Puolison kanssa yhteistulot yli 240000 € vuodessa - silti mitään ei jää säästöön
Olemme hyvätuloisia. Sitä en kiistä. Asumme isohkossa omakotitalossa suomalaisessa keskisuuressa kaupungissa. Kaksi autoa. Kaksi teini-ikäistä lasta. Yksi pohjoisen laskettelureissu hiihtolomaviikolla. Jokin ulkomaanmatka, lyhyempi tai pidempi yleensä myös vuosittain. Jos koko perhe matkustaa, niin varmaan se jotain kymppitonnin luokkaa on. Muutoin suhteellisen tavallista arkea. Ei isoja hankintoja tai törsäilyä. Tavallista elämää. Taloudellisesti ihan ok, ei huolta sen suhteen. Asuntolainasta pieni häntä maksamatta. Jotenkin asia vaan alkanut häiritsemään, ettei meillä oikein kerry säästöjäkään. Jotain varmaan on pielessä kulutustottumuksissa, sen tiedän. Johonkin häviää se raha. Itse haluaisin panna sille stopin ja alkaa kerryttämään säästöjä. Puolison luonne enemmän sellainen, että jos rahaa on, niin sitä käytetään. Sitten se vaan häviää ja on käytetty johonkin. Enemmän alkanut ärsyttämään tietyllä tapaa olla hyvätuloinen mutta tavallaan varaton. Toki asunnossa on varallisuutta mutta muutakin pitäisi olla.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Itse vähän samassa tilanteessa. Olen kuitenkin enemmän ajatellut elää mukavasti ja taata lapsille elämänpiirin, matkustelua maailmalla ja muutenkin ympäristön, joka tuottaa kokemuksia. Ja sitä kautta heistä kasvaa itsenäisiä maailmankansalaisia. Rahaa menee mutta menköön.
Asenne ratkaisee. Kerran kesässä ollaan lapsen kanssa tehty reissu myös Eurooppaan. Osin junalla. Siinä sitä näkee maailmaa ja oppii selviytymään. Välillä olen kantanut väsynyttä lasta ja selässä reppu milloin missäkin: Roomassa, Pariisissa ja Ateenassa.
Lapsi on hyvin itsenäinen nykyään ja osaa selviytyä.
Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän veroa %
Pari viikkoa sitten katsoin viime vuoden viimeistä palkkakuittia. Tienesteistä 51% omaan taskuun, muu sitten "muiden hyväksi".
Kutsuisin tätä laillistetuksi ryöstöksi.
Meillä on yhteistulot (brutto) 180 000 € vuodessa, ja rahaa jää säästöön reilusti joka kuukausi. Olemme kuitenkin saattaneet tehdä kolmen lapsen (joista kaksi teiniä) kanssa saman vuoden aikana matkan niin Japaniin, USAhan kuin Lappiin hiihtämään, joten erityisen säästeliäästä elintavasta meidän kohdalla ei ole kysymys.
Eli johonkin ne ap:n rahat nyt valuvat. Ottakaa viime vuoden tilitiedot taulukkolaskentaohjelmaan ja lisäksi luottokorttilaskut. Niistä on aika helppo laskea, mihin raha on mennyt viime vuoden aikana.
Ja jos rahankäyttötottumukset puolisoiden välillä ovat hyvin erilaiset, kannattaa pitää omat rahat. Yhdessä sovitaan, mitä ja kuinka paljon kumpikin maksaa yhteisistä kuluista. Lopuille voi sitten kumpikin tehdä mitä haluaa: esim. säästeliäämpi laittaa sijoituksiin ja tuhlaavampi ostaa haluamiaan asioita.
Ei muuta kuin laskin käteen ja karsimaan turhia menoja. Niitä varmasti löytyy noilla tuloilla. Vaatii vain vähän viitsimistä.
