Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten ne tasoryhhmät voisivat nostaa Pisa-tuloksia

Vierailija
15.01.2025 |

Ensinnäkin, Suomen peruskouluissa ei ollut tasoryhmiä kun pärjäsimme Pisa-kokeissa erinomaisesti.

Toiseksi, Pisa-kokeen keskiarvoa laskee juuri se, että meillä on entistä enemmän heikosti pärjääviä. Eikö juuri näihin lapsiin pitäisi käyttää resursseja?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko segrekaatio pahasta jos sen vaihtoehtona on se että kaikki taantuu niiden surkeimpien tasolle?

opettele kirjoittamaan ja tule sitten uudelleen.

(Onko se joku projektio, että luulet toisten olevan huonoja, vaikka titse olet :D:D)

Demari älähti.

Vierailija
22/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasorymillä voidaan juuri auttaa niitä heikommin pärjääviä. Heidän kanssaan voidaan käyttää enemmän aikaa juuri heidän tarvitsemiinsa tehtävätyyppeihin. Ne jotka pystyvät oppimaan enemmän, voivat käydä samaan aikaan omantasoisiaan tehtäviä.

Nyt kaikki käyvät samaa sisältöä. Osalta se menee yli hilseen ja he eivät opi mitään. Osalle sisällöt taas ovat ihan liian helppoja ja hekään eivät opi mitään.

Koulussamme oli joustavat tasoryhmät esimerkiksi matematiikassa. Olen ikäluokkaa, joka oli Pisassa parhaimmistoa.

Mitä vit un väliä jollain pisa-tuloksilla? Wuhuu, saitte parhaat pisa-tulokset!

Oletko katsonut maailmaa ja ympärillesi? Näetkö, että täällä on paljon niitä älykkäitä ihmisiä, jotka ovat varmaan saaneet ihan hyvät pisteet joo monissakin kokeissa, mutta he ovat niin vi tun itsekkäitä, että sy

No mä tein pisa-testin aikoinaan. Se oli hämmentävän helppo, vaikka kyseessä oli heikoin osaamisalueeni eli matematiikka. Taso vastasi kolmannen luokan kokeita. Sen jälkeen olen ajatellut, että jokaisen maan ja alueen, joka pärjää Pisassa huonosti, pitäisi huolestua. Se on hyvä indikaattori siinä mielessä, että jos se menee huonosti, mikään muukaan menee tuskin kovin hyvin.

Voidaan tietenkin keskustella siitä, onko niillä huipputuloksilla väliä. Ehkä ei. Mutta jos muutos on tällaisessa testissä selkeästi alaspäin, niin kyllä siihen pitää reagoida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään koulussa on sellainen taso että osa peruskoulun käyneistä ei osaa edes lukea. Se piti oppia jo eka luokalla mutta jotenkin on koko peruskoulu päästy läpi sitä oppimatta. Kuinka? Koska mitään ei vaadita enää. Mistään ei voi jäädä luokalle. Voi vain häiriköidä muidenkin oppimista kunnes peruskoulu loppuu. Yhteiskunta elättää ja rikoksilla lisätienestejä verottomasti.

Vierailija
24/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tasoryhmien suuri fani, mutta olen niin dinosaurus, että näin niiden toimivan käytännössä kasarilla - matikka-tyypit saivat tehdä lukiotason juttuja, itselleni suositeltiin lukemista ja kannustettiin kirjoittamaan, kielineroille vaikeampaa matskua etc - ei se ollut niin syrjivää, vaan yksilöllistä.

Vierailija
25/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tasoajattelu on pahinta segregaatiota. Mutta ketäpä kiinnostaa. Kaikkia kiinnostaa vain se, että oma Nico-Betteri pärjää, viis niistä lapsista, jotka tulevat huonoista olosuhteista.

Tasoajattelu on vahingollista niiden mielestä jotka ovat sillä alimmalla tasolla eivätkä halua että kukaan saisi parempia arvosanoja.

Vierailija
26/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tasoryhmien suuri fani, mutta olen niin dinosaurus, että näin niiden toimivan käytännössä kasarilla - matikka-tyypit saivat tehdä lukiotason juttuja, itselleni suositeltiin lukemista ja kannustettiin kirjoittamaan, kielineroille vaikeampaa matskua etc - ei se ollut niin syrjivää, vaan yksilöllistä.

annan kun arvaat että sinä olet nainen ja ne matikkatyypit miehiä. :D

Vierailija
27/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään koulussa on sellainen taso että osa peruskoulun käyneistä ei osaa edes lukea. Se piti oppia jo eka luokalla mutta jotenkin on koko peruskoulu päästy läpi sitä oppimatta. Kuinka? Koska mitään ei vaadita enää. Mistään ei voi jäädä luokalle. Voi vain häiriköidä muidenkin oppimista kunnes peruskoulu loppuu. Yhteiskunta elättää ja rikoksilla lisätienestejä verottomasti.

Mä olen rehellisesti sanottuna alkanut uskoa, ettei meidän koululaitos koskaan ollutkaan kovin hyvä. Aiemmin meillä vaan arvostettiin lukemista, keskustelua ja malttia vähän enemmän jo kotona. 

Vierailija
28/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tasoajattelu on pahinta segregaatiota. Mutta ketäpä kiinnostaa. Kaikkia kiinnostaa vain se, että oma Nico-Betteri pärjää, viis niistä lapsista, jotka tulevat huonoista olosuhteista.

Tasoajattelu on vahingollista niiden mielestä jotka ovat sillä alimmalla tasolla eivätkä halua että kukaan saisi parempia arvosanoja.

niin tai ehkä niille, jotka eivät ole niin etuoiketuettuja ja tietävät, että se asia ei ole noin yksinkertainen. Helpompi pärjätä elämässä jos on saanut hyvät puitteet ja lähtökohdat. Kaikki eivät saa.

Vierailija
29/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa taso laski 2015-2016.

Juhaaaa...

Vierailija
30/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedämme psykologiasta, ettei heikkolahjaisesta saa keskivertoa millään tukiopetuksella tai tasoryhmittelyllä. Mutta tasoryhmät parantavat selvästi kyvykkäimpien oppijoiden opiskelumotivaatiota, mikä näkyy ajan kuluessa parempina oppimistuloksina. Suomessa on oikeasti puute työmarkkinoilla vain yhdestä ryhmästä: huippuosaajista. Tasoryhmät lisäävät potentiaalisten huippuosaajien määrää.

Vierailija
31/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tasoryhmät hyödyttäisivät kaikki koululaisia. Miksi rääkätä vuosia vaikka matematiikan opiskelijaa,  jos hän ei vielä ole alkeitakaan oppinut.

Ne taas, jotka oppivat helpommin, saisivat parempia tuloksia opiskelustaan ja jatko-oppilaitoksissa ei tulisi yllätyksiä osaamisen tason vaatimuksista. Esim. lukio on jo monille ahdistavan vaikea, jos on kovin helpolla päässyt aikaisemmin parempiin tuloksiin.

Vierailija
32/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa taso laski 2015-2016.

Juhaaaa...

Vaikken Sipilän fani olekaan, niin eihän sen niin nopeasti kuuluisi näkyä koulussa, kun politiikassa tehdään muutoksia. Peruskoulua alettiin myllertää vuonna 2006, se mielestäni selittäisi tuota paremmin. 

Vierailija
33/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilöllisyys on just se asia mitä vastaan vihervasemmisto taistelee. Heille sopii yksilöllisyys vain niissä piirteissä joilla ei ole merkityst: ihonväri, seksuaalisuus, sukupuoli. Mutta jos on yksilöllisyyttä lahjakkuudessa, se pitää vaimentaa ja laittaa kaikki samalla tasolle.

Vierailija
34/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen rehellisesti sanottuna alkanut uskoa, ettei meidän koululaitos koskaan ollutkaan kovin hyvä. Aiemmin meillä vaan arvostettiin lukemista, keskustelua ja malttia vähän enemmän jo kotona. 

No missä olisi esimerkki sellaisesta hyvästä koululaitoksesta ja mikä tekee siitä hyvän?

Vierailija
35/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne meluavat ja aekoilevat oppimisvastaiset ei pääse tuhoamaan oppimishaluisten opiskelua ja opetusta.

Eli selkä suorana kädet pulpetilla istuvat kiltit tytöt joiden luovuus on 0 ovat näitä oPpImiShAluIsIa. 

Vierailija
36/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No missä olisi esimerkki sellaisesta hyvästä koululaitoksesta ja mikä tekee siitä hyvän?

Öh miten liittyy mihinkään? 

Vierailija
37/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ylioppilaskirjoituksiin menee meillä huonosti tai ei ollenkaan suomea osaavia. 

Vierailija
38/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasoryhmät auttaa myös sitä keskikastia. Usein tavallisissa luokissa se "pärjää ihan ok" -oppilasmateriaali jää ilman huomiota ja mahdollisissa ongelmissaan yksinään. Lahjakkaimmat selvittävät ongelmansa itse ja opettajan resurssit menee niiden heikoimpien kanssa.

Vierailija
39/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh miten liittyy mihinkään? 

Ks. edellinen kommentti, sekä se, että koululaitosten parantamiseenhan näillä pisa-testeillä pyritään?

Vierailija
40/83 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisa-tulosten lasku on ajoittunut täsmälleen samaan aikaan kun opettajakunnasta tuli 99 % naisvaltaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi