Sanna Marin toivoo Suomeen keskustelua työajan lyhentämisestä Suora lähetys käynnissä
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se nelipäivänen työviikko edistää tuottavuutta? Jos nyt on tehdas missä rakennetaan vaikka pölynimureita 5 päivää viikossa 500kpl joten jos siellä tehtäisi vain 4 päivää viikossa töitä niin väitättekö että siellä rakennetaan myös 4:ssä päivässä se 500 pölynimuria viikossa?
Ah, odotinkin milloin tämä tulee vastaan... Se tehdas olisi edelleenkin sen 5 päivää viikossa auki, koska kaikki työntekijät ei tietenkään ole samana päivänä vapaalla! Osa ma, osa pe!
Ja koska itse olen tehnyt sekä lyhyempää työpäivää että lyhennettyä työviikkoa, voin kertoa, että siellä tehtassa tehtäisiin vaikka siinä neljässä päivässä ne 500 imuria, koska niin paljon se lisääntynyt vapaa-aika ja parempi työstä palautuminen nostaa tehoja!
En tiennytkään että tehdaslinja kulkee nopeammin kun vapaa-aika lisääntyy ja työstä palautuminen paranee. Tehdaslinjoilla on yleensä tietty kapasiteetti/tunti eikä se lisäänny. Saarioisen tehtaassakin varmaan maksalaatikot kypsyvät uunissa nopeammin jos tehdään vain 4 päivää viikossa. En tiedä minkälaisessa tehtaassa sinä olet ollut töissä mutta harvoin siellä on ylimääräisiä henkilöitä linjoja hoitamassa. Silloin ei maanantaina ja perjantaina voida pitää kaikkia linjoja käynnissä kun henkilökuntaa ei riitä joka linjalle. Silloin ei tavaraakaan tule samaa määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se nelipäivänen työviikko edistää tuottavuutta? Jos nyt on tehdas missä rakennetaan vaikka pölynimureita 5 päivää viikossa 500kpl joten jos siellä tehtäisi vain 4 päivää viikossa töitä niin väitättekö että siellä rakennetaan myös 4:ssä päivässä se 500 pölynimuria viikossa?
Ah, odotinkin milloin tämä tulee vastaan... Se tehdas olisi edelleenkin sen 5 päivää viikossa auki, koska kaikki työntekijät ei tietenkään ole samana päivänä vapaalla! Osa ma, osa pe!
Ja koska itse olen tehnyt sekä lyhyempää työpäivää että lyhennettyä työviikkoa, voin kertoa, että siellä tehtassa tehtäisiin vaikka siinä neljässä päivässä ne 500 imuria, koska niin paljon se lisääntynyt vapaa-aika ja parempi työstä palautuminen nostaa tehoja!
Et ilmeisesti ymmärrä mikä ero on sillä että jotkut yksittäiset työntekijät tekevät lyhennettyä työaikaa tai kaikki tekevät lyhennettyä työaikaa. Se tehdas joka tuottaa yhtä paljon tavaraa 20% pienemmällä työpanoksella ei ole ollut alunperinkään kovin tehokas ja hyvin suunniteltu. Tällaisia tehtaita tuskin on enää montaa. koska niiden tuotanto ei ole kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne koneet työstä yhtään enempää imureita kuin mikä niiden kapasiteetti on. Luulitko että niitä joku ruuvimeisselin kanssa kokoaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, ja mm. rekkakuskit voivat ajaa esimerkiksi 120 km/h satasen sijaan, opettajat opettaa asiat koulussa jatkossa vähän nopeammin ja ortopedit laittaa tekonivelet paikalleen ripeämmällä tahdilla nykyiseen verrattuna. Näin helppoa se on, ja Suomi nousee uuteen kukoistukseen lepäilemällä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi mennä kertomaan tehtaan johdolle miten tehdas tuottaa saman määrän tavaraa 80%:lla työpanoksella. Sinä voisit saada tästä jopa todella ison bonuksen kun tehdas voi suoraan järjestää YT- neuvottelut ja joko vähentää 20% henkilökunnasta tai lyhentää kaikkien työajan ja palkan 80%: ksi. Vähän tietysti kummastuttaa ettei tehtaan johto tai muutkaan toiminnasta vastaavat henkilöt ole tätä vielä itse keksineet.
Lyhennetty aika tuo tehokkaampaa työtä, kirurgi ei väsy joten tekee työnsä tehokkaammin jolloin virheitä sattuu vähemmän, tehdaskoneiden kapasiteettia voidaan nostaa kun työntekijät jaksavat huoltaa koneita paremmin jne. Lisäksi saadaan porukkaa töihin enemmän kun työtä jää työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Marinin omalso harmiksi hän kiinnostaa erittäin paljon henkilönä ja hahmona, muttei lainkaan mielipiteittensä vuoksi. Tämä myös kansainvälisillä foorumeilla.
Varmaan pitkälti juuri noin, mutta toisaalta jos hän on ponnahtanut julkisuuteen ja tienaa erinomaisesti ensinmainitusta syystä, tuskin hän kauheasti harmittelee asiaa? Puheiden sisältö voi olla höttöä/latteuksia, mutta saa matkustaa ympäri maailmaa ja elää hulppeasti, plus jengi seuraa somessa ja taputtaa puheille, ja kassa kilisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin omalso harmiksi hän kiinnostaa erittäin paljon henkilönä ja hahmona, muttei lainkaan mielipiteittensä vuoksi. Tämä myös kansainvälisillä foorumeilla.
