Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harsosääsket, nykyajan kukkamullat ovat ihan 💩

Vierailija
18.01.2025 |

En tiedä näkyykö 💩 emoji otsikossa.

Nykyajan kukkamulta on heikkolaatuista. Aina tulee harsosääskiä mullan mukana. Vaikka ostaisi kallista laatua.

Ostin sellaisen hyötämisastian, mistä pitäisi nousta tulppaaneja.

Nyt oon monta päivää imuroinut öttiäisiä ikkunasta monta kertaa päivässä.

Menee hermo, kun ne tunkevat sieraimiin.

Kohta on mullanvaihto ja taimiasiat edessä. Tiedättekö mitään multaa, joka olisi kuumennettua.tai muuten steriloitua? Vai pitääkö itse paistaa multaa uunissa?

Ja ei, en kaipaa hirveästi mitään ohjeita lautaselta kasteluun tai kasvien pesuun yms.

Vain vinkkejä hinta-laatusuhteeltaan hyvistä liimapapereista ja mullasta.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytä kasvusammalta ja katsokkin ettei kotona ole jo ennestään mitään lentäviä, etkä myöskään kaupasta itse niitä kanna hedelmien  ja mussassa kasvavien salaattien ym. mukana

Nämä ovat harsosääskiä, eivät "banaanikärpäsiä". Säilytän kaikki hedelmät jääkaapissa ja olen neuroottinen bioroskien kanssa. Banaanikärpänen ei tunge sieraimiin.

Luulen, että harsosääski tykkää hengitysilman kosteudesta ja siksi tunkee nenään. Mutta -prkl!- mun nenä oo mikään kasvatusalusta!

Kiitos vinkistä. Pitää sitä sammalta kokeilla.

Ap

Tosiaan!!! Ruukkuyrtit! Niitä joskus laitan kasvamaan. Niissähän multa helposti kastuu liikaa.

niistä pöllähtää välillä jotain lentäviä kun vähän muovia ra

Kyllä. Banaanikärpnen on pieni riesa!

Vierailija
22/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaisia pitää ylipäätään hankkia kotiin kun mikään välttämättömyys ei ole kyseessä ja ongelmat on tiedossa?

Pidän viherkasveista

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaisia pitää ylipäätään hankkia kotiin kun mikään välttämättömyys ei ole kyseessä ja ongelmat on tiedossa?

Pidän viherkasveista

Ap

Missäpäin maata olet? Luin aiemmin uutisen, jonka mukaan tietyllä paikkakunnalla oli yhtäkkiä harsosääskien joukkoesiintyminen

Vierailija
24/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumenna multa uunissa ennen käyttöä. 

Enkö mä sitä itsekin pohtinut jo tuossa aloituksessa..?

Tuntuu aika isolta hommalta, kun on isoja kasveja.

Ap

Vierailija
25/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkamultaa. Paskakärpäsiä. Maksa siitä sitten.

Vierailija
26/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän viherkasveista

Ap

Missäpäin maata olet? Luin aiemmin uutisen, jonka mukaan tietyllä paikkakunnalla oli yhtäkkiä harsosääskien joukkoesiintyminen

Tampereelta. En usko, että tässä kohtaa olisi paikkakunnan vika, vaikka Tampere onkin muuttovoittoinen kaupunki 😂

Ongelma tuli mullasta, mitä myydään kaikkialla.

Vierailija
27/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluan tietää mikä multa on parasta. Viimeksi kun yritin laittaa lisää kukkia kotiin, sain juurikin noita kärpäsiä (tai mitä nyt ovatkaan tuholaisia) riesakseni.

Vierailija
28/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä määrä kelta-ansoja, harsosääsket ei voi vastustaa niitä, lentävät sinne ja vähitellen invaasio loppuu. Mutta tosiaan, riittävän tiheästi ansoja ainakin alkuun, koska harsosääski on huono lentäjä ja voi välttää liian harvaan asetetut ansat pelkästään siksi, ettei kykene lentämään sinne saakka.

Vierailija
29/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas, hei!

Voiko niitä tulla pienistä raoista ulkoa, kun on näin lämmintä ulkona? Jos ne tulevat lämmittelemään?

Kohta tekee mieli mennä ostamaan ikkunateippiä ja paketoida koko talo.

Ei voi. Meillä oli viime tammikuussa pahin harsosääski-invaasio ikinä ja ulkona pakkasta liki -40 astetta. Tuli synttärilahjaksi saatujen viherkasvien mukana, otaksun. Kuolonuhrejakin tuli, yksi viirivehka heitti veivinsä. Jotain Raidin ikkunaan asetettavia liima-ansoja hankin. Ja sellaisia keltaisia kukkaruukkuihin tökittäviä liima- ansoja myös.

Vierailija
30/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harsosääski ja banaanikärpänen ei ole sama elukka.

Vierailija
31/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka sellaista väitti?

Vierailija
32/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka sellaista väitti?

Lue ketju niin tiedät.

Vierailija
33/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki kukkamullat, taimimullat ja puutarhamullat ulkona pakkasessa. Kun otan ne käyttöön, vien ne sulamaan pannuhuoneeseen. Siellä ne saa sulaa rauhassa ja olla ikään kuin karanteenissa niin näen onko niissä epätoivottua elämää ennen kuin tuon ne kukkieni lähelle. En tiedä kuolevatko pakkasessa.

Tuo uunissa sterilointi on huono siksi, että kuumuus tappaa hyvät bakteerit mullasta. Silleen saadaan täysin kuollutta kasvualustaa, joka ei tarjoa kasveille yhtään mitään.

Vierailija
34/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko harsosääski sellainen kukkakärpäsen nåköinen, mikä lentää töksähdellen / terävästi lepattaen? Joku sellainen pyörii naamani lähellä öisin.

Vierailija
35/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ohjeessa oli, että kiehuva vesi tappaa niitä. Mutta jos siinä mullassa on jo kasvi niin käy köpelösti juurille. Itse suihkutin Raidia niin paljon kuin purkista lähti. Väheni kyllä mutta  sitruunapuukin otti osumaa. Ällöjä ovat.

Vierailija
36/37 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullassa pitää olla ötököitä. Ei niitä näe eikä nuo pienet sääsket haittaa. Kuolleessa mullassa ei kasva. Hanki muovikukkia jos et kestä. 

Vierailija
37/37 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ollut yhtäkkiä hirveä riesa ensin ripsiäiset ja sitten harsosääsket vaikkei koskaan aiemmin oo kasveissa ollut... nyt oon lukenut erilaisia vinkkejä ja kokeillut mullan pakastamista niin, että ensin antaa olla huoneenlämmössä ja sitten pakkasessa, sit taas huoneenlämmössä ja pakkasessa. Ton prosessin toistin n. 3 kertaa. Tänään on mullanvaihto niin katsotaan onko toiminut 😵💫

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme