Mikä oli kokonaiskolestrolisi kun sait lääkityksen?
Kommentit (46)
Mulla kokonaiskolesteroli 8,0, triglyt 0,83, HDL 2,38, LDL 5,9. En aloita lääkkeitä, koska triglyjen ja HDL:n suhde on mainio 0,35, verenpaine kuin nuorella tytöllä 117/68, eikä ylipainoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6,5 ja kuukauden päästä lääkkeen aloituksesta pienellä annoksessa laskenut 4,1:een.
Sydänkohtaus kolkuttelee ovellasi. Liian alhainen kolesterolitaso korreloi suuremman sydänperäisen kuolleisuuden kanssa.
Alhainen?
Rosuvastatinia olen popsinut vuosia ilman sivuvaikutuksis. En muista paljon olivat, mutta enemmän kuin puolittuivat
Ldl oli 3.7 kokonaiskolesteroli 5. Statiinia ehdotettiin jo aiemmin mutta en ottanut. Sitten sain sydäninfarktin ja lääkitys muuttui pakolliseksi.
Atorvastatiinista jalkojen lihaskipuja muutaman viikon ajan lääkityksen alusta. Mutta kun samaan aikaan oli infarktin jäljiltä myös sydänoireita niin eipä statiinin sivuvaikutus juurikaan tuntunut missään.
Nyt siis sekä verenpainelääke että atorvastatiini maksimiannos. LDL kolesteroli on 1.2 ja verenpaine hyvä.
Kysykää näitä lääkitykseen liittyviä asioita lääkäriltänne. Palstalla on muutamia aktiivisia väärän tiedon (youtube) jakajia. Tässä palstan aiempia "keskusteluja" aiheesta joista puoskarit ovat helposti tunnistettavissa:
https://www.vauva.fi/haku?keys=Kolesteroli
Noiden sijaan suosittelen tätä Sydänliiton sivustoa:
Vierailija kirjoitti:
Ldl oli 3.7 kokonaiskolesteroli 5. Statiinia ehdotettiin jo aiemmin mutta en ottanut. Sitten sain sydäninfarktin ja lääkitys muuttui pakolliseksi.
Atorvastatiinista jalkojen lihaskipuja muutaman viikon ajan lääkityksen alusta. Mutta kun samaan aikaan oli infarktin jäljiltä myös sydänoireita niin eipä statiinin sivuvaikutus juurikaan tuntunut missään.
Nyt siis sekä verenpainelääke että atorvastatiini maksimiannos. LDL kolesteroli on 1.2 ja verenpaine hyvä.
Kysykää näitä lääkitykseen liittyviä asioita lääkäriltänne. Palstalla on muutamia aktiivisia väärän tiedon (youtube) jakajia. Tässä palstan aiempia "keskusteluja" aiheesta joista puoskarit ovat helposti tunnistettavissa:
https://www.vauva.fi/haku?keys=Kolesteroli
Noiden sijaan suosittelen tätä Sydänliiton sivustoa:
Vielä lisäys: ikää mulla (M) oli 57 kun sain infarktin.
Täh? Siis miksi? Mikä se sun perussairaus sitten on, joka on vaarassa vahingoittaa munuaisia ja silmiä?