Varmaan pitkälti juuri noin, mutta toisaalta jos hän on ponnahtanut julkisuuteen ja tienaa erinomaisesti ensinmainitusta syystä, tuskin hän kauheasti harmittelee asiaa? Puheiden sisältö voi olla höttöä/latteuksia, mutta saa matkustaa ympäri maailmaa ja elää hulppeasti, plus jengi seuraa somessa ja taputtaa puheille, ja kassa kilisee.
Ehkä monet tarvitsevat jonkun fanituksen kohteen.
Sanna on IHANA. Täyttä asiaakin puhuu, etenkin tuossa loppupuolella kun keskustelevat tarkemmin.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dd8fd068-e7fa-43c2-942a-f24e33fda…
Kuinka huonosti Marin puhuukaan edelleen englantia! Pitää hakea sanoja koko ajan ja kädet heiluu, yrittää auttaa puheessa. Li Andersson puhuu paljon sujuvammin englantia kuin Marin.
työajan lyhentäminen on nyt viimeinen aihe, josta Suomessa pitäisi keskustella. Työn tuottavuuden kasvu ollut vuosikymmeniä pysähdyksissä ja "talouskasvua" ylläpidetty velkarahalla.
Todellisuudessa työaikaa täytyisi pidentää, ja niin tullaan tekemäänkin
Vierailija kirjoitti:
Sanna on populisti jolta on turha odottaa mitään syvällistä pohdintaa mistään. Tuotakin aihetta tuo tuo esille vain koska luulee sillä saavansa ääniä seuraavissa vaaleissa, mihin sitten päättääkin osallistua seuraavaksi. Mitään oikeasti mietittyä sanomaa tuolla ei ole aiheesta.
Vähän kuten sannan natokannatus joka heräsi tasan siinä kohtaa kun kansa kannatti natoa, eli umpipopulisti tuossakin taas takkia kääntämässä ja sitten teeskentelemässä huonosti ettei se oikeasti kääntynyt.
Pääministerikauden jälkeen näkyvintä on ollut vain kekkulointi ja perseen esittely instassa.
Mitään oikeaa sanottavaa sillä ei ole.
Oikeesti hei, ootteko samaa mieltä. Marin tuntuu jääneen teinin asteelle. Puhe, eleet pukeutuminen, koko paketti. 😏
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huonosti Marin puhuukaan edelleen englantia! Pitää hakea sanoja koko ajan ja kädet heiluu, yrittää auttaa puheessa. Li Andersson puhuu paljon sujuvammin englantia kuin Marin.
Minusta hänen englantinsa on aivan fine, mutta en pidä häntä minään suurena ajattelijana tai tekijänä. Eräänlainen someajan tähdenlento, joka pääsi asemaansa pm Rinteen kompuroinnin vuoksi ja jolle oli tietyissä piireissä kysyntää woken ym. huipulla hänen poiketessa muista kollegoistaan nuorehkona ja kauniina naisena sateenkaaritaustalla, ja kannattaen tiettyjä trendaavia juttuja. Voi nyt edelleen ratsastaa ja rahastaa ex-pm:n tittelillä ja joukosta ulkoisesti ja taustallaan poiketen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hänen englantinsa on aivan fine, mutta en pidä häntä minään suurena ajattelijana tai tekijänä. Eräänlainen someajan tähdenlento, joka pääsi asemaansa pm Rinteen kompuroinnin vuoksi ja jolle oli tietyissä piireissä kysyntää woken ym. huipulla hänen poiketessa muista kollegoistaan nuorehkona ja kauniina naisena sateenkaaritaustalla, ja kannattaen tiettyjä trendaavia juttuja. Voi nyt edelleen ratsastaa ja rahastaa ex-pm:n tittelillä ja joukosta ulkoisesti ja taustallaan poiketen.
Kyllä Sannan englanti on erittäin huonoa. Jatkuvia alkeellisia kielioppivirheitä vaikka hänelle kirjoitetut jutut ovat jo lähtökohtaisesti hyvin yksinkertaisia ja hän on selvästi opetellut jutut ulkoa. Eikä silti kykene tuottamaan lauseita jotka eivät olisi täynnä virheitä.
Yllättääkö, että Sanna palasi kotimaan julkisuuteen juuri vaalien alla? Ellei jopa itse asetu ehdolle ja sen jälkeen taas eroaa toimestaan, kun tämä köyhien puolustaja lähtee maailmalle eliitin bileisiin ja kuppaamaan miljoonia rahaa. Eikä siinä mitään, mutta kyllä Sanna varmasti äänestää nykyään kokoomusta, koska on itse rikastunut. Ja kokoomus ei kannata tuottavuuden heikentämistä. Ei kannata kuunnella petturia. Pienen ihmisen asia on muisto vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi mennä kertomaan teht
90 luvulla tehtaissa kävi työtehoa mittaamassa "kellokalleja" ja sen jälkeen yleensä joku irtisanottiin ja työtahti kiristyi. Nyt varmaan tuo ah odotinkin tätä on valmis menemään jälleen mittaamaan työntekijöiden suorituksia
Hiukset, en voi sille mitään mutta näyttää siltä kuin olisi täitä, mikä muu aiheuttaa hiuksiin tuommosia pisteitä?
https://images.sanoma-sndp.fi/88fa9b878041bc84242a2b97bb2b9b18/normal/9…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Sannan englanti on erittäin huonoa. Jatkuvia alkeellisia kielioppivirheitä vaikka hänelle kirjoitetut jutut ovat jo läh
Ja sanojen ääntäminen se vasta onkin kamalan kuuloista. Yrittää peitellä huonoa kielitaitoaan "jenkkiaksentilla", "next lövöl".