Sanna Marin toivoo Suomeen keskustelua työajan lyhentämisestä Suora lähetys käynnissä
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan jakaa työtä tasaisemmin ja jakaa myös hyvinvointia. Minä olen kiinnostunut oikeudenmukaisuudesta, ihmisoikeuksista, eläinoikeuksista ja ympäristönsuojelusta. Nykyhallitus on se, joka ajaa Suomen lamaan. Ehkä on mentävä pohjalle asti, että kaltaisesi ihmiset heräävät, jos heräävät koskaan.
Miten sinä ajattelet että tämä työn tasaus onnistuisi käytännössä. Jos sinulla on neljä työntekijää joiden palkka on 3000€ kuukaudessa. Tämä palkka riittää heille juuri ja juuri elämiseen ilman tukia. Jos jokainen heistä alkaa tekemään neljäpäiväistä työviikkoa ja tämän takia palkataan yksi työntekijä samalla palkalla lisää, on ongelmat seuraavat:
Kaikilla viidellä työntekijällä on 20% pienempi palkka jolla ei pysty elämään ilman tukia. Valtion menot kasvavat kun tuensaajia on yhden sijaan viisi. Samalla tyytymättömyys kasvaa ja ostovoimaa pienenee kun palkka ja tulot pienenevät.
Jos oletetaan sellainen utopia että kaikille maksettaisiin edelleen 3000€ kuukaudessa. Työnantajan palkkamenot kasvaisivat yli 3000 € kuukaudessa jolloin hänen pitäisi nostaa tuotteiden tai palveluiden hintaa tuntuvasti. Tämä hinnan nosto laskee työntekijöiden ostovoimaa oleellisesti tai vaihtoehtona on että työnantaja joutuu lopettamaan yrityksen toiminnan kannattamattomana koska ulkomailta saa kyseistä tuotetta niin paljon halvemmalla. Silloin lopputuloksena on viisi työtöntä aikaisemman yhden sijaan.
Kerro sinä miten saisit tämän yhtälön toimimaan kun lainan ottaminen tai verotuksen kiristäminen eivät ole vaihtoehtoja? Verotulot itse asiassa pienenisivät kummassakin vaihtoehdossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan jakaa työtä tasaisemmin ja jakaa myös hyvinvointia. Minä olen kiinnostunut oikeudenmukaisuudesta, ihmisoikeuksista, eläinoikeuksista ja ympäristönsuojelusta. Nykyhallitus on se, joka ajaa Suomen lamaan. Ehkä on mentävä pohjalle asti, että kaltaisesi ihmiset heräävät, jos heräävät koskaan.
Miten sinä ajattelet että tämä työn tasaus onnistuisi käytännössä. Jos sinulla on neljä työntekijää joiden palkka on 3000€ kuukaudessa. Tämä palkka riittää heille juuri ja juuri elämiseen ilman tukia. Jos jokainen heistä alkaa tekemään neljäpäiväistä työviikkoa ja tämän takia palkataan yksi työntekijä samalla palkalla lisää, on ongelmat seuraavat:
Kaikilla viidellä työntekijällä on 20% pienempi palkka jolla ei pysty elämään ilman tukia. Valtion menot kasvavat k
Vassarilla menee hetki miettiä kenen taskusta tuo otettaisiin
Jos Sanna Marin ja demarit ajaa sitä että tekisin nelipäiväistä työviikkoa eikä palkkani pienenisi niin kannatan sitä ajatusta kyllä. Demarien pitäisi myös ajaa verokevennyksiä autoiluun,asumiseen,työntekoon.. jne Demarien pitäisi myös pistää stoppi m-muutolle ja ilmastohömpälle.
Paljon pitää demarien vielä muuttua jotta persuna äänestäisin heitä.
T:duunari ja ytk.
Vierailija kirjoitti:
mitä keskusteltavaa tässä on. Kaikki kommarit ovat vapaita perustamaan yrityksiä, joissa on vaikka yksipäiväinen työviikko. Koska ovat ilmeinen menestys, niin ei muuta kuin toimeksi, lopettakaa paasaaminen vaavipalstalla😀
Ootko nähnyt jonkun kommareista tekevän muuta kuin nostavan tukia?
Miten nuo kommmarit eivät vieläkään ole oppineet puhumaan englantia?
Arto Satonen kertoo, miksi nelipäiväinen työviikko on taloudellisesti järjetön ajatus:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla viidellä työntekijällä on 20% pienempi palkka jolla ei pysty elämään ilman tukia. Valtion menot kasvavat k
Tämä onnistuisi jo sillä, että annettaisiin mahdollisuus tehdä nelipäiväistä viikkoa palkan vähentyessä suhteessa saman verran. Kyllä tähän järjestelyyn löytyisi tulijoita. Verotus pienenee joten käteen jäävä rahamäärä ei putoaisi niin paljon. Osalla ihmisistä on myös varaa tähän. Rahaa on muttei niin paljon, että he voisivat jäädä työelämästä pois. Annetaan mahdollisuus heille jotka sitä haluavat eikä pakoteta kaikkia siihen. Miltä tämä kuulostaisi?
Nelipäivänen työviikko sopii ehkä niissä töissä jotka ei ole tuottavia mutta ei oikeissa töissä nelipäivänen työviikko voi toimia koska se tietää sitä että työn tuottavuus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kaikki haluavat lyhemmän työajan mutta ei saa vaikuttaa alentavasti ansiotuloon.
Ei siinä ansiotuloihin tarvitsekaan koskea, mikäli tuottavuus kasvaa. Mutta Suomessahan ei tuottavuuden kasvuun pystytä, sillä Suomessa on tuottavuuden kasvu ollut heikointa ainakin 10 vuotta koko Eu:ssa. Niinpä Suomessa siirrytään pikemminkin 12 tuntiseen työpäivään viitenä päivänä viikossa, kuin neli-päiväiseen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tästä aika keskustella? Vai lähetetäänkö jatkossakin lihavia setiä aasiaan etsimään työvoimaa?
Meillä on paljon ihmisiä ilman töitä, kun jaetaan hommat jokainen saa pikkasen rahaa. Sanna on niin viisas! Mistä muuten johtuu, kun meidän ostarilla kaikki suomalaiset lopettavat ja tilalle tulee ulkomaalaiset? Äsken meni taas uusi iso tila johon asettui "kahvipapuja" myyvä yritys?
Ihana nimi Bospori ;D
Kyllä meidän kelpaa, maailma tuli ja asettui meille asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin 4 päiväisen työviikon vaikka pienemmällä palkalla.
Samoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuuden parantamisella saa tuon toimimaan. Saman tuotoksen kuin viiden päivän viikolla, pystyy tekemään neljässäkin päivässä. Ja palkka voi näin pysyä samana.
Vierailija kirjoitti:
taas iski ammattipopulisti siihen, mitä ihmiset haluavat kuulla.
Marin ei ole enää poliitikko. Hän saa puhua ihan mitä haluaa. Hänelläkin on sananvapaus, kun persut saavat uhkailla hänen ja hänen lapsensa henkeä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/liperilaismies-lahetti-sanna-marini…
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/48fcd8b0-cc28-4e64-b3c2-48ab8a…
Tätä nelipäiväistä työviikkoa on kokeiltu jo ties missä ja tulokset ovat aina olleet positiivisia. Silti yhä vänkätään, että se tulee kalliiksi yrityksille. No eikä tule, koska kyse on tuottavuudesta ja ihmisten parantuneesta jaksamisesta yms..
Vierailija kirjoitti:
Sannuli voisi perustaaensimmäisen tehtaan, jossa sovelletaan nelipäiväistä työviikkoa. Katsotaan sitten taseen alle jäävää lukua.
Tiedoksi, näitä on jo vaikka kuinka paljon. Tässäkin ketjussa linkattuja.
Aiemmin on jo aikoinaan siirrytty kuusipäiväisestä viikosta viisipäiväiseen. Miksei muutos onnistuisi myös viisipäiväisestä nelipäiväiseen? Aika alkaa olla kypsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavuuden parantamisella saa tuon toimimaan. Saman tuotoksen kuin viiden päivän viikolla, pystyy tekemään neljässäkin päivässä. Ja palkka voi näin pysyä samana.
Kannattaa lukea kommentti johon vastasin. Kommentin kirjoittaja halusi nimenomaan jakaa työtä tasaisemmin. Eli kun muut tekevät vähemmän niin töitä riittää useammalle.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä eilen niin laskelmoitu esitys lähestymiskielto-oikeudenkäynnissä, että oikeatkin näyttelijät kadehtii.
Tyylikkäät ja vaikuttavat kulissit poliiseineen ja sermeineen, joilla keräsi säälipisteitä.
Esitys ei todellakaan vakuuttanut, sanon minä.
Toi sun Sanna Marin -viha se on säälittävää. Stalkkeria puolustat, taidat olla itse.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä eilen niin laskelmoitu esitys lähestymiskielto-oikeudenkäynnissä, että oikeatkin näyttelijät kadehtii.
Tyylikkäät ja vaikuttavat kulissit poliiseineen ja sermeineen, joilla keräsi säälipisteitä.
Esitys ei todellakaan vakuuttanut, sanon minä.
Esitys, kun joutui istumaan oikeudessa? Olet naurettava ja säälittävä.
Oletteko taasen huomannu miten rasittavaa Marinin honotusta on kuunnella. Pysyisi vaan siellä Blairin kiusana. 😒