Harsosääsket, nykyajan kukkamullat ovat ihan 💩
En tiedä näkyykö 💩 emoji otsikossa.
Nykyajan kukkamulta on heikkolaatuista. Aina tulee harsosääskiä mullan mukana. Vaikka ostaisi kallista laatua.
Ostin sellaisen hyötämisastian, mistä pitäisi nousta tulppaaneja.
Nyt oon monta päivää imuroinut öttiäisiä ikkunasta monta kertaa päivässä.
Menee hermo, kun ne tunkevat sieraimiin.
Kohta on mullanvaihto ja taimiasiat edessä. Tiedättekö mitään multaa, joka olisi kuumennettua.tai muuten steriloitua? Vai pitääkö itse paistaa multaa uunissa?
Ja ei, en kaipaa hirveästi mitään ohjeita lautaselta kasteluun tai kasvien pesuun yms.
Vain vinkkejä hinta-laatusuhteeltaan hyvistä liimapapereista ja mullasta.
Kommentit (37)
käytä kasvusammalta ja katsokkin ettei kotona ole jo ennestään mitään lentäviä, etkä myöskään kaupasta itse niitä kanna hedelmien ja mussassa kasvavien salaattien ym. mukana
Minä pidän pintamullan kuivana ja altakastelen kasvini, on hillinnyt ja sitten lähes joka ruukussa on öttiäisliima-ansoja, taitaavat olla Ötökkä -merkkiä?
Minä taas, hei!
Voiko niitä tulla pienistä raoista ulkoa, kun on näin lämmintä ulkona? Jos ne tulevat lämmittelemään?
Kohta tekee mieli mennä ostamaan ikkunateippiä ja paketoida koko talo.
Minulle noita ilmestyi ensimmäistä kertaa tänä kesänä ja olin ihan hoo moilasena mitä ne on ja mistä niitä tulee. Vähenemään olen saanut vähentämällä kastelua kerta viikkoon, mutta silloin runsaasti, ja heittämällä muutaman selkeästi huonokuntoisen kasvin pois (nuohan syö kasvien juuria). Välillä niitä vielä näkee lentelemässä, mutta ihan yksittäiskappaleina.
Vierailija kirjoitti:
käytä kasvusammalta ja katsokkin ettei kotona ole jo ennestään mitään lentäviä, etkä myöskään kaupasta itse niitä kanna hedelmien ja mussassa kasvavien salaattien ym. mukana
Nämä ovat harsosääskiä, eivät "banaanikärpäsiä". Säilytän kaikki hedelmät jääkaapissa ja olen neuroottinen bioroskien kanssa. Banaanikärpänen ei tunge sieraimiin.
Luulen, että harsosääski tykkää hengitysilman kosteudesta ja siksi tunkee nenään. Mutta -prkl!- mun nenä oo mikään kasvatusalusta!
Kiitos vinkistä. Pitää sitä sammalta kokeilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat harsosääskiä, eivät "banaanikärpäsiä". Säilytän kaikki hedelmät jääkaapissa ja olen neuroottinen bioroskien kanssa. Banaanikärpänen ei tunge sieraimiin.
Luulen, että harsosääski tykkää hengitysilman kosteudesta ja siksi tunkee nenään. Mutta -prkl!- mun nenä oo mikään kasvatusalusta!
Ap
Tosiaan!!! Ruukkuyrtit! Niitä joskus laitan kasvamaan. Niissähän multa helposti kastuu liikaa.
Meikä pitää ne multasäkit ulkona yhden talven ja käyttää vasta sitten. Lisäksi laitan sellaisia keltaisia tahmeita läpysköjä kukkaruukkuihin, ne keräävät kaikki pikkuinisijät pois.
Vierailija kirjoitti:
Meikä pitää ne multasäkit ulkona yhden talven ja käyttää vasta sitten. Lisäksi laitan sellaisia keltaisia tahmeita läpysköjä kukkaruukkuihin, ne keräävät kaikki pikkuinisijät pois.
Minäkin ostin multaa ja jätin ulos, mutta mietin että taitaa niitä pakkasen kestäviäkin öttiäisiä ehkä olla.
Ennen ei ollut tätä ongelmaa. Multa steriloitiin, eikä ollut yhtä paljon ruukkuyrttejä ja salaatteja.
Olin aikoinaan 80-luvun lopulla salaattia pakkaamassa. Oli pieni yksikkö ja hygieniasta oli helpompi pitää huolta. Nyt noissa laitoksissa on hirveät määrät tavaraa ja tuholaiset leviävät.
Ap
Kaupan ruukkuyrtit on pahimpia. Ei niitä kannata tuoda sisätiloihin ollenkaan. Jääkaappiin laitan suoraan, pitivätpä tai eivät. Biltemasta saa halpoja ja hyviä liima-ansoja. Eihän ne ongelmaa poista, mutta määrä pysyy vähän siedettävämpänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Harsosääski reagoi hengitysilman hiilidioksidiin, ja siksi on ärsyttävästi tunkemassa nenään jatkuvasti.
Miksi tuollaisia pitää ylipäätään hankkia kotiin kun mikään välttämättömyys ei ole kyseessä ja ongelmat on tiedossa?
Suosittelen myös noita Ötökkä-merkin keltaisia liimaläpysköjä. Vaihda tarpeeksi usein ja joka kasville omansa. Hävisivät!!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös noita Ötökkä-merkin keltaisia liimaläpysköjä. Vaihda tarpeeksi usein ja joka kasville omansa. Hävisivät!!
Bilteman on paljon halvempia ja toimivat ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tosiaan!!! Ruukkuyrtit! Niitä joskus laitan kasvamaan. Niissähän multa helposti kastuu liikaa.
niistä pöllähtää välillä jotain lentäviä kun vähän muovia rapistelee, siksi en niitä osta silloin kun taimia kasvatan, monta sataa taimea olisi melkoinen tuho jos ne pääsisi sikeentymään. En tarkoittanut banaanikärpäsiä, vaan niitä harsosääkiä, joita on ihan missä kasviksissa tahansa... munia on mukana vaikka mitään ei lentelisi. Muutaman päivän kun vartoo, niin jo lentelee. Banaani kärpäset kuolee kun tulee ekat pakkaset...kyllä, kyllä ne kuolee sisätiloissakin jostain kumman syystä pakkaskelin tultua.
Kuumenna multa uunissa ennen käyttöä.
Minulla ilmaantui banaanikärpäsiä jostain juuri pari viikkoa sitten.
En ole enää vuosiin ottanut riesakseni sisäkasveja. Piha riittää.
Sisäkasvien kasvatus on muutenkin kuin häkkilintujen pitämistä. Lähinnä rääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Harsosääski reagoi hengitysilman hiilidioksidiin, ja siksi on ärsyttävästi tunkemassa nenään jatkuvasti.
Ai, mä olen luullut, että kosteuteen. Ne munivat kosteaan multaan. Tästä luulo, koska ne eivät ime verta eivätkä ole loisia.
Mistä löysit tuon tiedon? Laitatko linkin tänne?
Nyt olen viisaampi käyttäjä. Pssskan saa otsikkoon 😅