Olen viimebkuukaudet elänyt alle 1000€:n tulonsiirroilla kuukaudessa työttömän työnhakijan elämää niin saanut kuulla, että munun tulisi työttömänä loisena minut pitäisi kuolla pois mokomana loisena ja ihmisroskana.
Pahouttelen, että käyn näin kalliiksi. Varmasti Ap:n olo paranee kun toimeentuloani heikebnetään, jotta hänen veroprosenttiaan voidaan pudottaa, niin hänelle jää enemmän rahaa käytettäväksi.
Jos ei oleisi köyhiä kotimaahan kuluttamassa pieniä rahojaan niin työpaikat vain vähenisivät ja verot nousisivat.
Käykin päinvastoin kuin monet unelmoivat verojensa pienentyvän jos ei olisi yhteiskunnan tuilla eläviä.
Aika säälittävää ettette saa mitään säästöön tuollaisilla tuloilla kun minä saan säästöön 2500€ nettotuloilla joka kuukausi 800€.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimebkuukaudet elänyt alle 1000€:n tulonsiirroilla kuukaudessa työttömän työnhakijan elämää niin saanut kuulla, että munun tulisi työttömänä loisena minut pitäisi kuolla pois mokomana loisena ja ihmisroskana.
Pahouttelen, että käyn näin kalliiksi. Varmasti Ap:n olo paranee kun toimeentuloani heikebnetään, jotta hänen veroprosenttiaan voidaan pudottaa, niin hänelle jää enemmän rahaa käytettäväksi.
Sinä et tuommoisista puheista kuule korviasikaan lotkauta. Ei täällä töitä tule enää tulevaisuudessakaan millään kaikille riittämään koska ei ole palkanmaksajia. Ihan sairaaksi mennyt työelämän vaatimuksetkin eikä kaikkien terveys ja resurssit tule riittämään ainakaan kauaa jos sitten aikansa kestää.
Ei ole olemassa niin paljoa rahaa, etteikö sitä saisi törsättyä, jos haluaa. Eikös se Salonojakin pistänyt 100 miljoonaa taivaan tuuliin. Jos teillä elämä menee niinkuin olette suunnitelleet, niin eihän noilla tuloilla mitään hätää ole, vaikka ei olisikaan säästöjä. Ongelmat tulee siinä vaiheessa, kun toinen menettää työpaikkansa tai -kykynsä tai tulot muuten pienenee ja pitäisi alkaa sovittaa menoja uudelleen tulojen mukaan. Jos teillä on yhteiset rahat, niin molempien tarvisi asennoitua säästämään ja jos toinen haluaa edelleen vaan tuhlata, niin vaikeaksi menee.
Kannattaa lukaista Esa Juntusen Vaurastu viisaasti, kääriä hihat ja ryhtyä toimeen!
En ymmärrä miksi Suomessa on niin paljon taloustaidottomuutta. Johtuuko se nyt sitten hyvinvointivaltiosta vai mistä? Ruotsissa säästäminen ja sijoittaminen tosin on yleisempää vaikka sielläkin on (rapistuva) hyvinvointivaltio ja jenkeissä säästäminen on pakollista jos nyt sattuu rahkeet riittämään.
Kyllä jokaisen pitäisi ottaa enemmän vastuuta omasta taloudesta ja tulevaisuudesta. Etenkin hyvätuloisilla siihen on mahdollisuus, keskituloisilla myös ja pienituloisilla vaatiikin jo enemmän ponnistelua.
Mä oon nyt työtön ja hyvin menee, kun olen ikäni sijoittanut ja etuuden ohessa tilille ropisee osinkoja enenevissä määrin ja lapsilisät ropisee lasten tileille.
No niin ap, oletko taas herännyt savet housussa liperissä ja mietit riittääkö pullonpalautus rahat nakkipakettiin. Meneppä vaikka kävelylle, niin krapula helpottuu, eikä tarvi keksiä fantasioita tänne!
En ymmärrä rahan kerryttämistä tilille makaamaan muuten, kuin että sen aikoo antaa lapsille esim. ajokorttia, autoa tai opiskelua/asuntoa varten.
