Alkoholi pilaa yöunet
Vai pilaako? Seuraan uneni laatua älykellon avulla, ja alkoholittoman alkukuun aikana unessani on joka yö ollut jotain sanomista. Liikaa tai liian vähän kevyttä unta tai syvää unta, heräilyjä, unen kokonaismäärä liian vähän jne.
Eilen join 8% valkoviiniä telkkaria katsellessani ja menin nukkumaan klo 23. Heräsin puolisen tuntia sitten ja katsoin uteliaana miten alkoholi on vaikuttanut uneen.
Ensimmäistä kertaa sitten älykellon hankkimisen unenlaatu on ollut mainio (sovelluksen käyttämä sana) 😄 Syvä uni 2h23 min, kevyt uni 3h22 min ja REM-uni 1h37min. Ei kehno tai kelvollinen, niin kuin koko tammikuun muuten, kun olen urheillut ja mennyt selvinpäin nukkumaan.
Jatkossakin siis iltamyssyt ja silkinohuet iltakännit on ihan jees.
Kommentit (13)
Miten sulla voi olla syvää unta noin paljon? Itsellä sitä on korkeitaan 10 % nukutusta unimäärästä riippumatta unen pituudesta.
Kyllä mä ilman kelloa tiedän nukuinko heräämättä vai heräsinkö yöllä useasti. Nukahdinko heti vai pyörinkö pari tuntia. Onko aamulla levännyt olo vai vielä väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla voi olla syvää unta noin paljon? Itsellä sitä on korkeitaan 10 % nukutusta unimäärästä riippumatta unen pituudesta.
En tiedä, eihän siihen itse voi vaikuttaa. Parhaimmillaan on päälle 2 tuntia, huonoimmillaan reilun tunnin. Yksi yö kun meni oikein vtuiksi, niin oli vain 40 min.
ap.
Minulla vaikuttaa niin että jos otan vain 4-6 olutta niin nukahdan kyllä mutta herään 2 aikaan yöllä ja sitten pätkittäistä torkahtelua aamuun asti ja jos otan yli kymmenen niin nukun kyllä aamuyöhön ja ylösnoustua olo on kyllä melkoisen sumuinen, eli kunnon kännissä vois ehkä nukkua aamuun asti mutta päivä olisi kyllä muutoin pilalla. Yritän lopettaa kun ikäkin alkaa jo 6:lla ja terveysasiat alkaa pyörimään mielessä, olis se kiva nukkua kunnollista unta ilman kemiaa.
Yksi annos ei vaikuta itsellä havaittavasti (ei mikään yömyssy kuitenkaan), mutta tällöin nukkumaan mennessä olen vesiselvä. Useampi annos sen sijaan aiheuttaa selvää yöheräilyä.
sanoisin useamman vuoden tissuttelukokemuksella että pilaa ainakin munulla, älykelloa käytän myös ja en luottaisi kauheesti. Kyllä olen tissuttelun jälkeen paljon väsyneempi kuin muuten. Nyt tipaton menossa ja useampi helkkarin hyvä yöuni ollut jo tässä kuussa. Taidan koittaa jatkaa, kukkarokin kiittää. Joulukuussa paloi monta sataa alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ilman kelloa tiedän nukuinko heräämättä vai heräsinkö yöllä useasti. Nukahdinko heti vai pyörinkö pari tuntia. Onko aamulla levännyt olo vai vielä väsynyt.
Et muuten tiedä. Minäkin luulin tietäväni, mutta älykello tiesi toisin. Vuoden olen testaillut. Alkoholi heikentää unenlaatua, vaikka luulin nukkuvani hyvin juotuani vähän. Koko viime vuoden muutenkin nukuin huonosti, vaikken olisi alkoholia juonutkaan, harvoin pääsin yli 90 unipisteen, useimmiten 50-70 pistettä. Nyt joulun jälkeen aloitin ketoruokavalion ja pätkäpaaston ja kaikkina öinä unipisteet on ollut 85-100. Viime yönäkin 93 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et muuten tiedä. Minäkin luulin tietäväni, mutta älykello tiesi toisin. Vuoden olen testaillut. Alkoholi heikentää unenlaatua, vaikka luulin nukkuvani hyvin juotuani vähän. Koko viime vuoden muutenkin nukuin huonosti, vaikken olisi alkoholia juonutkaan, harvoin pääsin yli 90 unipisteen, useimmiten 50-70 pistettä. Nyt joulun jälkeen aloitin ketoruokavalion ja pätkäpaaston ja kaikkina öinä unipisteet on ollut 85-100. Viime yönäkin 93 pistettä.
Olen siis elänyt tietämättä miten nukuin. Paitsi aamulla herätessä totean, et olipa hyvät unet tai vitsit kun taas heräsin klo 3 eikä uni tullu sen jälkeen. Tarvitsen siis kellon kertomaan siitä...? Jospa seinäkello ajaa samaa asiaa.
Mulla vaikuttaa alkoholi uneen heti, yksi olut ei vielä näy, mutta kaksi nostaa alinta sykettä jo +10. Nukun yleensä todella hyvin ja unipisteet 95-99, 100 en ole vielä koskaan saanut. Syvää unta on yli 20% unesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis elänyt tietämättä miten nukuin. Paitsi aamulla herätessä totean, et olipa hyvät unet tai vitsit kun taas heräsin klo 3 eikä uni tullu sen jälkeen. Tarvitsen siis kellon kertoma
Älykello mittaa neljää erilaista unta; syvää, REM, kevyttä ja levotonta/heräilyä. Myös hengitystä unen aikana. Et sinä niitä seinäkellosta näe. Itse en esim tiennyt heräileväni unen aikana. Nyt tiedän jo olosta aamulla, tuliko nukuttua tasaisesti syvää tai kevyttä unta, tuliko heräiltyä, tuliko monta REM pätkää. Mulla ainakin olo on levoton niinä aamuina, kun yöllä tuli useampi REM pätkä. REM on se univaihe kun nähdään unia.
Millä mittaatte, kun saatte näin tarkkoja lukemia? Minulla halpisranneke ja vain harvoin remmiä tai syvää molempia yli tunti. Pisteet 55-75.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis elänyt tietämättä miten nukuin. Paitsi aamulla herätessä totean, et olipa hyvät unet tai vitsit kun taas heräsin klo 3 eikä u
No mä en kelloa siihen tartte. Saatan 15min päiväunillakin nähdä unta, vaikka joku expertti sanoisi ettei se oo mahdollista.
Varmaan väsymys lopulta voitti. Mutta hyvin yksilöllistä. Itselläni vaikutti yksi siideri saunan jälkeen niin, että nukuin ilmeisesti huonosti reissuhommissa. Lopetin ja vaihdoin kivennäisveteen.
Toisaalta joskus otin kunnon kännit, mikä ei ole tapanani. Aamulla heräsin ja olin elämäni kunnossa.