Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd testit ahdistavat

Vierailija
15.01.2025 |

Minua ahdistaa koko kyseinen aihe koska se on suuri tabu ihmisten kesken nykyään. Oma äitini ei ole hyväksynyt minua sellaisena kun olen ja kiristänyt täysi-ikäiseksi asti etten menisi testeihin. Nyt kuitenkin 18 vuotiaana päätin ottaa asiasta selvään kun vanhemmat eivät saa tietää asiasta. Ahdistaa kuitenkin mennä sinne alkukartoitukseen juttelemaan tämän hetkisestä tilanteesta ja tutkimusten etenemisestä. Onko jollain kokemuksia?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kokemusta, mutta totean, että hienoa, kun olet rohkeasti etenemässä tärkeässä asiassa. 

Vierailija
2/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei adhd ole nykyään mikään tabu, sen diagnoosien määrä on kasvanut valtavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia juuri, ihmiset ajattelevat että mitä tuokin taas tänne tulee parkumaan ongelmistaan. Olen 6 vuotta ollut varma asiasta että se pitää tutkia. Eniten ahdistaa se että tarvitsisi jutella minun ja vanhempieni välisestä suhteesta ja kertoa totuus kuinka minua on kaltoin kohdeltu lapsena. Pelkään pikkuveljen puolesta (jolle taas vanhempani ovat olleet oikeasti vanhempia) joutuisi ongelmiin takiani.

Vierailija
4/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on nykyään adhd

Vierailija
5/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole adhd vaan ahdistusvamma. Vanhemmat pitäneet pumpulissa joten ap etsii syytä kun ei pärjää yksin.

Vierailija
6/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa olen asunut 3 vuotta omillani, vuoden poikaystävän kanssa koska en ole tullut toimeen vanhempieni kanssa. Hienosto vanhemmat korvaavat rakkauden rahalla ja kuri on sellaista että et ole ennen nähnyt. Samalla kun haasteita on jokaisella elämän osa-alueella yrität sinnitellä ja lopulta olet niin väsynyt että et jaksa enää mitään. 

onneksi saan asioihini nyt selvyyden eikä tarvitse sen jälkeen enää ikinä todistella ihmisille yhtään mitään. Minä sentään tulen pärjäämään elämässä kun saan tukea. Ajattelin jopa korkeakouluun hakea kun saa ammattitutkinnon valmiiksi.

Vierailija
7/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi ymmärtää näitä vanhempia, jotka estävät lapsensa tutkimukset tai esim. eivät halua lastaan erityisluokalle tai muitakaan tukitoimia, vaikka ne olisivat tarpeellisia.

Hienoa ap, että olet menossa ja päässyt tutkimuksiin. Ei siellä ole keskiössä suhteesi vanhempiisi, vaan adhd-oireet. Eikä pikkuveljesi voi joutua vaikeuksiin, jos hänellä on kotona kaikki hyvin. Jos taas ei ole, sehän olisi vain hyvä, että asiat tulisivat esille. 

Vierailija
8/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa suostuivat onneksi erityisentuensuunnitelmaan kun ei näy todistuksessa. 30 isoveljeni on phasti alkoholisuitunut ja käyttää huumeita. Hänellä diagnosoitiin adhd ennen 2000 lukua ja hän kävi erityiskoulua. Äitini vertaa minua häneen ja väittää ettei minulla ole mitään ongelmia. Luulen että olisin samalla tiellä veljen kanssa jossen olisi tavannut nykyistä miestäni joka pitää minut maanpinnalla äitini sanojen mukaan.

Vierailija
9/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD periytyy jossain määrin ja ei ole mitenkään harvinaista, että vanhemmat eivät näe lapsensa oireita, koska itsellään on saman tyyppisiä haasteita.

Vierailija
10/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ahdistuneisuushäiriö...

Vierailija
12/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs noin päättelit?

Vierailija
13/18 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD periytyy jossain määrin ja ei ole mitenkään harvinaista, että vanhemmat eivät näe lapsensa oireita, koska itsellään on saman tyyppisiä haasteita.

Minä en nähnyt omassa lapsessani mitään ihmeellistä. Kun hänellä alkoi ADHD-tutkimukset, olin yllättynyt ja luin aiheesta hieman. Tajusin heti paikalla, että olen itsekin tutkimusten tarpeessa ja saatiin diagnoosit peräkanaa. Myöhemmin hän sai myös autismidiagnoosin.

Kyllä siitä diagnoosista on iso apu, kun tietää mistä ongelmat johtuvat ja saa niihin sitten oikeanlaista apua. Parempi se diagnoosi on saada nuorena kuin vasta viisikymppisenä, niin kuin itse. 

Diagnosoimattoman ja hoitamattoman ADHD:n kanssa eläminen on todella raskasta. Monille tulee masennusta tai ahdistuneisuutta kaupan päälle. 

Vierailija
14/18 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoikohan kirjoittaja käyttää värikynää kirjoittaessaan tekstiä.

Vierailija
15/18 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/18 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin alku kartoituksissa tänään ja hyvin meni kun en mennyt lukkoon eikä kysellyt perheestäni juurikaan. Koin oloni siellä turvalliseksi. Nyt pääsen jatkossa psykologille selvittämään adhd asiaa ja mahdollisesti diagnoosin.

Vierailija
17/18 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suuri tabu nykyään. Korkeintaan joillekin vanhoille kääkille joille kulissit on tärkeitä.

Vierailija
18/18 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein suorastaan vaaditaan vanhemman tai jonkun muun haastattelua. Siihen ei tarvi suostua jos ei halua. Käypähoidossakin sanotaan että aikuinen on omien oireidensa paras asiantuntija myös lapsuuden osalta. Toinen mihin ei tarvi suostua on huumetesti. Oikeusasiamies on ottanut kantaa ja todennut ettei se saa olla hoidon este jos ei suostu testaukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi