Voiko yli 70-vuotias kantaa arkkua? Jos ikä lähempänä 80v.
Kommentit (31)
Helpompaa lienee kavuta itse sinne arkkuun jo valmiiksi.
Voiko ? Kysy siltä vai itseäsikö tarkoitat ?
Outo tapa ilmaista ikä. Ihme kyselijöitä täällä.
Jos henkinen ja fyysinen kunto kestää, niin kyllä.
Tietenkin. Jos vaan kunto kestää. Monella nuorella on nykyään huonompi.
Moni iäkäs ei kehtaa kieltäytyä vaikka kunto ei riitäkään. Itse kannoin isoisääni parikymppisenä urheilijanaisena ja oli ihan hullua kun minulta kysyttiin miten jaksoin kantaa. Kantajista ongelmissa oli vain seitsenkymppinen mies (joka oli kooltaankin minua paljon pienempi).
Valitkaa kantajaksi ennemmin nuorehko hyväkuntoinen nainen kuin vanha mies.
Kyllä jos liikuntakyky vielä riittää.
Tarvittaessa kannattaa miettiä että arkku jossa on kantokahvat, ja vanhuksen sijoitus keskelle niin että hänen edessään ja takanaan on kaiken varalta vahvat kantajat. Tai joku muu vastaava järjestely että arkun kanto onnistuisi vaikka vanhus vain kävelisi sen vieressä kantamatta yhtään painoa.
Voin kokemuksesta kertoa että jo se pelkkä arkkukin painaa kohtalaisesti, ja etenkin jos vainajalla on massaa vähänkin reilummin, kuten yhä useammin nykyään on, niin arkkua hautaan laskiessa, kun yritetään tasaisesti saada arkku laskeutumaan hautaan, se suoritus ei ole fyysisesti mitenkään helppo, vaan yllättävän raskas, ja vaatii hyvää kehon hallintaa, tasapainoa ja hyviä käsivoimia. Ei sovi vanhukselle eikä fyysisesti huonokuntoiselle henkilölle. Uskokaa suosiolla niin teidän ei tarvitse sitten todistaa kiusallista tilannetta jossa arkku on montussa pystyssä ja siellä montussa on arkun lisäksi yksi tai useampi kantaja myös.
Vierailija kirjoitti:
Montako kantajaa?
Yleensä kuusi. Ei siihen mitään ikärajaa ole, mutta tuskin niin niin nuorta laitetaan kantajaksi, joka ei ole käynyt edes rippikoulua. Eikä ensinkään yläikärajaa.
Ei puolisoa kantamaan. Ei vaikka olisi millainen tervaskanto ja jäärä.
Miksi meiltä kysyt? Voi kyllä olla leskelle aika rankka homma, eikä vain fyysisesti. Säästäisin häntä tuolta, mutta minähän en sitä pääät. Jos pitää sitä jostain syystä tärkeänä ja on hyvässä kunnossa, niin milläpä aikuista estät.
Vierailija kirjoitti:
Ei puolisoa kantamaan. Ei vaikka olisi millainen tervaskanto ja jäärä.
Ei edes nuorta leskeä tähän tehtävään.
Onko vanhus kantanut aikaisemmin arkkua? Hänen olisi helpompaa arvioida itse pystyykö vielä osallistumaan kantamiseen, jos hän on aiemminkin kantanut arkkua. Hyvin ymmärrettävää jos hän haluaa osallistua puolisonsa arkun kantamiseen.
Olisiko mahdollista saada suurempi määrä kantajia niin että hänellä olisi helpompaa? Kaipa arkkua saa kantaa vaikka kahdeksan kantajaa? Silloin jokaisella olisi vähän kevyempi tehtävä fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voin kokemuksesta kertoa että jo se pelkkä arkkukin painaa kohtalaisesti, ja etenkin jos vainajalla on massaa vähänkin reilummin, kuten yhä useammin nykyään on, niin arkkua hautaan laskiessa, kun yritetään tasaisesti saada arkku laskeutumaan hautaan, se suoritus ei ole fyysisesti mitenkään helppo, vaan yllättävän raskas, ja vaatii hyvää kehon hallintaa, tasapainoa ja hyviä käsivoimia. Ei sovi vanhukselle eikä fyysisesti huonokuntoiselle henkilölle. Uskokaa suosiolla niin teidän ei tarvitse sitten todistaa kiusallista tilannetta jossa arkku on montussa pystyssä ja siellä montussa on arkun lisäksi yksi tai useampi kantaja myös.
"Ei sovi vanhukselle eikä...". Monesti vaan se "vanhus" on paremmassa kunnossa kun se punaposkinen pullapoika "mies". Keskellä pärjää heikompikin kantaja, päät on ne painavat.
Ei ole iästä kiinni, on voimista kiinni.
Olen ymmärtänyt, ettei perinteisesti leski kanna arkkua. Ainakaan isäni ei kantanut äitini arkkua, vaikka oli hyväkuntoinen 65-vuotias ja kantanut arkkua 1,5 vuoden sisällä kaksissa muissa hautajaisissa.
6 kantajaa ja eteen ja taakse ne jotka oikeasti kantavat arkun. Yli 70v varaan ei kannata paljoa laskea.
Voi.