Onko yli 75-vuotias jo vanhus mielestäsi? Tarvitsee välillä apua kotinsa ja ostostensa kanssa. On käsikipua, johon tarvitsee hoitoa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vanha jos ei ole pitänyt huolta itsestään eli syönyt terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Tämä pitää aloittaa viimeistään 25-vuotiaana. Ei niitä suosituksia turhaan anneta kuten varmasti jokainen täysjärkinen ymmärtää.
0-25-vuotiaathan aiemmin harrastivat liikuntaa luonnostaan ja ravitsemuskin oli 18-vuotiaaksi vanhempien käsissä.
Yli 75-vuotias on jo järjestään vanhus. Toki muuten yksilöllistä, miten hyvin pärjää tuossa iässä.
Ajattelen että vanhus on silloin kun pääsee siihen ikään, että sinulle suunnataan pitkän ikäsi vuoksi palveluita ja tukia. Ja tuon ikäisille suositellaan esimerkiksi tietynlaista valaistusta ja esteettömyysratkaisuja kotiin. Jos ei tuossa iässä suostu myöntämään olevansa vanhus, kannattaa miettiä onko kenties tehnyt tuosta sanasta itselleen turhaan mörön.
Olen 79. Olen vanha mutta en anna periksi. Kun pää on kunnossa. Autolla hoidan asiat, konsteilla pärjään. On rollaattori, poimintapihdit, tukevat tikkaat, nokkakärry. Vähän kerrallaan.
Moni ikäiseni pärjää vielä paremmin, minulla polvi ja lonkka joita ei voi leikata.
Riippuu monesta asiasta. Moni mies kuolee jo 50-75-vuotiaana sydänkohtaukseen. Ei ehdi vanhuksen ikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei iän puolesta, mutta ei ikä määritä avuntarvetta vaan sairaudet ja vaivat.
Siis mikä ikä sinun mielestäsi on vanha?Kyllä jo 70 vuotias on vanha moni ei edes elä niin vanhaksi.Tuollaiset luulevat itse olevansa vielä 80 vuotiaina jotain teinejä.
Ikäloppu alkaa olla mutta voi silti olla terve, reipas ja jollain tapaa teinimäinenkin. Joku geeniperäinen juttu pitää olla jos nykyaikana viiskybäsenä kuukahtaa.
Ei ole vanhus - jo sanakin on ikävä käyttää pirteästä, harrastavasta henkilöstä, joka eläkkeensä lisäksi ansaitsee omin neuvoin hieman lisätuloja. Sairauksia on, mutta sellaisia, jotka voivat iskeä jo 25-vuotiaisiinkin. Parempi termi olisi ehkä iäkäs? Seniori? Vanhus on mielestäni negatiivinen ilmaisu, vrt. byrokratiajargon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos tuntee itsensä vanhaksi. Ei, jos mieltää olevansa nuori. Kuka hyvänsä, jolla on käsikirja tarvitsee apua.
Sudenpentujen?
Ei - Noidan! ;)
Vasemmalla kädelläkö sen pitäisi kaupasta selvitä ja kantamisesta. Aika vaikeaa.
Elimistö alkaa lopetella uusiutumistaan, mutta sitähän se on tehnyt jo alle kolmekymppisestä. Muuten voi sanoa yhden määritelmän, että lapsi on sama kuin olla ulkopuolisen avun tarpeessa, vanhus on sama kuin olla ulkopuolisen avun avun tarpeessa. Muuten on vain itsenäisesti toimeen tuleva aikuinen.
Olen 75 vuotta ja vanha, mutten koskaan SENIORI-ikäinen.
Meidän suvussa eletään 100-vuotiaiksi asuen omassa kodissaan ilman apua, joten olisi varmaan aika noloa heittäytyä 75-vuotiaana jo muiden avustettaviksi. Pakko jaksaa painaa.
Olen huomannut 72 v on vielä nuorekas ja täysin toimintakykyinen mutta se ero siitä 75 vuoteen on hurja vaikka se on vain 3 vuotta.
Kyllä, 75 v on jo vanha mun isä alkoi ottaa päiväunet ruokailun jälkeen siinä iässä.
Riippuu henkilöstä.
Meillä äiti 70v tänä vuonna ja puolidonsa 76v. Tekevät lumityöt isolta pihalta itse, äiti tekee siivouskeikkaa eläkkeeltå. Käyvät pitkillä kävely- ja hiihtolenkeillä, ei isompia kremppoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei iän puolesta, mutta ei ikä määritä avuntarvetta vaan sairaudet ja vaivat.
Siis mikä ikä sinun mielestäsi on vanha?Kyllä jo 70 vuotias on vanha moni ei edes elä niin vanhaksi.Tuollaiset luulevat itse olevansa vielä 80 vuotiaina jotain teinejä.
On antaa olla kuin teini. Teinit taas tuhruisia ja kumaraisia. Hyvä kun on halua käyttää värejä vaatteissa. Make upin haluan vielä oppia. Ja hiukset kruunaa niin ikäihmisen kuin sen vastakohdankin. Hiukset pitää olla laitettu tai leikattu siististi. Meillä vanhemmat ihmiset yli 90-vuotiaat huolehtivat kasvoistaan ja hiuksistaan ja kynnet kauniisiti hoidettu, ja vaatteet edullisia mutta kauniita. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Olen 75 vuotta ja vanha, mutten koskaan SENIORI-ikäinen.
Niin minäkin, minä vain olen ei siinä muuta. Matkustan ja huollan omaa autoani. Ja meikkaan ja ostan uutta vaatetta. Tosin tukka on harmaantunut, mutta siihen saa raidoilla iloa. Harmaa tukka onkin minusta hoidettava hyvin, ettei ole entisaikojen oloinen tukka jopa nutturalla. Minusta pitkä tukka ei sovi muutenkaan harmaisiin hiuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu monesta asiasta. Moni mies kuolee jo 50-75-vuotiaana sydänkohtaukseen.
Miesten liian aikainen kuolema on harmi. On tehtävä sydäntutkimukset, kun tuossa iässä on niin paljon sydänkuolemia. Miesten kohdalla tutkimukset on huonosti järjestetty. Ei se voi niin kallista olla, voisi maksaa vaikka omasta kassasta jos saisi varmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vanha jos ei ole pitänyt huolta itsestään eli syönyt terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Tämä pitää aloittaa viimeistään 25-vuotiaana. Ei niitä suosituksia turhaan anneta kuten varmasti jokainen täysjärkinen ymmärtää.
On se vanha vaikka olisikin pitänyt huolta itsestään.
Silti on eri asia olla vanha ja kunnossa kuin vanha ja huonossa kunnossa.
Totta kai. Aina on eri asia olla hyvässä kunnossa kuin huonossa kunnossa, iästä riippumatta. Tämä ei kuitenkaan poista tosiasiaa vanhenemisesta ja elämän rajallisuudesta.
Niin kauan ku on kondiksessa ei oo vanha.