Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yli 75-vuotias jo vanhus mielestäsi? Tarvitsee välillä apua kotinsa ja ostostensa kanssa. On käsikipua, johon tarvitsee hoitoa.

Vierailija
16.01.2025 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos tuntee itsensä vanhaksi. Ei, jos mieltää olevansa nuori. Kuka hyvänsä, jolla on käsikirja tarvitsee apua.

Vierailija
2/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kipuja joihin tarvitsen hoitoa vaikka olen reilusti alle 75 vuotias 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iän puolesta, mutta ei ikä määritä avuntarvetta vaan sairaudet ja vaivat.

Vierailija
4/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoopuoli kovassa vauhdissa!

Vierailija
5/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sairauksia, muuten on parempi yrittää itse. Liikuntavaivat ovat vaikeita.

Minä olen myös sitä ikää, enkä anna periksi. Katolle kiipeän myös ja tikkaita myöten puuhun. Käännän lapiolla maata ja revin juurakoita. Mutta, huom. ei sellaisella voimalla kuin nuorena.

Mies sairastaa eikä anna periksi. Näin yritetään mennä.  Kunhan pää pysyy selkeänä.

Miksi muuten kysyt?

Vierailija
6/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 75 on just vanhus. Näin ajattelen , vaikka olen reipas ,lenkeilevä ja haliitsen hienosti kaikki tän päivän nettijutut. 

Vierailija
7/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mitenkään, 75-vuotias ja vielä jäljellä 20-25 vuotta, jos on saanut hyvät geenit. Liikuntarajoitteisuus ja muut vaivat vaikeita, mutta tiede kehittyy huimaa vauhtia.

Muuten suosittelen kotona asumista niin kauan kuin mahdollista.

Vierailija
8/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mitenkään, 75-vuotias ja vielä jäljellä 20-25 vuotta, jos on saanut hyvät geenit. Liikuntarajoitteisuus ja muut vaivat vaikeita, mutta tiede kehittyy huimaa vauhtia.

Muuten suosittelen kotona asumista niin kauan kuin mahdollista.

Riippuu suvusta, meidän suvussa juuri kukaan ei ole elänyt yli 85 vuotiaaksi.

Vierailija
9/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vanha jos ei ole pitänyt huolta itsestään eli syönyt terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Tämä pitää aloittaa viimeistään 25-vuotiaana. Ei niitä suosituksia turhaan anneta kuten varmasti jokainen täysjärkinen ymmärtää.

Vierailija
10/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali. Kyllä nuoremmillakin voi olla vaivoja toisinaan ja tarvita apua apteekissa ja kaupassa. Se luo turvallisuutta myös jos joku on suvusta avuksi iäkkäälle, ei jää yksin. Ei kaikki ole "vanhuksia" silti, vaan naisia tai miehiä. Jotkut itsenäisiä jos on vielä auto. Ulkona on käsittämättömän liukasta, keski-ikäisenä kaaduin eilen pahasti ulkona ja olin ilmeisesti väärässä paikassa, johon en enää mene.

Vierailija
11/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vanha jos ei ole pitänyt huolta itsestään eli syönyt terveellisesti ja harrastanut liikuntaa. Tämä pitää aloittaa viimeistään 25-vuotiaana. Ei niitä suosituksia turhaan anneta kuten varmasti jokainen täysjärkinen ymmärtää.

On se vanha vaikka olisikin pitänyt huolta itsestään.

Vierailija
12/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ikä sinun mielestäsi on  vanha?Kyllä jo 70 vuotias on vanha moni ei edes elä niin vanhaksi.Tuollaiset luulevat itse olevansa vielä 80 vuotiaina jotain teinejä.

Vierailija
13/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on, jotkut ei. Mun vanhemmat on 78 ja 80, eikä tarvi vielä missään apua ja mm. matkustelevat paljon. On ollut hyvä tuuri, ettei ole isompia sairauksia tullut. 

Vierailija
14/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsikipu on ikärappeuman tulosta.  Vanhat vammatkin muistuttaa iän myötä ei tarvitse olla uusiakaan. Mentaalisesti ei tarvitse olla, ellei ole jo mielessään heittämässä hyvästejä elämälle. 

Vierailija
15/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ikä sinun mielestäsi on  vanha?Kyllä jo 70 vuotias on vanha moni ei edes elä niin vanhaksi.Tuollaiset luulevat itse olevansa vielä 80 vuotiaina jotain teinejä.

Virallisesti siitä 75 vuodesta eteenpäin taidetaan laskea vanhukseksi, ei sitä ennen. Siinä iässä biologinen vanheneminen alkaa vähitellen vaikuttaa enemmän silti, vaikka ei olisikaan mitään erityistä sairautta. Sairaudet, niin "päähän" kuin muuhunkin kehoon vaikuttavat, voivat toki tehdä ihmisestä heikkokuntoisen paljon aikaisemminkin - omassa suvussakin eräs sairastui otsalohkodementiaan viisikymppisenä ja kuoli siihen muutaman vuoden päästä. 

Vierailija
16/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti on eri asia olla vanha ja kunnossa kuin vanha ja huonossa kunnossa.

Vierailija
17/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta joskus tuntuu, että tämä on joku ihme defenssi, että yritetään kovasti uskoa että se olisi omissa käsissä se kunto vanhana. Ei se ole. Toki, suositusten mukaan eläminen lisää todennäköisyyttä siihen että olisi terve vanhuus, mutta ei se mitenkään sitä takaa, ja paljon on epäterveellisesti eläneitä hyväkuntoisia yli kasikymppisiä, ja terveellisesti eläneitä nuorena muisti- tai muuten sairastuneita, ja kaikkea siltä väliltä. Geenit ja sattuma aika paljon myös määrää.

Vierailija
18/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutamia -47 ja -48 syntyneitä. Ne kävisivät päälle, jos niitä vanhuksiksi sanottaisiin, varsinkin se niistä, joka on käynyt niin lonkka- kuin polvileikkauksissakin. 😁 Kaksi niistä ajaa autoa lähes joka päivä, kummallakaan ei ongelmia näön eikä hoksottimien kanssa. Toinen on vielä asukastoimikunnan puheenjohtajakin, se lonkka- ja polvileikattu. 

Eli ei iän perusteella voi sanoa ketään vanhukseksi, eikä oikeastaan edes terveydentilan perusteella. Se on sellainen veteen piirretty viiva. Jotkut ovat vanhuksia jo viisikymppisinäkin, sanoo tämä tänä vuonna kuusikymppinen, joka ei itse taatusti ole vielä vanhus. 😄

Vierailija
19/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti on eri asia olla vanha ja kunnossa kuin vanha ja huonossa kunnossa.

OMG onko? Ihan oikeasti?

Vierailija
20/46 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos tuntee itsensä vanhaksi. Ei, jos mieltää olevansa nuori. Kuka hyvänsä, jolla on käsikirja tarvitsee apua.

Sudenpentujen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi