Onko hyvätuloisen vanhuksen kannattavampaa ottaa yksityinen kotihoito kuin kunnallinen?
Kunnan palvelumaksut kun menevät tulojen mukaan.
Voiko olla noin että yksityinen voi tulla halvemmaksi?
Kommentit (18)
Aluksi joku hieman heikkokuntoinen voi pärjätä jos tilaa kotiin erikseen ruokia, apteekkia tai siivouksen. Ellei sukulaiset voi tuoda tai yhdessä mennä. Mutta kaikilla ei ole siihen rahaa että siivooja tai tilaus. Ellei itse pysty tekemään jotain. Suihkussa voi joku hoitaja auttaa. Yksityiseltä saa jotain kotiin? Ei ole pakko ottaa kaikkea tai koko pakettia, ellei tilanne ole paha. Julkisella puolella ne lykkäävät osan laitokseen?
Hyvinvointialueet eivät edes myönnä kotihoitoa, jos on liian hyväntuloinen. Katsotaan, että on varaa järjestää apunsa muulla tavalla ts yksityinen kotihoito.
Sukulaiset voivat auttaa laskujen maksussa ja ostoksissa, jos on tullut sairaus tms. Jos on sukua. Kyydit. Kaikilla ei ole sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi joku hieman heikkokuntoinen voi pärjätä jos tilaa kotiin erikseen ruokia, apteekkia tai siivouksen. Ellei sukulaiset voi tuoda tai yhdessä mennä. Mutta kaikilla ei ole siihen rahaa että siivooja tai tilaus. Ellei itse pysty tekemään jotain. Suihkussa voi joku hoitaja auttaa. Yksityiseltä saa jotain kotiin? Ei ole pakko ottaa kaikkea tai koko pakettia, ellei tilanne ole paha. Julkisella puolella ne lykkäävät osan laitokseen?
Kuinka pihalla olet? Julkisella puolella ei todellakaan lykätä laitokseen, vaan ihan saat olla oman onnesi armoilla puhe- ja liikuntakyvyttömäksi asti. Laitoshoito on kallista.
Mikä on hyvätuloinen? Ja montako tuntia hoitoa kuukaudessa tarvitsee?
Jos hoitotarve on yli 38 tuntia kuukaudessa, siitä otetaan 35% tuloista.
Saa olla reilusti yli viiden tonnin tulot, mikäli ajattelisi yksityisen puolen olevan halvempi jos hoitotarvetta on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti lykätä ketään laitokseen, sillä se tulee järjestelmälle kalliimmaksi kuin kotihoito. Kotona saa kituuttaa. Ennemminkin sinne laitokseen pääsee se, joka on halukas itse maksamaan siitä tuhansia euroja kuukaudessa. Vapaita hoitopaikkoja yksityisellä on, kun hyvinvointialueilla ei ole varaa sijoittaa niihin ketään.
Ainakin täällä käy monella naapurilla yksityinen kotihoito, ne tunnistaa autoista. Jostain löytynee laskuri tai ainakin ne tulorajat, minkä prosentin mukaan menee julkisen puolen kotihoitomaksut. Tuon lisäksi siihen maksuun vaikutti myös kuinka usein käytiin, kuinka pitkiä käyntejä oli ja oliko kävijä normaali kotihoidon työntekijä vai sairaanhoitaja.
Tuntuu kyllä vähän väärältä, että on ikänsä maksanut isoja veroja ja sitten lykätään yksityiselle kun apua tarvitsisi.
Saahan siitä kuitenkin kotitaloisvähennyksen.
Aika harvalla vanhuksella on niin isot eläkkeet ja tulot että yksityinen tulee halvemmaksi. Kallista se kotihoito on joka tapauksessa, sen lisäksi on otettava yksitysiltä palveluntarjoajilta ruokapalvelut, siivouspalvelut, kauppapalvelut. Lääkkeetkin maksavat. Tästä tulee useampi tonnin kuussa laskuja. Pieni eläke ei riitä tähän kaikkeen. Aika usein omat lapset hoitavat laskut. siivouksen, kauppa-asiat, joskus myös ruuan.
Kunnallista kotihoitoakaan ei saa enää millään. Olen pyytänyt palvelutarpeen arvioinnin 95v. läheiselleni pariin kertaan, mutta ilmeisesti liian hyväkuntoinen on mihinkään palveluun. Ilmeisesti ne puhe- ja liikuntakyvyttömät muistisairaat ovat niitä, joille jotain kotihoitoa myönnetään. Pakko kai se uskoa, kun tästä on niin paljon puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti lykätä ketään laitokseen, sillä se tulee järjestelmälle kalliimmaksi kuin kotihoito. Kotona saa kituuttaa. Ennemminkin sinne laitokseen pääsee se, joka on halukas itse maksamaan siitä tuhansia euroja kuukaudessa. Vapaita hoitopaikkoja yksityisellä on, kun hyvinvointialueilla ei ole varaa sijoittaa niihin ketään.
Kyllä hyvinvointialue ostaa paikkoja myös yksityisiltä.
Kannattanee laskella ja huomioida kotitalous vähennys ja 0 alv.
https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/alviton-kotipalvelu/
Täytyy olla TODELLA kovatuloinen vanhus jotta on varaa. Et ole nähnyt yksityisten rahastusta? Vessapaperirullan vaihto 5€/kerta jne.
Mun yhdellä sukulaisella on yksityinen. Kauheaa säätämistä ja hyvin kalliiksi tulee, mutta haluaa itse päättää. Omaisuuttahan sitä joutuu myymään, vaikka hyvä eläke onkin.
Rahastajia kyllä löytyy vanhuksille, näin sivusta seuranneena. Kaikenlaista yrittäjää, jotka laskuttavat tolkuttomasti esim. It palveluista.
Kyllä ehdottomasti julkinen tulee kalliimmaksi, jos tulot ovat isot. Edullista kotihoito ei ole kenellekään.