Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia isotretinoiinista

Vierailija
14.01.2025 |

Oletteko saaneet apua? Teini-ikäisellä lapsellani on menossa kuuri akneen ja hänellä on iskeä epätoivo kun vajaassa parissa kuukaudessa ei ole vielä tapahtunut ihmeitä. Juuri nyt akne vaikuttaa jopa pahentuneen, vaikka välillä näytti jo paremmalta. Onko tämä tyypillistä? Haluaisin vain jotain varmistusta, että toivoa on, kunhan jaksaa jatkaa lääkkeen syömistä. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt kaksi kuuria yksityispuolen kautta. Ensin 4kk vain, koska piti olla hormoniehkäisy jo ennen aloitusta ja sehän silotteli tilanteen. Kamalat sivuvaikutukset (hormoneista siis, isotretistä kerron alempana).  Tuosta ei tullut kuin ihon ja silmien kuivumista mistä voiteilla ja tipoilla selvisi.

No tottakai akne uusi kun kuuri ja hormoniehkäisy loppui, aloitin uuden 9kk mittaisen. Tällä kertaa ostin mutta en käyttänyt e-pillereitä, pidättäydyin emätinyhdynnästä (olipa epäseksikäs ilmaus :D). En olisi jaksanut kovia hormonioireita noin kauaa.

Akne rauhoittui ensimmäisen kuukauden aikana jo aika hyvin, toisen kuukauden aikana täysin. Sitten alkoi mennä kuivuminen kovaksi, oli halkeilua ja nenäverenvuotoja. Lihaskipuja kovasti liikunnasta mitä aiemmin siedin hyvin. Annosta kevennettiin puoleen ollen 20mg joka toinen päivä. Se vähän auttoi lihaskipuun, mutta alkoi tumma ja nestettä vuotava ihottuma, jonka takia tuli tauko kuuriin.

Akne pysyi poissa pari vuotta tuon jälkeen ja ajattelen, että oli sen arvoista, mutta onhan tuo kova lääke. Pelotti vakavampien haittojen kehittyminen kun ihottuma, kivut ja verenvuoto nenästä iski. Silmät jäi pysyvästi kuivaksi ja iho tuntuu aiempaa hauraammalta.

Hiustenlähtö minulla loppui kun aloitin kuurin, ennen sitä hiuspohjassakin jylläävä akne sai hiukset todella ohuiksi.

Vierailija
22/24 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljuuntuminen alkoi minulla.

Olin 28v ja söin lopulta 2 kuuria. Heti ekan kuurin alussa hiukset meni kuivaksi ja hieman huonokuntoisen näköiseksi. Ensin ajattelin että vain hyvä etteivät rasvoitu. Joskus noiden parin kuurin jälkeen huomasin parturissa että päänahka paistaa läpi päälaelta. Nyt kohta 5v edellisestä kuurista ja hiukset edelleen jääneet huonokuntoisiksi ja kuiviksi. Käytän nyt Rogainea hiustenlähtöön eikä vialä kaljua kohtaa tullut, mutta kyllä niitä aiempaa enemmän lähtee vieläkin irti.

Olen siis mies mutta lähisuvussa ei kaljuuntumista enkä keksi muutakaan syytä miksi näin nuorena alkaisi hiukset lähtemään.

Eli kannattaa todellakin varoa ja käyttää vain äärimmäiseen akneen.

En antanut teinin syödä, on niin järjettömät haittavaikutukset. Nyt 6 vuoden jälkeen ei arpia, eikä traumoja. Minusta nykyään mennään liika

No ei kuule auta ruokavaliot tai muut, kun on tarpeeksi paha. Hoitamattomana voi mennä luihin. Nyt ei puhuta mistään teiniaknesta, vaan tulehtuneesta ihosta isoilla alueilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiolaiselle suositeltiin heti kuuria, mutta haluttiin ensin kokeilla antibiootteja ym. Ei ne vaikuttaneet kuin sen ajan kun niitä söi. Riippuu siis aknen laadusta, mikä on oikea lääke. 2kk paheni, sitten helpottui. Jos pahenee, alentakaa lääkkeen määrää per vrk. Ei ole pakko syödä ohjeen mukaan. Kokonaismäärä lasketaan painon mukaan, ja se kaikki tulisi käyttää, mutta ajalla ei ole väliä. Ei kannata syödä maksimäärää vuorokaudessa, jos on sivuoireita. Ja voi ottaa vaikka joka toinen päivä vähemmän. Lääkkeen kokonaismäärä on merkityksellinen, eli pienempi vrk annos kestää useamman kuukauden. Tämän selityksen kuulin ihotautilääkäriltä. Meidän pojalla muukin iho kuivui, tuli "hilsettä", silmät ja huulet kuivui. Hiukset ehkä ohenivat, mutta paksuuntuivat takaisin. (Kaljuuntuminen periytyy yleensä äidin isältä, yksinkertaistaen srlitettynä). Tyttöjen aknea hoidetaan myös e-pillereillä, tietyt pillerit siis tehoavat akneen. 

Vierailija
24/24 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei akne mene luihin, se on hyvänlaatuinen vaikka v*ttumainen sairaus. Ellet meinaa tuolla luihin menolla psyykkistä vaikutusta minäkuvaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä