Miten oman tontin rajat menevät tien kohdalla?
Maaseudun yleiskaava, yksityistien reunassa on hulevesioja. Kuuluuko ojan tontinpuoleinen reuna ja penger kiinteistöön? Vai mihin asti hallitsen tonttiani?
Taustalla on outo tapaus, että poissaollessani on kaadettu puita alueelta, jonka olen ymmärtänyt kuuluvan omaan kiinteistööni. Outoa siksi, että minulle ei ole puhuttu asiasta mitään, koskaan. Kyseiset puut eivät ole olleet kenenkään tiellä tai vaaraksi liikenteelle. Olen itse raivannut ojaa puhtaaksi pajukosta ja pienistä taimista. Esim. "juhannuskoivun" jätin tarkoituksella ojapenkereelle, kun se kuivattaa hyvin ojaa ja maata ympärillä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieten sen viereinen oja ei kuulu tonttiin.
Tie tai sen viereinen oja ei kuulu tonttiin.
No meillä nyt sattuu kuulumaan sekä tie että ojat sen tien molemmin puolin tonttiimme. Yksityistie kulkee tontillamme yli 100 m matkan.
Se tie on kuitenkin rasite, jolle on määrätty joku tietty metrimäärä, jolla on oikeus kulkea ja se alue, joka kuuluu tien kunnossapitoon eli myös ojat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rasitealueen leveys on virallisesti 8 m, siitä ajorata 5,5 m. Vaikka siis "näkyvä tie" on vain 5.5 m, niin rasitteena oleva 8m levyinen alue lasketaan tiealueeseen ja siinä olevan puuston tiekunta saa kaadattaa sen enempiä pyselemättä. maanmittauslaitoksen tiedoista saa tämänkin nopeasti.
Eikös ap sanonut, että puut on kaadettu tiealueen ulkopuolelta. Tiealue on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieten sen viereinen oja ei kuulu tonttiin.
Tie tai sen viereinen oja ei kuulu tonttiin.
Mitä sä sekoilet, meillä jopa se yksityistie kuuluu mun tonttiin, on vaan rasitteina se tie.
Vierailija kirjoitti:
No niin, ystävämme AP. Tässä on nyt listattu erilaisia vaihtoehtoja tapaukseesi. Kuten näkyy, niin näillä tiedoilla et Vauva-palstalta valitettavasti vastausta saa. Kannattaa kokeilla Maanmittauslaitosta, kuntaa sekä tienhoitokuntaa. Näistä yhdessä voiinet sitten muodostaa käsityksen tilanteesta.
Ei se AP:lta onnistu. Hänhän jo "tietää tarkalleen" oman tonttinsa rajat muttei sitten kuitenkaan tiedä....
Mene Googlen karttapalveluun. Sieltä löytyy tonttien tarkat rajaviivat. Ladattuasi palvelun, voit kulkea oman kännykkäsi kanssa tontin rajat löytäen. Toimii, voi tulla yllätyksiäkin. Naapuri voi olla sinun tontilla, vaikka 50 cm. Näinkin on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, ystävämme AP. Tässä on nyt listattu erilaisia vaihtoehtoja tapaukseesi. Kuten näkyy, niin näillä tiedoilla et Vauva-palstalta valitettavasti vastausta saa. Kannattaa kokeilla Maanmittauslaitosta, kuntaa sekä tienhoitokuntaa. Näistä yhdessä voiinet sitten muodostaa käsityksen tilanteesta.
Ei se AP:lta onnistu. Hänhän jo "tietää tarkalleen" oman tonttinsa rajat muttei sitten kuitenkaan tiedä....
Mutta jospa Vauva-palsta tietäisi?
Vaikuttaa myös erittäin mukavalta rajanaapurilta. Kiitän luojaani, että minulla on hyvät välit omiin rajanaapureihini, menossa mukana mukavat tienhoitokunnat ja muutenkin kaikki on sujunut hyvässä yhteisymmärryksessä kaikkien osapuolien kanssa jo useita vuosia.
Vanhat tiekuntien tiet on keskeltä puoliksi.
Jos yksityistietä perustettaessa on sovittu säännöllisestä puiden raivaamisesta tiealueelta, voidaan se tehdä sen kummemmin ilmoittelematta.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityistietä perustettaessa on sovittu säännöllisestä puiden raivaamisesta tiealueelta, voidaan se tehdä sen kummemmin ilmoittelematta.
Ja tämä säännöllinen raivaus on turvallisuuden ja käytettävyyden puoleen järkevääkin.
Eli tarkista rajan lisäksi myös rasitetodistus, jos tontin raja on lähempänä tietä.