Meillä säästetään aina jonkin verran matkustamista varten ja siihen se myös käytetään kaikki ja sitten säästetään uudestaan seuraavaan matkaan.
Muuten kaikki menee sujuvasti elämiseen, kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä rahan kerryttämistä tilille makaamaan muuten, kuin että sen aikoo antaa lapsille esim. ajokorttia, autoa tai opiskelua/asuntoa varten.
Meillä säästetään aina jonkin verran matkustamista varten ja siihen se myös käytetään kaikki ja sitten säästetään uudestaan seuraavaan matkaan.
Muuten kaikki menee sujuvasti elämiseen, kädestä suuhun.
Omakotitalossa asuessa on kyllä ihan mielenrauhaa se, että helposti käytettävällä tilillä on rahaa yllättävään remppaan.
Palsta täynnä ihmisiä jotaka eivät erota trollia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tuommoisista puheista kuule korviasikaan lotkauta. Ei täällä töitä tule enää tulevaisuudessakaan millään kaikille riittämään koska ei ole palkanmaksajia. Ihan sairaaksi mennyt työelämän vaatimuksetkin eikä kaikkien terveys ja resurssit tule riittämään ainakaan kauaa jos sitten aikansa kestää.
Ohis Kiitos! On ilahduttavaa saada / kohdata välillä myötäelävää palautetta. Tämän palstan parhaita puolia on se, että välillä voi saada käsittämätöntä tsemppausta ja kannustusta. - Jos kohta saada päällensä kuraa ja mitätöintiä ja kohtuutonta halveksintaa. Itselleni tämä paikka tarjoaa ennen kaikkea paikan, jossa voin edes hieman tuulettaa ajatuksiani ja kohdata vastaavasti muiden. Sekin on tärkeää, että kohtaa välillä ajatuksia, jotka haastavat omaa ajattelua.
Mutta tarpeetonta lyttäämistä ja halveksintaa ja päähän potkimista on välillä hyvin vaikea sulattaa, vaikka miten muistuttaisi, että luultavasti ne kertovat enempi kirjoittajasta kuin siitä mitä laajemmin toivottaisiin/ odotettaisiin niiden kohteilta.
Lapissa voi käydä pelkällä bensan hinnalla. Eli ruoka kaupasta samaan hintaan kuin kotona ja yöt teltassa. Ei tarvi sitä 3000 eur maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästetään aina jonkin verran matkustamista varten ja siihen se myös käytetään kaikki ja sitten säästetään taas.
Jos on pienet tulot, niin voi olla järkevintä elää noin. Mutta jos tulot ovat lähellekään ap:n luokkaa, niin kyllä säästöt tuovat sekä turvallisuutta että lisämahdollisuuksia elämään. Tietenkään kukaan järkevä ei kuitenkaan pidä isoja määriä rahaa tilillä, vaan laittaa ne sijoituksiin kasvamaan ja tuottamaan lisätuloja.
Olen itse nyt 59, ja vaikka joutuisin nyt työttömäksi enkä saisi koskaan uutta työpaikkaa, voisin silti jatkaa nykyisen elintasoni kaltaista elämää eläkeikään asti sijoitusteni turvin. En joutuisi tinkimään mistään. Kyllä se tuo elämään mukavaa turvallisuutta. Lisäksi voin halutessani jäädä pois työelämästä ainakin kolme vuotta ennen alinta eläkeikääni ilman, että elintasoni kärsii.
Voihan ne tulot olla vaikka 500000 ja silti ei jää käteen. Tuplaa tuo teidän matkailu, lisää pari lasta, kaikki vaatteet deisgner-tavaraa, kalliit autot jne.
Sepäs kummallista. Meillä nettotulot perheessä alle 60k vuodessa. Silti rahaa jää säästöön vaikka on omakotitalo, kaksi autoa ja matkustellaankin välillä. Ette vaan osaa.