Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset eivät tunne syyllistyyttä helposti oikein mistään?

Vierailija
14.01.2025 |

Minä taas koen syyllisyyttä vähän kaikesta. Jätin tekemättä jotain tai tein, niin aina häpeä ja itsensä syyllistäminen on vallitseva tunne. Tosi kuluttavaa. 

Joskus olisi mukavaa voida olla vain se ihminen joka jatkaa elämäänsä kevein mielin. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä  on erilainen sietokyky. 

Vierailija
22/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoja fiiliksiä. Ostin jopa aiheeseen sopivan paidan https://www.hauskatpaidat.com/tuote/aina-saa-karsia-ja-haveta-t-paita/

Mutta eikö tämä tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiska en välitä kuin omasta mukavuudesta ei ei suurempia rötöksiä omallatunnollani  tykkään laiskotella enkä tuon taivaallista välitä mitä muut ihmiset ajattelevat laiskuudestani  pääasia,että pysyn mukavuusvyöhykkeelläni,luonteeni on helppo:)

Vierailija
24/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeistolaisilla ei ole sielua eikä moraalia joten eivät tunne syyllisyyttäkään tekemistään hirveyksistä, jolla yrittävät täyttää onttoa oloaan...

Vierailija
25/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät ettei tunne? En minä ainakaan syyllisyyden tunteistani avaudu tai anna niiden näkyä ulospäin.

Vierailija
26/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

User876841 kirjoitti:

Hermoston toiminta erilainen ja siten reaktio kortisolin vasteisiin?

🤣

Vierailija
27/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuntisin syyllisyyttä? Koskaan en ole tehnyt mitään mistä olisi haittaa muille niin jää vain asiat jotka oli mulle hyväksi.

Vierailija
28/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärästä syyllisyydestä voi vapautua ja taakan kantamisen voi lopettaa.

Jotkut tekevät sen terapiassa, toiset oppaiden avulla, kolmannet ovat saaneet uskon kutsun. 

Vierailija
29/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyvää siitä saa? Syyllistymisestä? Jos tekisin sitä, siitä pitäisi olla hyötyä. Mitä hyötyä siitä on? Ja jos teette sitä ja ette saa siitä hyötyä, silloinhan hyödytön toiminta kannattaa lakata.

Vierailija
30/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunnon paha kaksoissisarus. Sen äänen voi jättää omaan arvoonsa. Antaa sen olla, mutta omaan arvoonsa. Se hiljenee omina aikoinaan. Juju on olla ottamatta ääntä todesta, koska se ei ole totta vaan ajatuksien hölinää.

Vierailija
31/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllisyyden eli häpeäntunteen puuttuminen indikoi joko narsismia tai sosiopatiaa, pahimmillaan psykopatiaa. Nämä narsismi-sosiopatia ovat persoonallisuushäiriöitä, mutta psykopatia aivojen rakenteellinen poikkeavuus.

Vierailija
32/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

User876841 kirjoitti:

Hermoston toiminta erilainen ja siten reaktio kortisolin vasteisiin?

🤣

Itseasiassa täydellinen kuvaus, muttei selitys. Miksi hermoston toiminta on erilainen?

Vastaus: joko persoonallisuushäiriön takia (narsismi, sosiopatia) tai aivojen rakennepoikkeavuuden takia (psykopatia).

Vierailija
33/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyllisyyden eli häpeäntunteen puuttuminen indikoi joko narsismia tai sosiopatiaa, pahimmillaan psykopatiaa. Nämä narsismi-sosiopatia ovat persoonallisuushäiriöitä, mutta psykopatia aivojen rakenteellinen poikkeavuus.

Siis tarkoitettiin tervettä ja aiheellista syyllisyyttä, huonoa omaatuntoa.

Jatkuva ja ylimitoitettu häpeäntunne on taas eri asia ja liittyy itsetunto- ja neuroottisuusongelmiin. Näissäkin usein persoonallisuushäiriötausta.

Vierailija
34/34 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kovin vahvana katuminen ja syyllisyyden tunto. Asiaa kun pohdin niin on kahdenlaisia tilanteita, jos esim. töissä vaan mokaan jotain, niin totta kai tunnen siitä syyllisyyttä ja häpeää, todella paljonkin nuorempana, olisin mieluummin kuollut kuin ollut häpeän parrasvaloissa. 

Olen todella looginen ja järjestelmällinen, lähes aina päätökseni ovat harkittuja eikä tunteella tehtyjä ja olen pohtinut niitä joka näkökulmasta. Miksi siis niitä katuisin tai häpeäisin vaikka joku menisi mönkään, se oli parasta mihin pystyin.

Joskus harvoin tulee tilanteita, kun on menty tunne edellä ja valittu ns. väärin. Silloinkin annan itselleni anteeksi ja ymmärrän etten parempaan ko. tilanteessa silloin kyennyt toimimaan. Tulevaisuudessa paremmin sitten.

Saatan vaikuttaa kylmältä, koska en reagoi tunteella. Toisaalta olen todella empaattinen, kuunteleva ja vetäisin itseni vaikka solmuun rakastamieni ihmisten tähden. Tuskin siis mikään psykopaatti tai narsisti kuitenkaan, ei tämä ihan niin mustavalkoista ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä