Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kemisti/ Laborantti/ Laboratorioinsinööri

Vierailija
15.09.2008 |

Mitä tienaat? Mulle on tarjottu töitä kemianalan laboratoriosta johon haettiin kemisti/ laboranttia. Olen itse koulutukseltani insinööri amk, ja mitäköhän tohdin pyytää palkaksi huomisessa palkkakeskustelussa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullu, että 2500 € laborantille on hyvä palkka.

Vierailija
2/21 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani on 4500e/ kk, olen laborantti.

Ihan totta?

Valmistuin 90-luvun alussa laborantiksi, mutta en tehnyt alan töitä, vaan lähdin lukemaan muuta alaa yliopistoon. Kannattipa hyvin, saan noin puolet palkastasi... Eivät menneet yliopistovuodet hukkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut laborantiksi 90-luvulla ja tehnyt hetken niitäkin hommia. Myöhemmin sitten menin yliopistoon ja nyt palkka on aika huono, mutta...en tekisi enää laborantin hommia edes tuolla neljällä ja puolella tonnilla.

Vierailija
4/21 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen useamman laborantin esimies (koulutukseltani tohtori), ja saan palkkaa hiukan yli tuon jonkun mainitseman 4500 €:n. Kollegoihin verrattuna olen kuitenkin hyväpalkkainen.

Vierailija
5/21 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuuden ja opiskelijoiden palkkasuositukset 2008

Henkilö sijoitetaan palkkaryhmiin tehtäviensä mukaisesti. Vähimmäispalkat eri ryhmissä ovat seuraavat:

I Ryhmä

Alaraja 3 500 euroa/kk. Tehtävät edellyttävät ylempää korkeakoulututkintoa ja vaativat korkeintaan muutaman vuoden työkokemuksen. Asiantuntijatehtävät.

II Ryhmä

Alaraja 4 300 euroa/kk. Erikoistietoa/taitoa vaativat tai usean vuoden työkokemusta edellyttävät tehtävät. Vaativat asiantuntijatehtävät tai alemman keskijohdon tehtävät.

III Ryhmä

Alaraja 5 400 euroa/kk. Tehtävässä esimiesvastuu tai vastuu tehtäväkokonaisuuksista/tavoitteista. Keskijohdon tehtävät tai erittäin vaativat asiantuntijatehtävät.

IV Ryhmä

Alaraja 6 400 euroa/kk. Vaativat esimiestehtävät tai budjettivastuu. Ylempään keskijohtoon kuuluvat tehtävät.

V Ryhmä

Ylin johto. Henkilökohtainen sopimuspalkka tehtävän vaativuuden ja taloudellisen vastuun laajuuden mukaisesti.

Palkkasuositukset perustuvat liiton syksyllä 2007 tekemään palkkakyselyyn.

Palkkasuositus 2008 valmistuneille 3 000 euroa/kk

Palkkasuositukset opiskelijoille

Opintojen alkuvaihe 1700 euroa/kk

Kandidaattivaihe (n. 180 op tai 120 ov) 1900 euroa/kk

Graduvaihe 2 200 euroa/kk

Tuntipalkka saadaan jakamalla suosituspalkka 158:lla.

Vierailija
6/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemisti ja palkka 3600e. Tutkijana teollisuudessa, ei esimiesvastuuta, ohjaan kylläkin laborantteja työssään.

Vierailija
7/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:14"]

Kemisti ja palkka 3600e. Tutkijana teollisuudessa, ei esimiesvastuuta, ohjaan kylläkin laborantteja työssään.

[/quote]

Miksi suostutte noin alipalkoilla töihin? Syötte leipää muidenkin maisteritason koulutettujen suista. Itse saan saman toisen asteen tutkinnollani ja tiedän että kun tulen valmistumaan tuossa parin vuoden kuluttua maisteriksi, saan pitää kyllä ihan hitonmoista pokeria naamallakin työhaastattelussa että kehtaan ilmoittaa reilusti yli neljän tonin palkkatoiveen, juuri teidän takianne.

Vierailija
8/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2008 klo 14:52"]

Mulle on tarjottu töitä kemianalan laboratoriosta johon haettiin kemisti/ laboranttia.

[/quote]

Aika erikoista, vähän kuin haettaisiin kouluun opettaja/siivoojaa tai sairaalaan lääkäri/lähihoitajaa.

Vierailija
9/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:22"]

Mulle on tarjottu töitä kemianalan laboratoriosta johon haettiin kemisti/ laboranttia.

[/quote]

Aika erikoista, vähän kuin haettaisiin kouluun opettaja/siivoojaa tai sairaalaan lääkäri/lähihoitajaa.

[/quote]

Niinpä :) Koittakaa nyt päättää edes mitä haetaan.

Vierailija
10/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:19"]

Miksi suostutte noin alipalkoilla töihin?

[/quote]

Kysynnän ja tarjonnan laki. Kemistejä on paljon työttömänä.

Vierailija
11/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:14"]

[/quote]

Miksi suostutte noin alipalkoilla töihin? Syötte leipää muidenkin maisteritason koulutettujen suista. Itse saan saman toisen asteen tutkinnollani ja tiedän että kun tulen valmistumaan tuossa parin vuoden kuluttua maisteriksi, saan pitää kyllä ihan hitonmoista pokeria naamallakin työhaastattelussa että kehtaan ilmoittaa reilusti yli neljän tonin palkkatoiveen, juuri teidän takianne.

[/quote]

Siksi, että on työnantajan markkinat. Tilanne on ota tai jätä. Jos haluat töitä, tässä on palkka. Jos haluat enemmän, etsi muualta. Eipä nykyaikana ole hirveästi työnhakijalla kemian alalla varaa valita töitään. Jatkuvasti valmistuu maistereita ja tohtoreita kortistoon. Meilläkin on ollut gradun tekijöitä, jotka valmistuvat suoraan työttömäksi. Taatusti ottaisin isomman palkan jos saisin.

Verrattuna esim. 30v sitten taloon tulleisiin laborantteihin, jotka saavat kaikki kokemuslisät, ikälisät, kielilisät, osaamislisät jne. saan lähes samaa palkkaa kuin he. Mutta verrattuna parin vuoden sisällä taloon tulleisiin laborantteihin, jotka saavat noin 2000e lähtöpalkan, on ero isompi. Sukulaiseni valmistui kemistiksi 70-luvulla ja sai lähes alusta lähtien 4-5000e/kk, eläköityessään palkka oli jotain 6500e. Kukaan oman ikäluokkani kemisteistä ei tule tuohon yltämään.

Vierailija
12/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:22"]

[/quote]

[/quote]

Tämä on todella vanha keskustelu.

Tämä saattaa olla sellainen paikka jota itsekin hain, exxon, työ oli laadunvalvontaa, haettiin kahta henkilöä joista toinen olisi voinut jäädä vain paperihommiin raportointiin. Siitä tuo hassu yhdistelmä.

Vierailija
13/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

No kai teillläkin nyt joku liitto on ja minimipalkat, tuossa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
14/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

No kai teillläkin nyt joku liitto on ja minimipalkat, tuossa ei ole mitään järkeä.

[/quote]

Liitto toki on, esim LAL. Muutta EI akateemisille ole säädetty mitään minimipalkkoja. Siinäpä se. Palkat ovat sopimuspalkkoja, joten ei voi edes vedota mihinkään TESsiin tms. Oma tutkijakollegani voi tienata 1000e enemmän kuin minä riippuen siitä, milloin on taloon tullut, mikä silloin on ollut palkkapolitiikka ja työllisyystilanne ja miten hyvä neuvottelija on ollut. Tällä hetkellä ei hakijalla paljon neuvotteluvaltteja ole. Sinut voidaan korvata äkkiä vähemmän palkkaa pyytävällä, tulijoita kyllä on.

Vierailija
15/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkani on 4500e/ kk, olen laborantti."

Höööhhh! Ei todellakaan ole. Laborantit ovat kemian toimihenkilöliiton 4/5 luokassa. (erikoislaborantit, jotka tekevät osittain kemistin töitä ovat 6 luokassa. )Peruspalkka luokkaa 2300-2500€. Esimies=mestarikunta on 7 luokassa, tai 8.luokassa =ylin. 7 luokassa pohja on hiukan yli 3000€ ja siihen vähintään 4% päälle.

.

Vierailija
16/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa vaativampaan laborantin työhön, jossain paikoissa pitää hallita vähän enemmänkin kuin yksi analyysi. Meilläkin on kemistejä töissä laborantin nimikkeellä, toki palkkaakin voi silloin odottaa saavansa enemmän.

Vierailija
17/21 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:37"]

"Palkkani on 4500e/ kk, olen laborantti."

Höööhhh! Ei todellakaan ole. Laborantit ovat kemian toimihenkilöliiton 4/5 luokassa. (erikoislaborantit, jotka tekevät osittain kemistin töitä ovat 6 luokassa. )Peruspalkka luokkaa 2300-2500€. Esimies=mestarikunta on 7 luokassa, tai 8.luokassa =ylin. 7 luokassa pohja on hiukan yli 3000€ ja siihen vähintään 4% päälle.

.

[/quote]

Ei se nyt joka paikassa noin mene. Meillä pääsee 6 luokkaan jos esimerkisksi joutuu käymään asiakastehtailla analyysejä tekemässä. Validointiryhmässä toimiminen voi myös olla tie 6 ryhmään...ym.  meillä on suht paljon 6 luokan laborantteja ja palkkaryhmä on tullut jostain ihan muusta kuin tutkijoitten töistä.

Vierailija
18/21 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkani on 4500e/ kk, olen laborantti"

Minä olen siivooja, palkkani on 10 000 e/kk. Ja mun isi on parempi kun sun.

Vierailija
19/21 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka pääkaupunkiseudulla. Pitäisi nousta syksyllä 100€:n verran. Onko hyvä tai huono palkka? Kertokaa

Vierailija
20/21 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on huono palkka. Olen töissä teollisuudessa, vanhempana tutkimuslaboranttina. Tuohon lisät päälle tietenkin. Minäkään en usko tuota 4500€/kk....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä