee ojanpenkasta tontin omistajan omaisuutta. Raja menee edelleen siinä missä se menee.
Yksityistien ja siihen kuuluvien ojien kunnossapitovastuusta en voi tässä kommentoida, koska ne säännöt menee ihan sen mukaan mitä tiekunnan osakkaat ovat keskenään sopineet.
Sanni16kerava
Meillä on rasitealueen leveys on virallisesti 8 m, siitä ajorata 5,5 m. Vaikka siis "näkyvä tie" on vain 5.5 m, niin rasitteena oleva 8m levyinen alue lasketaan tiealueeseen ja siinä olevan puuston tiekunta saa kaadattaa sen enempiä pyselemättä. maanmittauslaitoksen tiedoista saa tämänkin nopeasti.
No niin, ystävämme AP. Tässä on nyt listattu erilaisia vaihtoehtoja tapaukseesi. Kuten näkyy, niin näillä tiedoilla et Vauva-palstalta valitettavasti vastausta saa. Kannattaa kokeilla Maanmittauslaitosta, kuntaa sekä tienhoitokuntaa. Näistä yhdessä voiinet sitten muodostaa käsityksen tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas hölmöjä kommentteja. Tyypillistä palstalle, että se, joka ei mitään tiedä, haluaa päteä.
Kai jollain muullakin on kiinteistö, joka rajoittuu tiehen ja oja siinä välissä! Oletteko tietoisia, missä tonttinne raja VIRALLISESTI menee?
"Tontti rajoittuu tiehen." Aivan, mutta mihin se tie rajataan; entäs se oja?
Maanmittauslaitoksen kartoissa ei huomioida tätä oja-asiaa.
Kunta ei vastaa yksityisteiden asioista. Tiekunta hoitaa ne.
Olen jokseenkin varma, että tihulaiset ovat käyttäneet oman käden oikeutta. Minulta ei kysytty lupaa, epäiltiin, että haluan pitää puuni.
Tontin raja menee millilleen siinä kohtaa missä se virallisesti menee. Näet sen kansalaisen karttapaikalta. Se minkälaisia sopimuksia SINÄ olet tiekunnan kanssa allekirjoittanut, pitäisi olla sinulla tiedossa.
älä vouhota netissä.
Virallinen rajan paikka selviää maastossa pyykkien mukaan, mikäli ovat paikallaan. Tien tuntumassa eivät useinkaan ole.
Meidän maalla tilanne on se, että kun Kansalaisen karttapaikan ilmakuvassa laittaa kiinteistörajat näkyviin niin heittoa todelliseen rajalinjaan on n.7-8m verran.
Rajalla on pyykit paikallaan ja rajalinja on auki joten virhe on helposti todennettavissa siinä paikan päällä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas hölmöjä kommentteja. Tyypillistä palstalle, että se, joka ei mitään tiedä, haluaa päteä.
Kai jollain muullakin on kiinteistö, joka rajoittuu tiehen ja oja siinä välissä! Oletteko tietoisia, missä tonttinne raja VIRALLISESTI menee?
Olen jokseenkin varma, että tihulaiset ovat käyttäneet oman käden oikeutta. Minulta ei kysytty lupaa, epäiltiin, että haluan pitää puuni.
Tontin raja menee millilleen siinä kohtaa missä se virallisesti menee. Näet sen kansalaisen karttapaikalta. Se minkälaisia sopimuksia SINÄ olet tiekunnan kanssa allekirjoittanut, pitäisi olla si
Tuossa ei ole kyse rajalinjasta vaan ilmakuvan ja pohjakartan synkronoinnista. Ilmakuva on "kaareva", jos sitä ei ole korjattu.
Yleensä keskeltä, muutoin toinen omistaa koko tien.
Ensisijaisesti voi katsoa esimerkiksi Maanmittauslaitoksen sivuilta mistä oman kiinteistön rajat menevät. Joillakin kunnilla on myös karttapalveluja joista näkyvät kiinteistöjen rajat. Jos tosi tarkasti haluaa tietää rajat, ne voi tarkistuttaa Maanmittauslaitoksen tai kunnan kautta mittauspalvelujen kautta, mutta yleensä se on maksullista. Tonttien rajat menevät välillä hassusti. Joskus tontti rajautuu loogisesti tielle tai ojaan, joskus ei.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä keskeltä, muutoin toinen omistaa koko tien.
Aivan sama kuka "omistaa" sen tien. Tiet yleensä kulkee jollakin kohtaa kokonaan toisen maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä nyt sattuu kuulumaan sekä tie että ojat sen tien molemmin puolin tonttiimme. Yksityistie kulkee tontillamme yli 100 m matkan.
Kansalaisen karttapaikka.fi, sieltä näet aika tarkaan rajasi.
Meillä se tie kuuluu meille, mutta vastapäinen oja naapurille.
Tuo karttapaikka taitaa olla nyt ap:lle paras arvaus. Viranomainen tulee kyllä sulle näyttämään tontin rajatkin, mutta se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitenkään hölmöjä ole, koska me palstalaiset emme voi tietää, missä raja menee. Maanmittauslaitoksen kartat huomioivat kyllä täsmälleen rajat myös ojien kohdalla. Tiealuetta voi olla joko metrin päähän ojasta tai sitten ei. Jos kartta näyttää, että puusi oli sinun puolella, pyydä tihulaisia toimittamaan se puutavara sinulle. Katso myös ilmakuva. Tarkistin erään ison puun sijainnin, kun se on jätetty kaatamatta tien vartta raivatessa. Kiinteistörajojen mukaan näyttää olevan tiealueella.
Vierailija kirjoitti:
Puut voi olla isompien autojen tiellä helpostikin. Roska-autot ainakin tarvii tilaa ja tien auraajat.
Ei silti kenenkään toisen omistamia puita mennä kaatamaan ilman lupaa eikä varsinkaan ilmoittamatta omistajalle.